ANNONS
Annons

Canon R5 inställning sökarens ljushet

Produkter
(logga in för att koppla)

Melltorp111

Medlem
Jag har vant mig vid att mina spegelreflexkamerors sökares ljushet är beroende av största bländare på objektivet.
Nu har jag haft en Canon R5 ett tag och har den inställd så exponeringssimuleringen visas när jag trycker in knappen för skärpedjup.
Jag har funktionen Sökarens ljusstyrka inställd på Manuell

Men sökarens ljushet ändras med de motiv jag riktar kameran mot - ett mörkt motiv ljusar upp bilden, ett ljust tvärtom.
Tanken är väl att jag alltid ska se motiven i så bra ljus som möjligt. Men jag vill inte ha det så. Jag vill ha en sökare som har samma ljushet oavsett vad jag riktar kameran mot.

Jag har kollat manualen och om man stänger av "Exposure simulation" så används inställningen för sökarens ljusstyrka om den ställs i Auto så varierar den med omgivningens ljus om man ställer den manuell så ska den vara på en fast nivå. Det är alltså OLED displayens ljus man kan variera.
Men oavsett så är det nog så att Canon lägger upp en bild som ljusas upp eller ner för att man ska se motivet.

Jag har kollat manualen och om man stänger av "Exposure simulation" så används inställningen för sökarens ljusstyrka om den ställs i Auto så varierar den med omgivningens ljus om man ställer den manuell så ska den vara på en fast nivå. Det är alltså OLED displayens ljus man kan variera.
Men oavsett så är det nog så att Canon lägger upp en bild som ljusas upp eller ner för att man ska se motivet.
Jag har den inställd på manuell, simulering av exponeringen avstängd, men ljusstyrkan ändras ändå

Jag vet inte om det är skillnad mellan R5 och R6, men jag testade just med min R6 och jag tycker att sökaren inte ändra ljusstyrkan i VF om jag byter mellan skuggan och himlen. Mina inställningar är: M, expo. simulation (shoot7) = Enable, VF brightness (set up3) = AUTO.
När jag ändra någon av inställningar anpassas "ljusstyrkan/exponerinng" i sökaren beroende på detta, bara skärpedjupet ändras inte.

Jag har den inställd på manuell, simulering av exponeringen avstängd, men ljusstyrkan ändras ändå
Om man ställer i exponerings simulering strävar Canon att göra bilden så ljus/mörk att den efterliknar resultatet justerat efter inställningarna för exponeringen. Med det avslaget kan Canon utan hänsyn till kamera inställningarna välja att göra bilden ljusare eller mörkare för att t ex underlätta för fotografen att komponera.
Den manuella ljusinställningen justerar ljusintensiteten oss som Brightness på en skärm.
Exponeringssimulering på: Canon justerar bildens ljushet för att efterlikna exponeringen Av: betyder inte nödvändigtvis att Canon inte justerar bildens ljus av andra anledningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar