Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon powershot s3 is

Produkter
(logga in för att koppla)

toveliina

Medlem
jag behöver nog verkligen hjälp, eller höra av någon annan som har en powershot s3 is. har just köpt en och jag hade stora förväntningar efter alla recensioner jag läst av den, men så fort jag börjar använda kameran kommer sn stor besvikelse. fokus är svårt att få, skärpa saknas på alla bilder och blixten ger bara en "dimmighet" över bilden. i solljus fungerar den dock bra, men så fort lite mindre ljus finns blir det bara en enda röra av suddiga bilder. är kameran verkligen såhär, eller är det något fel på den? eller kan jag helt enkelt ställt in något galet? (trots att jag inte varit och ändrat på några direkta inställningar)
 
Fick precis samma upplevelse som du när jag första gången testade min S3:a och själv blev jag aldrig riktigt nöjd med den. Kanske därför att jag trodde att jag hade köpt något som va väldigt nära en systemkamera men som i själva verket är en mer avancerad kompakt kamera.

Så tyvärr, tror inte du kan ändra på så många inställnngar utan det är helt enkelt steget upp till systemkamera som gäller om du ställer högre krav!
 
Okej, tack för ditt svar, då vet jag åtminstone att det inte är jag som ställt in något fel. Egentligen är det nog så, mina krav kräver egentligen en systemkamera. Eftersom jag får skickar jag nog tillbaka den här kameran nu och sparar samt kikar vidare.
 
Hej!

Jag har en S3 IS, köpt i juni förra året. Visst, det är ingen systemkamera, men jag är grymt nöjd med den, tvärskarpa bilder och när det inte är det så finns det en rimlig förklaring. Jag känner inte igen några av dina problem, mitt förslag är att kontakta Canons support och få kameran utbytt.

Fick problem med oskärpa nu i februari men den blev reparerad på garantin.

Själv funderar jag på att uppgradera till systemkamera, men kommer absolut att behålla S3:an, den är grymt mångsidig och så liten att den alltid kommer med.

Vänliga hälsningar

Claes
 
Rätt använd är S3an en mycket bra kamera. Får du dimmiga bilder eller andra problem så beror det antingen på att du har en trasig kamera eller att du inte vet vad du håller på med.
Skillnaden på bildkvalitet mot en systemkamera är knapp synbar i A4 bilder.
Jag reagerar på Daniels inlägg där han tror att trådskrivaren kommer att bli besviken.
Det är ingen systemkamera, men det är en av de bästa kompaktkamerorna på marknaden.
 
toveliina skrev:
jag behöver nog verkligen hjälp, eller höra av någon annan som har en powershot s3 is. har just köpt en och jag hade stora förväntningar efter alla recensioner jag läst av den, men så fort jag börjar använda kameran kommer sn stor besvikelse. fokus är svårt att få, skärpa saknas på alla bilder och blixten ger bara en "dimmighet" över bilden. i solljus fungerar den dock bra, men så fort lite mindre ljus finns blir det bara en enda röra av suddiga bilder. är kameran verkligen såhär, eller är det något fel på den? eller kan jag helt enkelt ställt in något galet? (trots att jag inte varit och ändrat på några direkta inställningar)

Lägg upp några bilder så får vi se vilka problem du talar om.
 
Ta en titt på http://stilbild.nu
Bilderna efter augusti 2006 är tagna med S3:an. Bilderna före med en Ixus.
Jag är väldigt nöjd med kameran. Synd att det inte finns någon blixtsko, men det fixar jag med en fotocell istället.
 
det är svårt att ge några exempelbilder, blir helt enkelt bara suddigt när jag tar kort inomhus. det gäller ju förstås alla kameror, men med bildstabilisator tycker jag det borde vara mindre istället för mer. men jag kan lägga upp någon, för enkelhet lägger jag upp på min pixbox och länkar dit, ska bara lägga in först.
 
PeterWem skrev:
Ta en titt på http://stilbild.nu
Bilderna efter augusti 2006 är tagna med S3:an. Bilderna före med en Ixus.
Jag är väldigt nöjd med kameran. Synd att det inte finns någon blixtsko, men det fixar jag med en fotocell istället.

jag måste säga att du lyckats få väldigt bra bilder med den, och när man ser det så verkar den så underbar. varför får inte jag till det? :s föresten, är det något som faktiskt är löst inuti en kamera, för jag märkte idag att det låter precis som en liten kula som skulle vara lös inuti och skramla runt.
 
Det som skramlar i din kamera är förmodligen en liten grej som hjälper kameran att veta om bilderna skall visas i stående eller liggande format. D.v.s. den känner av hur du håller kameran när du fotograferar. Den skall alltså skramla omkring.
 
