Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S90 Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

iqläskback

Avslutat medlemskap
Hej alla . Jag tycker att alla mina bilder som jag tar med min Canon Powershot S90 blir oskarpa . Har ställt upp skärpan men det hjälpte inte . Andvänder Autofokus och har is inkopplat och försöker hålla kameran stadigt och andvänder korta slutartider i dagsljus . Är det så att stötarna den har fått påverkar bildkvaliten negativt ? Tacksam för svar .

Men jag kan väl försöka ändå.
Testa stänga av IS, med tillräckligt korta tider finns det chans att det blir skarpare utan än med. Ställ den stadigt på ett bord/stativ/annat och ta en bild med tidsutlösning för att testa.

Och ja, en smäll kan göra att en kamera börjar fokusera fel/börjar ge suddiga bilder.

Men bildexempel skulle underlätta, som sagt :)

Här är en bild som jag tog idag . Visst den blev lite för ljus , men det är väl ex kompensationen som jag kunde ha ändrat , men skärpan är inte vad den borde vara tycker jag . Tycker bilden ser ut att vara tagen med en billig digitalkamera , som min Samsung L310W .
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2214271.htm

Svårt att se på en så liten bild. Man behöver pixelpeepa för att se små variationer. Det som sen billigt ut är dock datumärkningen som jag hatar på bilder.

/Stefan

Här är en bild som jag tog idag . Visst den blev lite för ljus , men det är väl ex kompensationen som jag kunde ha ändrat , men skärpan är inte vad den borde vara tycker jag . Tycker bilden ser ut att vara tagen med en billig digitalkamera , som min Samsung L310W .
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2214271.htm

Spontant tycker jag det ser helt OK ut, men som sagt, för att kunna bedöma ordentligt behövs i princip originalbilden.

...som går utmärkt att (gratis/enkelt) lägga upp på ezpicshare.com så kan du nog få sakkunniga svar...

Får dessutom ganska ofta upp en gul fyrkant med ett utropstecken när jag ska fokusera, istället för den vanliga gröna rutan . Detta och dom oskarpa bilderna tyder på att något är fel på kameran . Om bara Mediamarkt kunde inse det . Låter dessutom som något är löst och åker runt inne i kameran , skramlar liksom . Nej det är något som är riktigt fel med denna och det verkar bara bli värre och värre . Tyvärr tyvärr tyvärr . :(

Satte i det gamla 15 MB / sekund minneskortet igen och nu fick jag några skarpa bilder , vet inte om minneskort påverkar blidkaliten något . Kan vara så att kameran inte hinner med minneskortet och därför så blir bilderna suddigare .

Dom vägrade byta den när jag hade köpt och ville byta mot en ny . De har nog inte läst konsumentköplagen .

De kan vägra byten, men inte kontroll och reparation. Säger sericest'ället att den är ok så får du betala notan.
EDIT: Detta gäller faktiskt direkt efter köp och du brutit förpackningen. Tar de ändå emot den så är den en fin policy av butiken. Enda gånge du kan få den utbytt är ifall du köpt på elgiganten där du faktiskt få testa den och lämna tillbaka den inom 30-dagar eller inte använt den överhuvudtaget och kan bevisa det mha plombering eller annat.

Minneskortet är omöjligt den felande länken. Den sparar först i en buffer för processning och sedan till minneskortet. Mer troligt att du varit ostadig i handen eller annan handhavandefel,

/Stefan

Jag kikade på exif-infon och noterade att bilden är tagen vid f7.1. Jag har en GRD med i princip samma sensor, jag upplever den som skarpast vid f2.8, därefter tycks diffraktionen sätta in. Vid f7 (f9 är minsta på min kamera) är det märkbart suddigare. Tänk på att f7 på en kamera med så liten sensor är ganska extremt (beter sig ungefär som f32 för småbild).

Ta en serie testbilder och för att lära dig var just din kamera presterar som bäst. Vidare kan det löna sig att se över metoder för uppskärpning och nedskalning för att uppnå optimal skärpa när minskar storleken på bilden kraftigt.

Se även till att optiken är ordentligt rengjord, det gjorde förvånadsvärt stor skillnad på min GRD, det är antagligen viktigare på liten optik än stor (fler pixlar per ytenhet). Hamas lenspen är utmärkt för att komma åt ordentligt på min GRD.

Jag har en S90 jag haft ett år nu och jag är faktiskt mycket nöjd. Den slår inte min systemkamera men är ett bra komplement. Min erfarenhet är att jpg inte blir så bra, något som inte är något problem då jag enbart fotar RAW. Vidvinkelläget ger mycket skarpa bilder medan teleläget är klart sämre och ska inte användas till överdrift. Vid makrofotografering har den ibland svårt att hitta skärpan och felfokuserar då och då men när allt stämmer är bilderna otroligt skarpa. Blixtbilder är nödlösning.

Vad vill jag säga med detta? Jo, lär dig din kameras styrkor och svagheter och anpassa dig efter dem. Jag tror inte det går att hitta en kompaktkamera som är perfekt i alla situationer, denna är det inte, men det är den bästa jag har testat.

Mycket bra sammanfattning av Eva. Jag har en S95 och har liknande erfarenhet. Visst har den sina brister men vilken kamera har inte det?

Tommy, om du vill ha mer specifik hjälp måste du lägga upp en bild i full upplösning, Wfrank gav dig en länk där du kan göra. Alternativ kan du lägga upp ett utsnitt i 100% crop i ditt album här på fs.

De exempel du har lagt upp hittills ger ingen som helst anledning att tro att det skulle vara något fel på din kamera.

Mycket bra sammanfattning av Eva. Jag har en S95 och har liknande erfarenhet. Visst har den sina brister men vilken kamera har inte det?

Tommy, om du vill ha mer specifik hjälp måste du lägga upp en bild i full upplösning, Wfrank gav dig en länk där du kan göra. Alternativ kan du lägga upp ett utsnitt i 100% crop i ditt album här på fs.

De exempel du har lagt upp hittills ger ingen som helst anledning att tro att det skulle vara något fel på din kamera.

Nahä, den var ju inte skarp nånstans tyckte jag . Riktigt suddig .

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto