Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tidskriften "DigitalFoto" (nr 1 2015) stod testet i. Huruvida den tidskriften är att lita på eller ej vet jag inte då det är första gången jag bläddrar i ett ex av den. Men resultatet jag presenterade var i alla fall det som de hade kommit fram till.

att du ens läser den blaskan
så angående vilka kriterier baserar dom denna lista?
uppmätt signal/brus?
dynamiskt omfång?
färgdjup?
höga iso egenskaper?

Dvs kriterier som går att mäta vilket gör att Canons sensor hamnar först på 31 plats och nej en APS sensor med likvärdig poäng är inte i sammanhanget bättre än en 1dx 24x36mm sensor , därtilll skiljer det 2,26 -2,3 gånger i storlek av sensorytan och det är en fysikalisk omöjlighet, 1dx är bättre pga sensor storlek vad det gäller lågljussituationer men inte vad det gäller DR på basiso eller färgdjup , poängen skall ses i sammanhanget sensor storlek, jämför gärna 1dx, 6D med d810 eller d4s
 
Varför fokusera så mycket på mätbara data, självklart är det viktigt men i slutändan handlar det om vilka bilder man får med sig hem och då finns det rätt många faktorer som spelar in. Anledningen till att jag har en canonkamera är för att jag tycker att Nikonkameror är omständiga att arbeta med och därmed blir fotograferandet inte speciellt roligt. Då struntar jag i om Nikon har bättre sensor.
 
att du ens läser den blaskan
så angående vilka kriterier baserar dom denna lista?
uppmätt signal/brus?
dynamiskt omfång?
färgdjup?
höga iso egenskaper?

Jag får väl citera mig själv från det inlägg jag skrev överst på sida 3 i denna tråd och som jag dessutom hänvisade till i mitt senaste inlägg.. ;-)

Jag citerar: "Enligt artikeln testades samtliga kameror i olika situationer, från inomhusscener till utomhusscener under olika ljusförhållanden. Autofokus- och ljusmätningssystem samt prestandan hos dem optiska och elektroniska sökarna testades. Vidare testades kamerornas förmåga att leverera bra bildkvalitet genom hela ISO-omfånget. Dessutom kördes kamerorna genom ett antal labbtester där flertalet bildserier togs under kontrollerat ljus, vilket gav kvantifierbara resultat för det dynamiska omfånget, liksom resultat för digitalt brus, skärpa, färgåtergivning och exponering" slutcitat
 
Inte desto mindre uttrycker du dig "aningen" tveksamt om dem/oss som är äldre! Om du inte på ett vettigt vis kan förklara vad du vill säga med nedanstående, skulle ditt anseende må bra av en ursäkt!



Förstår egentligen inte syftet med den här diskussionen. Välj en kamera som du gillar, Jonas. Om det står Canon på den eller ej, vad spelar det för roll?

Canon har släppt ett gäng kameror som lika gärna kunde vara från 2005. Ingen person med minsta kunskaper skulle köpa dessa kameror oavsett ålder.
 
Källa? Jag är mycket tveksam till att det kommer fram till att Canons sensorer skulle vara bättre

För den som är mer intresserad av att fotografera än att pixelpeepa (och vi är nog ganska många) är Dxos topplista måttligt intressant. Att det finns sensorer som har något steg högre dr och färgdjup på vissa ISO innebär inte att 7D II eller 5D III inte är bra kameror.
 
Men håller du med att detta kanske är Canons sista chans?

Canon är marknadsledande o har ett bättre objektiv utbud än nikon. Skillnaden är oxå att Canon tar mer betalt för prylarna däremot så kan man läsa tabeller hur mycket som helst o där visar tex att Sony o Nikon har en modernare bättre sensor med större dynamiskt omfång men det kvittar oftast pga att det helt enkelt inte syns.

Pratade med en återförsäljare om Canon han menar på att dom alltid säljer rullar på inte som SJ utan riktiga tåg;)

Var räcker inte din Canon till?
Vad saknar du med Canon ?

