macrobild
Avslutat medlemskap
Sitter här med min 5d och är lite fundersam.
I min tråd om d2x så beskrev jag vilka egenheter den kameran har.
5d har flera, dels så är inlagda profilerna och sk val av olika picture style märkliga.
Jag får bätter resultat med adobe rgb som vald färgrymd och bilderna senare printade på ett Frontierlab än om jag valde s-rgb i kameran. Överdrivna färger som rött återges bättre med Adobe rgb. Adobe rgb i 5d passar alltså bättre tillsammans med ett lab som har en färgrymd motsvarande S-rgb. Detta är i och för sig inte så märkligt, Frontierlabbet konverterar inte Adobe rgb utan hugger av de överblivna valörerna som ligger utanför den mindre färgrymden. Det är mer kamerans färgrymder som jag ser som något märkliga.
Vid fotografering med studioblixtar är jag van att välja blixt som fast vitbalanseringsvärde, detta medför på en Nikonkamera att viblalansen avstämd och är 5500K. Med 5d och blixt som förvald vitbalans så verkar kameran ha en egen tolkning av blixtens temperatur, möjligen är den inställd efter Canons egna småblixtar, har jag valt blixt så vill jag ha 5500K och inte det värde 5d uppvisar.
Det finns ingen kamera som jag har testat som ger så egendomliga färgresultat med jpg ut från kameran jämfört med rawfiler som 5d ger.
Jag har tidigare nämt att rawfilerna från 5d är enastående, från lågt till högt iso tal.
Den som inte fotograferar med kameran i raw går miste om mycket vad det gäller färger, nyanser och att efterhand rätta till den överexponering som Canon 5d oftast ger i oika sammanhang med hissade mellantoner och utfrätta högdagrar som följd. Som en videokamera höjer den mellantonerna, en kvällsbild blir som på dagen. (detta går oftast att korrigera om bilden är tagen i Raw) Fenomenet har dels med exponeringsmätningen att göra samt inlagda tonkurvor.
Färgåtergivning: En möjlighet till ännu bättre resultat är att i rawprogrammet använda sig av en större profil än Adobe RGB exv Profoto RGB eller Wide gamut och sedan proofa in färgerna i den mindre Adobe rgb färgrymden som är standard idag. Arbetar man i 16 bitarsläget i rawkonverteraren så blir färgåtergivningen enastående bra.
Autofokus: Kameran har uppenbara svårigheter att ställa in sin autofocus i lågljus, svaga kontraster i motivet, en förbättring vore önskvärd. Batterikapacitet: Här önskar jag bättre batterier eller så får jag montera på batteripack. Vitsen med en lättare och smidigare kamera går då förlorad.
Exponeringsmätning, att ta hänsyn till hela det avbildade motivet angående högdagrar så har Canon mycket att lära sig av Nikon matrix mätning. Jag vågar inte arbeta med 5d och bara jpg på samma sätt som med Nikon i snabba bildtagningar. Här är raw tagning ett måste med 5d pga av den sämre exponeringsmätningen.Jag har större möjlighet att i Raw backa/korrigera in de delar av bilden som hade gått förlorade vid en jpg fotografering.
Tonkurvor: Jag kan inte påverka tonkurvorna i samma utsträckning i 5d som jag kan med Nikon. Oavsett hur jag ställer in kameran så är kontrasten oftast för hög i jpg jämfört med rawfilen från 5d.
Tolkning av metadata från kameran: Här är nästa anomali, ett program tolkar medsända vitbalansering till ett visst värde ett annat framvisar ett helt annat värde. Räknas bilden fram så blir tolkningen oftast lika. Varför?
Har du några andra funderingar angående 5d, delge gärna dom i så fall.
Mikael
I min tråd om d2x så beskrev jag vilka egenheter den kameran har.
5d har flera, dels så är inlagda profilerna och sk val av olika picture style märkliga.
Jag får bätter resultat med adobe rgb som vald färgrymd och bilderna senare printade på ett Frontierlab än om jag valde s-rgb i kameran. Överdrivna färger som rött återges bättre med Adobe rgb. Adobe rgb i 5d passar alltså bättre tillsammans med ett lab som har en färgrymd motsvarande S-rgb. Detta är i och för sig inte så märkligt, Frontierlabbet konverterar inte Adobe rgb utan hugger av de överblivna valörerna som ligger utanför den mindre färgrymden. Det är mer kamerans färgrymder som jag ser som något märkliga.
Vid fotografering med studioblixtar är jag van att välja blixt som fast vitbalanseringsvärde, detta medför på en Nikonkamera att viblalansen avstämd och är 5500K. Med 5d och blixt som förvald vitbalans så verkar kameran ha en egen tolkning av blixtens temperatur, möjligen är den inställd efter Canons egna småblixtar, har jag valt blixt så vill jag ha 5500K och inte det värde 5d uppvisar.
Det finns ingen kamera som jag har testat som ger så egendomliga färgresultat med jpg ut från kameran jämfört med rawfiler som 5d ger.
Jag har tidigare nämt att rawfilerna från 5d är enastående, från lågt till högt iso tal.
Den som inte fotograferar med kameran i raw går miste om mycket vad det gäller färger, nyanser och att efterhand rätta till den överexponering som Canon 5d oftast ger i oika sammanhang med hissade mellantoner och utfrätta högdagrar som följd. Som en videokamera höjer den mellantonerna, en kvällsbild blir som på dagen. (detta går oftast att korrigera om bilden är tagen i Raw) Fenomenet har dels med exponeringsmätningen att göra samt inlagda tonkurvor.
Färgåtergivning: En möjlighet till ännu bättre resultat är att i rawprogrammet använda sig av en större profil än Adobe RGB exv Profoto RGB eller Wide gamut och sedan proofa in färgerna i den mindre Adobe rgb färgrymden som är standard idag. Arbetar man i 16 bitarsläget i rawkonverteraren så blir färgåtergivningen enastående bra.
Autofokus: Kameran har uppenbara svårigheter att ställa in sin autofocus i lågljus, svaga kontraster i motivet, en förbättring vore önskvärd. Batterikapacitet: Här önskar jag bättre batterier eller så får jag montera på batteripack. Vitsen med en lättare och smidigare kamera går då förlorad.
Exponeringsmätning, att ta hänsyn till hela det avbildade motivet angående högdagrar så har Canon mycket att lära sig av Nikon matrix mätning. Jag vågar inte arbeta med 5d och bara jpg på samma sätt som med Nikon i snabba bildtagningar. Här är raw tagning ett måste med 5d pga av den sämre exponeringsmätningen.Jag har större möjlighet att i Raw backa/korrigera in de delar av bilden som hade gått förlorade vid en jpg fotografering.
Tonkurvor: Jag kan inte påverka tonkurvorna i samma utsträckning i 5d som jag kan med Nikon. Oavsett hur jag ställer in kameran så är kontrasten oftast för hög i jpg jämfört med rawfilen från 5d.
Tolkning av metadata från kameran: Här är nästa anomali, ett program tolkar medsända vitbalansering till ett visst värde ett annat framvisar ett helt annat värde. Räknas bilden fram så blir tolkningen oftast lika. Varför?
Har du några andra funderingar angående 5d, delge gärna dom i så fall.
Mikael
Senast ändrad: