Annons

canon Två månader med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Sitter här med min 5d och är lite fundersam.
I min tråd om d2x så beskrev jag vilka egenheter den kameran har.
5d har flera, dels så är inlagda profilerna och sk val av olika picture style märkliga.
Jag får bätter resultat med adobe rgb som vald färgrymd och bilderna senare printade på ett Frontierlab än om jag valde s-rgb i kameran. Överdrivna färger som rött återges bättre med Adobe rgb. Adobe rgb i 5d passar alltså bättre tillsammans med ett lab som har en färgrymd motsvarande S-rgb. Detta är i och för sig inte så märkligt, Frontierlabbet konverterar inte Adobe rgb utan hugger av de överblivna valörerna som ligger utanför den mindre färgrymden. Det är mer kamerans färgrymder som jag ser som något märkliga.
Vid fotografering med studioblixtar är jag van att välja blixt som fast vitbalanseringsvärde, detta medför på en Nikonkamera att viblalansen avstämd och är 5500K. Med 5d och blixt som förvald vitbalans så verkar kameran ha en egen tolkning av blixtens temperatur, möjligen är den inställd efter Canons egna småblixtar, har jag valt blixt så vill jag ha 5500K och inte det värde 5d uppvisar.

Det finns ingen kamera som jag har testat som ger så egendomliga färgresultat med jpg ut från kameran jämfört med rawfiler som 5d ger.

Jag har tidigare nämt att rawfilerna från 5d är enastående, från lågt till högt iso tal.
Den som inte fotograferar med kameran i raw går miste om mycket vad det gäller färger, nyanser och att efterhand rätta till den överexponering som Canon 5d oftast ger i oika sammanhang med hissade mellantoner och utfrätta högdagrar som följd. Som en videokamera höjer den mellantonerna, en kvällsbild blir som på dagen. (detta går oftast att korrigera om bilden är tagen i Raw) Fenomenet har dels med exponeringsmätningen att göra samt inlagda tonkurvor.

Färgåtergivning: En möjlighet till ännu bättre resultat är att i rawprogrammet använda sig av en större profil än Adobe RGB exv Profoto RGB eller Wide gamut och sedan proofa in färgerna i den mindre Adobe rgb färgrymden som är standard idag. Arbetar man i 16 bitarsläget i rawkonverteraren så blir färgåtergivningen enastående bra.

Autofokus: Kameran har uppenbara svårigheter att ställa in sin autofocus i lågljus, svaga kontraster i motivet, en förbättring vore önskvärd. Batterikapacitet: Här önskar jag bättre batterier eller så får jag montera på batteripack. Vitsen med en lättare och smidigare kamera går då förlorad.
Exponeringsmätning, att ta hänsyn till hela det avbildade motivet angående högdagrar så har Canon mycket att lära sig av Nikon matrix mätning. Jag vågar inte arbeta med 5d och bara jpg på samma sätt som med Nikon i snabba bildtagningar. Här är raw tagning ett måste med 5d pga av den sämre exponeringsmätningen.Jag har större möjlighet att i Raw backa/korrigera in de delar av bilden som hade gått förlorade vid en jpg fotografering.
Tonkurvor: Jag kan inte påverka tonkurvorna i samma utsträckning i 5d som jag kan med Nikon. Oavsett hur jag ställer in kameran så är kontrasten oftast för hög i jpg jämfört med rawfilen från 5d.

Tolkning av metadata från kameran: Här är nästa anomali, ett program tolkar medsända vitbalansering till ett visst värde ett annat framvisar ett helt annat värde. Räknas bilden fram så blir tolkningen oftast lika. Varför?

Har du några andra funderingar angående 5d, delge gärna dom i så fall.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag slickar glupskt i mig av din ingående och utförliga review. Det är sådana här "tester" och upplysningar som är guldgruva värt för mig som snart skall införskaffa en ny digitalare med tonvikt åt proffshållet.
Men jag förstår inte vitsen med jpeg i en digitalkamera i den prisklassen över huvudtaget. Visst, det är smidigt att kunna skicka bilderna till mormor med epost och så, men allt annat än RAW är för mig en gåta när jag lämnat "point & shoot" kamerorna.
Din review skrev jag ut direkt, posta gärna fler synpunkter/tips/kritik om just 5D. Det är kanske få som vågar sig på att kritisera en så dyr kamera efter de införskaffat den :)

Tack än en gång.
 
