Annons

Canon Powershot S5 IS action, porträtt och macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
matti skrev:
Men Robin, lura nu inte henne att köpa ännu en kompakt när hon skall börja på fotogymnasium å allt ;-)

Kör på "smöra för mamma, pappa, mormor linjen" Manda och skaffa en D-SLR!!!

Såja, nu har jag tryckt fram min synpunkt tillräckligt hoppas jag. Lycka till med vad det än blir!

/Matti

Skulle du gnällt om A710IS var en nikon?
 
Robin Gyllander skrev:
Skulle du gnällt om A710IS var en nikon?

Nej för f-n, klart att Nikon hade varit OK, såna kan man inte ha för många av ;-)

Nejdå, självklart skulle jag gnällt, jag står över allt sånt världsligt som märkeskrig.....banalt ;-)

Ni har kanske hört historien om när Ansel Adams fotograferade Ernest Hemingway efter denna fått sitt nobelpris i litteratur. Adams var tydligen som person ytterst fåordig och Hemingway ville få igång lite småprat med inlägget "vilka fina bilder du tar, jag gillar dem, vad har du för kamera". Adams svarde "vilka bra böcker du skriver, jag gillar dem, vad har du för skrivmaskin" :)

mvh / Matti

PS! Faktiskt allvar i ovanstående....insåg nån gång på 80-talet att texten utanpå kameran faktiskt inte påverkar bildkvaliteten alls, överhuvudtaget, faktiskt DS!
 
Det Matti menar är att en kompakt kemra inte är tillräckligt snabb oavsett märke. Jag håller med Matti om att de skulle vara bra med en Nikon då mamman redan har det märket. Om så inte var fallet skulle kanske Canon vara bättre då de har en prisvärd 70-200 F/4. Vridbar skärm var ju också ett av kreterierna om de skulle vara en kompakt och de har ju inte den nämnda kameran vad jag kan se.
 
Angående drömbilden så går det att få skarpa bilder av hundar med "skräpkameror"
 

Bilagor

  • landet (250).jpg
    landet (250).jpg
    90.9 KB · Visningar: 177
Ett tips om du vill ha snabba pengar är att skaffa ett sommarjobb då har du pengar till en systemare.
 
Robin Gyllander skrev:
S5IS kommer troligen att kosta runt 5000 kr det kan du få en billig systemare för.
jag tycker inte om långzoomarna så jättemycket för att det blir kompromisser i optiken om man slänger in ett zoomomfång på 12X.

det är två helt olika kameror
om du ska ha DSLR måste du släpa med dig två olika objektiv
som är mkt tygre och dyrare
 
Köp en S3 istället för S5. Den är redan extremt billig, typ 3800kr, och när S5 kommer kanske dom säljer ut S3'an ännu billigare. Värsta fyndet i så fall. Går att lära sig mycket med den, om bildkvaliten duger och man inte MÅSTE ha en DSLR.
Köp till en billig närbildslins som jag har så får du macro i stort sett i DSLR-klass också.

Kika på mitt lilla album, alla bilder tagna med min S3. Största haken är att den i vissa lägen har extrem kromatisk abberation, riktigt illa, men ofta syns det inte. Man får anpassa motiven efter vad kameran är bra på, precis som med alla kameror iofs.
 
Sebastianr skrev:
Köp en S3 istället för S5. Den är redan extremt billig, typ 3800kr, och när S5 kommer kanske dom säljer ut S3'an ännu billigare. Värsta fyndet i så fall. Går att lära sig mycket med den, om bildkvaliten duger och man inte MÅSTE ha en DSLR.
Köp till en billig närbildslins som jag har så får du macro i stort sett i DSLR-klass också.

Kika på mitt lilla album, alla bilder tagna med min S3. Största haken är att den i vissa lägen har extrem kromatisk abberation, riktigt illa, men ofta syns det inte. Man får anpassa motiven efter vad kameran är bra på, precis som med alla kameror iofs.

nice
sålde hela min dslr väska
kommer nog att köpa S5 när den kommer

makrolinsen klämmer man fast den på själva linsen eller måste man köpa adapter som man klämmer fast den på ?

du har inga bilder tagna med 2x telekonverter
har en på väg från USA skulle vara nice o se hur bilderna blir
 
"ironi bör undvikas
Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.