Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon Powershot S3 IS eller Digital Ixus 800 IS
- Trådstartare DanneM
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
Det finns ju automatik-lägen på systemkameror oxå och de tar bättre bilder.
Finns ju förmodligen ännu mer inställningar på de kameror du nämner, då det innehåller en massa annat oxå, som videoinspelnimg mm
Om du bara är ute efter 10x zoom och hyfsade bilder finns ju billigare alternativ.
Finns ju förmodligen ännu mer inställningar på de kameror du nämner, då det innehåller en massa annat oxå, som videoinspelnimg mm
Om du bara är ute efter 10x zoom och hyfsade bilder finns ju billigare alternativ.
pellepiano
Aktiv medlem
Fördelen med en sytemkamera är att man kan växa i den under lång tid.
Därmed inte sagt att de kameror du nämner är dåliga, inte alls. Kommer ihåg recensionen av S2 IS som jag kollade mycket på innan jag skaffade en 350d till slut. Den fick väldigt bra kritik.
Kolla igenom recensionerna på www.dpreview.com och se exempelbilder.
Därmed inte sagt att de kameror du nämner är dåliga, inte alls. Kommer ihåg recensionen av S2 IS som jag kollade mycket på innan jag skaffade en 350d till slut. Den fick väldigt bra kritik.
Kolla igenom recensionerna på www.dpreview.com och se exempelbilder.
tannler
Aktiv medlem
Val av kamera avgör knappast kvaliten på bilderna, utan den som tar bilderna. Det går att fota crap med en Haselblad och lysande ( nåja - nära nog i alla fall ) med en engångskamera. Att Du ens ställer frågan, indikerar ( med all respekt ) att Du ska välja en så enkel kamera som möjligt = IXUS.
MEN - pilla på inställningar måste Du nog i alla fall, åtminstone för att lära Dig. Det är ingen Instamatic - avsett vilken Du än väljer.
MEN - pilla på inställningar måste Du nog i alla fall, åtminstone för att lära Dig. Det är ingen Instamatic - avsett vilken Du än väljer.
bandola83
Aktiv medlem
bandola83 skrev:
Behöver du 10x zoom till byggfirman?
Annars hade jag nog tagit ett Canon EOS 350D hus + ett Sigma 18-50/2.8
Om du kör 350'n i autoläget så är den lika enkel som S3'an och 800'an. Men du får ju mycket finare bilder.
Citerar mig själv:
Jag menar såklart inte att du tar finare bilder, men du kommer ta bilder med högre teknisk kvalité om du väljer en systemkamera.
hakanv
Aktiv medlem
Ljudkommentar till bildfiler
En trevlig grej med Digital IXUS 800 IS och Canon Powershot S3 IS, är att man kan spela in en ljudkommentar på 60 sek till varje bild. Kan kanske vara intressant i "byggsvängen"?
Den vinklingbara skärmen på Canon Powershot S3 IS kanske kan var användbar i "konstiga vinklar" om man ska in och fota i trånga utrymmen på ett bygge?
/Håkan
En trevlig grej med Digital IXUS 800 IS och Canon Powershot S3 IS, är att man kan spela in en ljudkommentar på 60 sek till varje bild. Kan kanske vara intressant i "byggsvängen"?
Den vinklingbara skärmen på Canon Powershot S3 IS kanske kan var användbar i "konstiga vinklar" om man ska in och fota i trånga utrymmen på ett bygge?
/Håkan
Linmajon
Aktiv medlem
Ixus 800 är inte särskilt 'fältmässig' eller vettig som allroundkamera för de flesta företag. Den är ett litet gediget smycke med väldigt små knappar...även om den förstås kan ge bra bilder.
Till firman skulle jag tveklöst köpa en S3 isåfall. Den kan man ta bra makrobilder med också.
Tycker man det är jobbigt/dyrt att byta objektiv ska man INTE köpa en DSLR, tex. EOS530D.
Canons A-modeller är också suveräna, billiga kameror för firman. En stor fördel är att de går på bara 2 AA-batterier.
Till firman skulle jag tveklöst köpa en S3 isåfall. Den kan man ta bra makrobilder med också.
Tycker man det är jobbigt/dyrt att byta objektiv ska man INTE köpa en DSLR, tex. EOS530D.
Canons A-modeller är också suveräna, billiga kameror för firman. En stor fördel är att de går på bara 2 AA-batterier.
DanneM
Medlem
Tack för alla svar . Är inne på samma spår som Mats och Håkan sa, 800i känns inte alls vidare fältmässig, och den vinklingsbara skärmen kan nog vara till nytta. Kameran är inte till mig utan till min mor som inte är värst vidare teknisk. Därför prioriterar jag en som har bra förinställda program som man kan använda sig av hellre än en kamera där du måste pilla på en massa inställningar (men det är givetvis en bonus om det är möjligt, för då kan man växa med den). Som det ser ut nu kommer jag att välja S3:an!
Bakwetu
Aktiv medlem
bägge har program och "grön rektangel"för enkel fotografering, så där skiljer de inte sig. Ixusen är mycket mindre och lättare att alltid ha med sig än s3:an. S3:an är å andra sidan rejälare byggd med bättre grepp och längre zoom, jag tycker också att den är lättare att ställa om saker och ting på (iofs vanesak).
Ska du bara ha en snapshotkamera hade jag tagit ixusen eftersom den är mindre lättare att ha med sig. För lite mer seriös fotografering är s3 bättre, men bägge går att växa med om man går från automatläget.
Ska du bara ha en snapshotkamera hade jag tagit ixusen eftersom den är mindre lättare att ha med sig. För lite mer seriös fotografering är s3 bättre, men bägge går att växa med om man går från automatläget.