En sak som den stora sensorn är betydligt bättre på än de mindre är att samla damm.
Jag behöver sällan rengöra min d2x, men med 5d är en städning av sensorn nödvändig minst en gång i veckan beroende på hur ofta jag byter objektiv.
År 2001 skrev Lars Kjellberg och jag en artikel om städning av sensorer i Photodo. Här på FS finns det ett antal liknande, skall därför fatta mig kort och göra reklam för en blås som jag alltid har med ute på jobb.
Hama gummiblås, som inte släpper smuts från egna gummit och dessutom är ofarlig.Det skall vara den med rundad röd pip och inte den gamla med spetsigare pip.
Den gamla är dessutom kass vad det gäller lufttryck.
Samtidigt som jag nu blåser 5d så vill jag varna för all luft på burk, drivgaserna (oavsett vad de säger) kan ge mycket fula fläckar på filtret framför sensorn och som då måste tvättas bort.
Se bild på ett billigt verktyg att blåsa bort damm med . Hama med den rundade pipen
Mikael
 

Bilagor

  • hamapip.jpg
    hamapip.jpg
    16.9 KB · Visningar: 4,679
Senast ändrad:
En sån har jag...

...men jag har inte använt den på min 5D....än :)

Hur gör du när du blåser av sensorn? Ställer du den på rengöring i menyn eller har du ngt annat sätt?


Catherine - frågvis
 
hej . som du skrev- ställer kameran på rengöring och håller kameran neråt och blåser några gånger.
tar sedan en provbild och kikar efter att skiten har försvunnit, idag fick jag göra om förfarandet 3 gånger innan jag blev nöjd

Mikael
 
Ahh...tack för svar. Har inte sett ngt skräp i min kamera ännu, men när jag upptäcker det så vet jag då hur jag ska göra för att få väck det :)
 
macrobild skrev:

Autofokus: Kameran har uppenbara svårigheter att ställa in sin autofocus i lågljus, svaga kontraster i motivet, en förbättring vore önskvärd.
Mikael

Det här tycker jag var en intressant synpunkt. du är den förste som jag har läst inte tycker att autofocusen räcker till. I de flesta recensioner jag har läst brukar dom skriva att autofocusen är lika bra som 20D men ändå aningen säkrare i skumt ljus inomhus. Själv har jag inte hunnit testa min kamera fullt ut, men upplever ändå autofocusen betydligt bättre än den i min tidigare nikon D70.

En sak som jag stör mig lite på är att displayen verkar vara ännu sämre än D70n på att återge en korrekt bild, positivt är att jag nu har ett rgb histogram att kolla på. Bilderna ser överlag väldigt matta och livlösa ut på displayen, men när jag laddar in bilderna i datorn förstår jag varför jag köpte denna kamera, bilderna är fantastiska.
 
Re: Re: canon Två månader med 5d

starnut skrev:
Det här tycker jag var en intressant synpunkt. du är den förste som jag har läst inte tycker att autofocusen räcker till.

Det är väl så att om man jämför autofokusen med en EOS-Ds eller en Nikon D2X har den en sämre autofokus. Jämfört med de kameror du nämner är den ju säkrare på att sätta fokus.

Stefan
 
Alla upplever inte samma..

Very good autofocus system (even at low contrast)
Detta är ett uttalande från Outbackphotos sk. "test" med 5D kontra DX2 i fält, däremot så klagade de på autofocusen på DX2 under dåliga ljusförhållanden. Så förmodligen så är det inte någon större skillnad mellan olika toppkameror.
Jag har aldrig fotat med en DX2, men fotar fågel/rådjur och hundar som rör sig utan problem med min 5D.
 
Re: Alla upplever inte samma..

tocar skrev:
Very good autofocus system (even at low contrast)
Detta är ett uttalande från Outbackphotos sk. "test" med 5D kontra DX2 i fält, däremot så klagade de på autofocusen på DX2 under dåliga ljusförhållanden. Så förmodligen så är det inte någon större skillnad mellan olika toppkameror.
Jag har aldrig fotat med en DX2, men fotar fågel/rådjur och hundar som rör sig utan problem med min 5D.

D2x var betydligt sämre i början,vilket jag har påtalat här på FS, men efter uppgraderingen före jul fungerar autofocusen lika bra som d1x.
DVS den hittar saker att ställa in sig på som inte 5d gör i lågljussituationer.

Uppgraderingen kom efter den test du hänvisar till

Mikael
 
Senast ändrad:
Okey, det förklarar ju en del, men det var främst ditt uttalande om att 5D skulle ha "uppenbara svårigheter att ställa skärpa" osv...

Med tanke på min egen kamera och testresultat runt om i världen, så kanske du har något fel på din kamera? Eller testar du i så svagt ljus som många normalt inte fotograferar i? Tycker det känns tufft att fördömma en så utmärkt kamera så hårt. För merparten av de fotografer som köper 5D, så tror jag det är ytterst få som blir missnöjda. Annars så finns det ju dyrare kameror att välja på ;)
 
tocar skrev:
Okey, det förklarar ju en del, men det var främst ditt uttalande om att 5D skulle ha "uppenbara svårigheter att ställa skärpa" osv...

Med tanke på min egen kamera och testresultat runt om i världen, så kanske du har något fel på din kamera? Eller testar du i så svagt ljus som många normalt inte fotograferar i? Tycker det känns tufft att fördömma en så utmärkt kamera så hårt. För merparten av de fotografer som köper 5D, så tror jag det är ytterst få som blir missnöjda. Annars så finns det ju dyrare kameror att välja på ;)

Fördömma?
Inte bara jag utan flera andra som jag känner upplever att kamerans autofocus inte är så bra som man önskar att den skall vara.Har man inte jämfört den med en bättre kamera så tro "sjutton" att man tycker 5d duger.
Allt beror på vad man jämför med och är van vid.

Mikael
 
Senast ändrad:
Citat från dpreview.com/reviews/canoneos5d: "You would be very hard pressed to notice any difference between the RAW converted image and JPEG Large/Fine,"/ " With the sharpness setting between the two cameras more equal we can see that the EOS 5D does manage to deliver fractionally more detail than the D2X, especially 'high frequency' (very fine)"/ "Using the same RAW conversion workflow we see that there is in actuality very little difference between the EOS 5D and D2X as far as resolution and detail."/ "We found resolution to be absolutely excellent with crisp detailed results straight from the camera (JPEG)"

Tror att nyanserna är så små när man är uppe i dessa prisklasser att det mesta nog är en fråga om tycke och smak om vad man gillar eller inte både vad det gäller autofocus eller jpeg direkt ur kameran!
Detta är mina högst personliga åsikter och lämnar därmed tråden "ifred" :)
 
mikael damm

Hejsan! varför blås om kring dammet istället för att inte suga upp det. Testa ..damsugarmetoden..
Det borde vara en bättre metod. kan kanske vara svårt att hitta något effektivt och känsligt sätt. känns som att om man bara blåser omkring dammet så kommer en del av ammet att finnas kvar där, även om det just inte är på sensorn.
 
Dammsugare flyttar ju också omkring damm. Luften som sugs bort måste ju ersättas av ny luft som kan bära med sig damm.
 
Tim_H skrev:
Men jag förstår inte vitsen med jpeg i en digitalkamera i den prisklassen över huvudtaget. Visst, det är smidigt att kunna skicka bilderna till mormor med epost och så, men allt annat än RAW är för mig en gåta när jag lämnat "point & shoot" kamerorna.
Rätt använt håller JPEG till mycket.
 
damm smuts dylikt allt möjligt

Det kommer man inte ifrån eller hur, det borde i alla fall vara bättre än att
blåsa om kring det.
 
Re: Re: canon Två månader med 5d

starnut skrev:
Det här tycker jag var en intressant synpunkt. du är den förste som jag har läst inte tycker att autofocusen räcker till. I de flesta recensioner jag har läst brukar dom skriva att autofocusen är lika bra som 20D men ändå aningen säkrare i skumt ljus inomhus.

Jämfört med 1D-kamerorna är Eos 5D betydligt sämre i svagt ljus. Jag upplever den som ungefär lika som 20D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.