Annons

Canon Powershot S5 IS action, porträtt och macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandoouue

Medlem
Letar efter en kamera som ska vara så "systemkamera lik" som möjligt, men ändå kompakt. och då gärna med vinkelbar display =) Har alltid varit stormförtjust i Canon kameror och blev överlycklig när jag hittade denna kamera... Men nu är det så att jag verkligen vill kunna öka mina fotokunskaper och verkligen ta superbilder på våran svarta lurviga pudel "in action" och det är INTE lätt... Men samtidigtvill jag inte bara ha sportkamera heller utan gärna en man kan zooma mkt medoch även ta macro och porträttbilder =) (fotar hamstrarna mkt också)

Hur är denna kamera? Tänkte ev börja på "fotogymnasium" och får väl spara ihop pengar till en system när det blir dags, men vill ändå inte ha en nu.. har liksom inte pengarna...)
 
Långzoomare.

Ett annat alternativ är ju Sony DSC-H9. 15 x optisk zoom och 31 mm i vidvinkel läget istället för 36, ngt att tänka på också. Själv hade jag en Canon S1 IS för många år sedan och jag var storm försjust i den vinklingsbara skärmen, ngt som jag saknar på min systemkamera idag (funderar på en Zigview skärm). Dock var jag inte lika imponerad av hastigheten, men där kan de ha hänt en del, jag tänker alltså den tid de tar för kameran att fokusera rätt. En annan kul är om du tycker de är kul att filma med kameran så tar S5 IS stereo ljud. Lycka till med valet.
 
Menar du verkligen DMC-FX50

Den har iallfall 3x optisk zoom, inte vridbarskärm och den är inte särskilt systemkameralik, mer ultrakompakt tycker jag. Dock så har ju Panasonic många andra fina långzoomare med bildstabilisator.
 
S5IS kommer troligen att kosta runt 5000 kr det kan du få en billig systemare för.
jag tycker inte om långzoomarna så jättemycket för att det blir kompromisser i optiken om man slänger in ett zoomomfång på 12X.
 
mandoouue skrev:
Men nu är det så att jag verkligen vill kunna öka mina fotokunskaper och verkligen ta superbilder på våran svarta lurviga pudel "in action" och det är INTE lätt...

Svart hund => kräver bra exponeringsmätning.
Snabbt motiv => kräver kort slutarfördröjning och snabb autofokus.
Fotogymnasium i antågande => kräver en kamerna med bra manuella möjligheter samt som du kan "växa med"

Alla dessa krav gör det hela till en "nobrainer" för min del. Digitalkompakter som PowerShot S5 IS duger inte! Skaffa en bra D-SLR. Alla tillverkare gör bra modeller nuförtiden och även "instegsmodellerna" är riktigt kompetenta.

mvh / Matti
 
jo... men behöver man inte typ F.2,8 (eler vad det nu är) för att få en perfekt rörelsebild med en system? Och de objektiven är ju skitdyra!! Plus att jag gärna vill kunna zooma långt typ upp i träd och sånt.. och ska man ha ett ljust typ 50-300mm måste man ju typ vara miljonär =S
 
400D + 70-200 F/4

Nu skall jag rekomendera en kamera och objektiv om du nu skall fota din hund. Det du behöver är kanske en telezoom t ex 70-200 F/4 men framförallt snabb autofokus och det har bl a den. Sen finns de ju fasta objektiv men jag föreslår en zoom för att vara mer flexibel och kunna fånga in hunden i en snygg komposition. Bildkvalitén går ju knappt att jämföra med en S5 IS den är bra mycket bättre gällande kontrast, färger och skärpa. Batterigrepp är att rekomedera till denna kamera, slutgiltigt pris för att kunna ta actionbilder och lite annat blir drygt 15000 kr. Det du går miste om är makrofotot ingen vridbar skärm, ingen vidvinkel(inte mycket vidvinkel på S5 IS häller) och lite annat. En kompakt kamera är mycket mer prisvärd än vad man tror i jämförelse om du skulle täcka in alla de möjligheter du får med en kompaktkamera med en systemkamera. Visst ger de helt andra bilder med en systemkamera men om du inte har 30 tusen så tycker jag att du gör ett bra val i att köpa en S5 IS eller liknande
 
Jag sitter nu häroch kollar på lite expertrecensioner på olika systemare.. Funderar på ifall jag ska önska mig en Canon powershot A710 nu i julklapp och spara alla pengar jag får inom de närmsta 1½ året... Och på så sätt nöja mig med 710an ett tag och bygga upp mina kunskaper om photoshop och kameror över huvudtaget och sen lägga de sparade pengarna på ett riktigt bra objektiv och önksa mig en system nästa jul
 
mandoouue skrev:
jo... men behöver man inte typ F.2,8 (eler vad det nu är) för att få en perfekt rörelsebild med en system?

Inte nödvändigtvis. Nya D-SLR:er har så bra brushantering att du utan vidare kan gå upp i ISO 800-1600 och ändå få godtagbara bilder. Detta innebär att du kan få korta slutartider även med objektiv med mindre maxbländare.

mandoouue skrev:
Och de objektiven är ju skitdyra!!! Plus att jag gärna vill kunna zooma långt typ upp i träd och sånt.. och ska man ha ett ljust typ 50-300mm måste man ju typ vara miljonär =S

Förvisso kostar det om du skall ha långa telen med bra ljusstyrka till en D-SLR. Med långzoom-kompakten kan du kanske nå "upp i träden" för en billig penning men på, enligt mig, alltför stor bekostnad av bildkvalitet. Och vill du samtidigt kunna ta "superbilder på din svarta pudel in action" låter det sig helt enkelt inte göras. Långzoomarna är en kompromiss och just detta är ett område där de faller igenom totalt.....svårexponerade motiv med snabba oförutsägbara rörelser. Jag har provat fota både lekande småbarn och hundar med långzoom-kompakt och det funkar helt enkelt inte :-(

Börjar du på fotogymnasium kommer snart din kompakt stå oanvänd, tro mig! Bättre satsa på en D-SLR av känt märke (de "två stora" Nikon eller Canon är väl att rekommendera) med ett eller två basobjektiv och lära dig dom ordentligt. Sen kan du säkert låna mer avancerade gluggar av fotokompisar du kommer få på gymnasiet innan du nödvändigtvis köper dem själv. Skolan i sig har väl ofta också optik att låna ut :)

"Bara mina två ören"

/Matti
 
tack för ditt svar =) Undrar om det finns chans att mormor,mamma, pappaoch min morbro skulle kunna köpa en 400D (eller ev en D80, mamma har ju D50 och jag gillar Nikon ;)) till mig som julklapp och födelsedagspresent det här året *funderar* då behöver de bara köpa huset så skulle jag kunna köpa objektiv, batterier m.m... Tror däremot att mormor skulle tycka att det var onödigt =/ Men det ärvärt ett försök... *springer och smörar för mamma och pappa om högre månadspeng ;)*
 
mandoouue skrev:
tack för ditt svar =) Undrar om det finns chans att mormor,mamma, pappaoch min morbro skulle kunna köpa en 400D (eller ev en D80, mamma har ju D50 och jag gillar Nikon ;)) till mig som julklapp och födelsedagspresent det här året *funderar* då behöver de bara köpa huset så skulle jag kunna köpa objektiv, batterier m.m... Tror däremot att mormor skulle tycka att det var onödigt =/ Men det ärvärt ett försök... *springer och smörar för mamma och pappa om högre månadspeng ;)*

Lägg in lite tankar om hur bra D80:an kommer att vara sen när du börjar på fotogymnasiet och vad bra det kommer vara att du är inkörd på en kamera redan när du börjar där och kommer kunna börja utveckla ditt konstnärliga fotande direkt!!! Då smälter säkert mormor också ;-)

Eftersom din mamma har en Nikon (D50) tycker jag personligen baserat på dina krav och din nära framtid att en D80:a är det närmaste en perfekt modell. Kitgluggen 18-135 ger också ganska bra räckvidd på telesidan och har fått utomordentliga recensioner för sin prisklass :)

Ha´de / Matti

PS! Såg på din profil att du redan har en bra digitalkompakt! En Powershot 710 kommer inte tillföra ett enda dugg nytt!!! Du kommer inte kunna ta några bilder med den som inte redan idag kan ta med din nuvarande kompakt DS!
 
Senast ändrad:
haha du har så rätt så :p Men vilken kamera är bäst (om man nu tänker som allroundkamera) Nikon D80 eller Canon Eos 400D?
 
mandoouue skrev:
haha du har så rätt så :p Men vilken kamera är bäst (om man nu tänker som allroundkamera) Nikon D80 eller Canon Eos 400D?

Jaaa du....nu är det risk att du startar märkeskrig ;-)

Bägge kamerorna är precis lika kompetenta och ger helt jämförbar bildkvalitet. Det är bara upp till subjektivt "tycke och smak". Tänk istället vilket system du vill köpa in dig på (även här är Canon och Nikon jämförbara i det stora hela, det ena eller andra har smärre fördelar/nackdelar men i det stora hela som sagt ingen skillnad).

Eftersom du tidigare sagt att "du gillar Nikon" och din morsa redan har en Nikon (låna prylar av varann!!!) lutar det hela starkt över till D80 skulle jag vilja påstå :)

mvh / Matti
 
matti skrev:
Lägg in lite tankar om hur bra D80:an kommer att vara sen när du börjar på fotogymnasiet och vad bra det kommer vara att du är inkörd på en kamera redan när du börjar där och kommer kunna börja utveckla ditt konstnärliga fotande direkt!!! Då smälter säkert mormor också ;-)

Eftersom din mamma har en Nikon (D50) tycker jag personligen baserat på dina krav och din nära framtid att en D80:a är det närmaste en perfekt modell. Kitgluggen 18-135 ger också ganska bra räckvidd på telesidan och har fått utomordentliga recensioner för sin prisklass :)

Ha´de / Matti

PS! Såg på din profil att du redan har en bra digitalkompakt! En Powershot 710 kommer inte tillföra ett enda dugg nytt!!! Du kommer inte kunna ta några bilder med den som inte redan idag kan ta med din nuvarande kompakt DS!

En A710IS kommer att tillföra massor av nytt den går ju att köra helt manuellt (något som jag uppskattar) och macrot är riktigt bra på den och så får man RAWformat om man har rysshack.
 
:p Har också tänkt så... men trodde att det var lite skillnad eftersom den har mer megapixlar och bildstabilisator (?)
Sen har min börjat knasa sig.. visar tex att man måste byta batterier fastän de precis är laddade (inget fel på batterierna, ganska nya osv..)
 
Robin Gyllander skrev:
En A710IS kommer att tillföra massor av nytt den går ju att köra helt manuellt (något som jag uppskattar) och macrot är riktigt bra på den och så får man RAWformat om man har rysshack.

Men Robin, lura nu inte henne att köpa ännu en kompakt när hon skall börja på fotogymnasium å allt ;-)

Kör på "smöra för mamma, pappa, mormor linjen" Manda och skaffa en D-SLR!!!

Såja, nu har jag tryckt fram min synpunkt tillräckligt hoppas jag. Lycka till med vad det än blir!

/Matti
 
haha XD
tack :p
Har märkt att det finns ganska många billiga canon objektiv med ganska bra "ljusgrejja" (vet inte vad det heter :p)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.