Tovelina (fint namn) ditt problem är sannolikt att du överskattar kamerans IS och din egen förmåga att hålla stilla i dåligt ljus med mycket inzoom.
Eftersom kameran har tolv gånger zoom är det lätt att luras att zooma in ordentligt och för mycket.
I dåligt ljus kan du prova att öka ISO till 400 och fota i max vidvinkelläge. Då har du bäst chans att hålla stilla och undvika skakningsoskärpa.
I nödfall kan du prova använda blixt.
I mitt jobb som fotolärare ser jag ofta att nybörjare försöker trycka snabbt och därmed skakar kameran i exponeringsögonblicket. Försök sakta krama av skottet och ta gärna stöd. Gå närmare istället för att zooma in.
 
hornavan skrev:
Tovelina (fint namn) ditt problem är sannolikt att du överskattar kamerans IS och din egen förmåga att hålla stilla i dåligt ljus med mycket inzoom.
Eftersom kameran har tolv gånger zoom är det lätt att luras att zooma in ordentligt och för mycket.
I dåligt ljus kan du prova att öka ISO till 400 och fota i max vidvinkelläge. Då har du bäst chans att hålla stilla och undvika skakningsoskärpa.
I nödfall kan du prova använda blixt.
I mitt jobb som fotolärare ser jag ofta att nybörjare försöker trycka snabbt och därmed skakar kameran i exponeringsögonblicket. Försök sakta krama av skottet och ta gärna stöd. Gå närmare istället för att zooma in.

(tack) Ja, egentligen gör jag nog det, har insett det nu. Jag köper en kamera som är högt recenserad och tror att den ska vara perfekt, weird. Dessutom jämför jag den med min förra kamera och tror att jag ska kunna fotografera på precis samma sätt som med den.Men kameror är ju olika, därför säkert även en del av tekniken antar jag.
Okej, jag ska testa det, fast vad innebär egentligen att fota i max vidvinkelläge?
Fast det har jag faktiskt lärt mig, att inte trycka av för snabbt, :) Men jag inser nu att den här kameran kan jag nog trots allt lära mig mycket av och växa med, tills tiden kommer då jag köper en systemkamera.
 
Oftast kör jag i läget A med den. Slutarautomatik. Jag bestämmer storleken på bländaren. Litet bländartal för kort skärpedjup och vice versa. Även Litet bländartal, 2,8 eller 3,5 vid zoom, vid dunkelt ljus. Två sekunders fördröjning på avtryckaren för att minska rörelseorskärpan. Aldrig IS när den står på stativ.
Det kan även vara en fördel att ha AF-hjälpbelysning på för att hjälpa autofokusen.
Och det sista rådet som redan tidigare sagts: Tryck ned avtryckare halvt, fokusering med förhoppningsvis grön fyrkant, för att sedan krama av den.

//Peter
 
PeterWem skrev:
Oftast kör jag i läget A med den. Slutarautomatik. Jag bestämmer storleken på bländaren. Litet bländartal för kort skärpedjup och vice versa. Även Litet bländartal, 2,8 eller 3,5 vid zoom, vid dunkelt ljus. Två sekunders fördröjning på avtryckaren för att minska rörelseorskärpan. Aldrig IS när den står på stativ.
Det kan även vara en fördel att ha AF-hjälpbelysning på för att hjälpa autofokusen.
Och det sista rådet som redan tidigare sagts: Tryck ned avtryckare halvt, fokusering med förhoppningsvis grön fyrkant, för att sedan krama av den.

//Peter

Okej, tack så mycket för tipsen! Alltså, ibland känner jag mig verkligen helt okunnig, men vad menar du med två sekunders fördröjning på avtryckaren? Bara att man håller in den två sekunder? Och vad står egentligen IS för?:S Det kanske är värt att känna sig lite dum och få svar på frågor ;P
 
IS= image stabilisator. Bildstabilisator.
Två sekunders fördröjning hittar du mellan avtryckaren och on/off. Tryck där tre ggr. En klocka ska visas. Detta menas att det tar två sekunder från att du tryckt ned avtryckaren tills bilden tas. På så vis ingen rörelse.
Ett bra tips är att läsa manualens sista sidor. Där står om felsökning. Blir bilden brusig ska man göra så osv...
 
PeterWem skrev:
IS= image stabilisator. Bildstabilisator.
Två sekunders fördröjning hittar du mellan avtryckaren och on/off. Tryck där tre ggr. En klocka ska visas. Detta menas att det tar två sekunder från att du tryckt ned avtryckaren tills bilden tas. På så vis ingen rörelse.
Ett bra tips är att läsa manualens sista sidor. Där står om felsökning. Blir bilden brusig ska man göra så osv...

AH, det borde jag ju kunnat förstå:)
Okej, det låter ju väldigt vettigt, ska testa använda det. Jo, problemet för mig nu var att manualen på svenska inte kommit med när jag köpte den, men den är på väg med posten:) Dock läste jag lite i den engelska och såg att det stod väldigt bra hur man kan rätta till och så.
 
PeterWem skrev:
Aldrig IS när den står på stativ.//Peter

Hej, Peter!

Jag har själv en S3 IS och är nöjd med den. Jag blev nyfiken på varför du inte använder IS när det står på stativ. Är det någon nackdel att använda IS när man fotar med stativ eller är det av något annat skäl?

Mvh.
Lasse C
 
Vad jag upplevt blir det sämre bild.
Har även för mig att det nyligen tagits upp i något forum. Berodde på att den fortsatte att röra sig och motverka rörelse trots att allt var still > oskarp bild.
 
Hej!

Jag har inte upplevt att det blir oskarpa bilder när jag fotar med stativ, men det kan ju absolut vara värt att testa och jämföra.

Mitt stativ är lätt, men därför inte så väldigt stabilt. Jag använder alltid fördröjd utlösning när jag fotar med stativ, vanligtvis med 2-10 s fördröjning så att allting ska hinna stanna ordentligt efter att jag tryckt på avtryckaren.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.