Jag har kört ni/ca samtidigt i flera år det är mer än smaksak vilken kamera men tycker bäst om men där Canon är bättre än nikon är på gummi fronten på ni släpper gummit omg alltid o på min 14-24 har jag bytt gummit 3 gånger.
 
Oj vilken konstig diskussion. Man ska byta kameramärke för att tillverkaren släpper kameror riktade mot en annan målgrupp.

Dock föddes en annan intressant tanke: har opinionen skiftat? Jag har inte varit aktiv i mitt fotointresse på många år (sålde min Canon 20D för en herrans massa år sedan). Vad jag vill minnas kändes Canon och Nikon ganska ohotade då och jag har nog levt kvar i den världen.

Nu när jag köpte kamera stod det mellan en Sony A7 eller en Canon 6D. Blev en A7 för att lätt kunna lattja med gamla objektiv, men Canon 6D tyckte jag såg superintressant ut. Fullformat, låg vikt, Wi-Fi och skönt grepp. Orkade inte läsa vad alla tycker utan köpte på känsla denna gång.

Men är det verkligen så som trådstartaren beskriver? Anses inte Canon vara i toppskiktet längre? Vem har då tagit platsen och på vilka grunder?
 
Det är lite det här som är så kul med foto, att foto är så enormt brett och alla har olika behov. Vad är det ni fotar egentligen där ni har så stor nytta av hög DR vid basiso? Redan vid ISO 800-1600 är 5D mark III ikapp både Nikon D800 och D810 enligt DXOmark.

För mig är en 5D mark III drömkameran på alla sätt om man ser till det som finns på marknaden. Top of the line autofokus som jag personligen tycker är bättre än Nikons (kan ha att göra med vana iförsig), speciellt när det gäller att finjustera för hur objektet ändrar hastighet. Högre ISO och något bättre prestanda på höga iso jämfört med Nikon. Bättre ergonomi.

Om jag fick önska något skulle det bli ännu högre ISO och mindre brus, ännu bättre autofokus, högre DR på ISO över 6400. Mindre kamerahus och lägre vikt. Inget av det där erbjuder Nikon, det är Canon som kommer närmast. =)
 
Efter att ha läst tråden så får jag en känsla av att TS Trollar. Att göra just det han gjort med ett märke som Canon gör ju att han får en direkt respons vilket han också önskar.

Bästa lösningen här som jag ser det är att ignorera.
 
Kolla bara på DXOMARK canon ligger inte i närheten på topplistan.


Bara jag som får känslan av att Canon drivs av stofiler som tycker det är hippt med facebook, tror Canon är på väg utför?[/QUOTE]

Ja vad ska man säga om DXOMARK? Att dem hatar Canon? För att jag har svårt att tro att en nikon 3300 är en bättre kamera än 5d miii för att just 3300 får bättre poäng än 5d miii. men men att gå till DOXMARK för att läsa om Canon är som att gå på en android forum och läsa om iPhone och viciversa.

LänI till galenskapet. http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...-D3300-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___928_795
 
Canon har släppt ett gäng kameror som lika gärna kunde vara från 2005. Ingen person med minsta kunskaper skulle köpa dessa kameror oavsett ålder.

Att du ändrar dig är ingen förklaring eller ursäkt till varför du påstod att den påstådda kunskapen du skriver om saknades specifik för de som är över 60 år.
 
Ja vad ska man säga om DXOMARK? Att dem hatar Canon? För att jag har svårt att tro att en nikon 3300 är en bättre kamera än 5d miii för att just 3300 får bättre poäng än 5d miii.

Man måste komma ihåg att DxO bara testar sensorerna. Och sen producerar de ett sammanvägt värde.

Det kan vara intressant att jämföra kameror med liknande arbetsområde. Exempelvis Canon Eos-1D X mot Nikon D4 och D4s. Men att jämföra sensorer mellan kameror med helt olika inriktning blir mer av akademiskt intresse.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.