Annons

Canon/Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110929

Avslutat medlemskap
Avser köpa ett begagnat objektiv,

Valet står mellan Sigma17-50 2,8 EX
Canon 17-55 2,8 IS

Canon är några tusen dyrare är det så mycket bättre?

Inget fel på sigma egentligen mycket nöjd med mitt 18-50 rent bild mässigt, dock så har jag 2 sigma objektiv, 18-20 2,8 och 50-500 och båda har det lossnat skruvar invändigt i så jag fått lämna in det, ena på garanti mindre än ett år gammalt, den andra fick jag betala själv för ca 1.5 år gammalt..

Så i dag hade jag köpt Canon, om du har dom extra slantarna över så tror jag att det är en säkrare investering.

Jag har Canons. Enligt mig bättre hörnskärpa på f/2.8, bättre känsla än sigman osv. Personliga åsikter.

Sedan ska man inte glömma att de extra tusenlapparna tjänar man in när man säljer sen. Canons gluggar har i regel högre procentuellt andrahandsvärde.

Och nej, Sigman är inte bättre om du frågar mig. Tvärtom. Alla objektiv är individer, testerna som länkas gäller en individ av varje objektiv och ger inte en helhetsbild, om än vissa riktlinjer. Enda sättet att veta säkert är helt enkelt att testa dem själv.

Jag kanske har haft tur, men i mina Sigmor skramlar ingenting. Det ryktas att Sigma har dålig kvalitetskontroll, men jag är mycket nöjd med mina. Jag har köpt mina begagnade från fotobutiker, med garanti.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto