Annons

Canon & pentax vidvinklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Det verkar som om canon inte intresserar sig så mycket för att släppa primes i vidvinkelintervallet (och inte så förfärligt mycket i andra intervall heller, dom som släpps är L-gluggar som kostar skjortan). De flesta förefaller ha några år på nacken och tycks ofta lida av medioker/dålig kantskärpa. Det tycks mig som om man nästan får skarpare optik om man kör zoomar till canon. Se tex mätningarna på photozone.
Samtidigt verkar tex pentax satsa väldigt mycket på primes med bra optiska egenskaper. Ok att deras 31/1.8 är svindyr men jag har svårt att se vad canon skulle matcha mot den. Personligen skulle jag gärna fota med fasta bränvidder om det gav bättre kvalitet till stora tryck mm.
Jag förstår inte att folk ser med sådan upphetsning på hur canon och nikon matchar 40D och D300 mm mot varandra när den stora frågan är vilka objektiv man kan leverera. Jag har inte köpt in mig så mycket i canon att jag inte skulle kunna byta system men jag tycker om deras kameror och det känns lite löjligt att byta från det största märket för att få tillgång till tillbehör.

Är det någon som vill rekomendera en glugg runt 30mm som skulle bli en bra normal på en EOS 300D/40D?
 
Jo det tänkte ju jag med när det kom. Dock verkar den gluggen vara rätt dålig. Kantskärpan är botten vid full öppning och blir halvdan när man bländar ner. Inte vad man förväntar sig av en normal prime för över 3000 kr.
 
Canon EF 35/1,4 L USM
el
Canon EF 24/1,4 L USM
el
Canon EF 28/1,8 USM

Borde väl vara några som kan matcha pentaxen.

Sen är det väl så att ska man köpa hus för 10-15k får man väl vara beredd på att också matchan objektivet till det. (Canon L-serier tex)


/R
 
Hej
Jag valde ef 35/2 som normal till min Canon.
Den är skarp. Har en hygglig ljusstyrka. Fast rätt så mycket 90-tal över konstruktionen.
Om den är skarpare än de moderna normalzoomarna, vet jag inte. Men den är ljusstarkare och mindre i alla fall.
Motljusbilder funkar bra med den också.
Relativt billigt pris, ca 2700.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.