Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
när det gäller video?

jag har hört talas om att det skall finnas märken idag som heter Panasonic och Sony som skall vara överdjäv.... på video , detta är alltså ett svar med något sarkastiskt tonfall

Håller med om att Canons systemkameror inte ligger i framkant när det gäller video utan mer i mitten. 70D är inte heller Canons bästa modell. 7D Mark II är bättre än 70D.

Kanske är det så att Canon velat pusha sina dedikerade videokameror istället, som C100 och C300. Lite märklig kan man tycka. Det får bara vissa att köpa Panasonic eller Sony istället.
 
Hets mot folkgrupp! Åldringar och tjockisar får man fortfarande göra hur mycket skit av som helst i Sverige utan påföljd. Ingen drar en lans till försvar för de grupperna idag. Det är bara att hacka i dig Leaflet och när du passerat 65 så är det bara ankorna i stadsparken som gäller :).

Moderatorn kommer säkert bortse från påhopp som dessa för han är ju fortfarande halvung och kommer ha förmodligen ha svårigheter att identifiera sig med din uppördhet.

Hehe, jag är faktiskt inte speciellt upprörd. Jag ler mest åt TS fördomar om oss gamlingar. I sak har jag faktiskt inte ägnat mig så mycket åt Canon. Vare sig de gamla eller nya modellerna. Visserligen har jag några kompakter, en Ixus och en G9 som ligger och samlar damm någonstans men i övtigt har det varit skralt med just det märket.

Just nu är det faktiskt m/43 som tilldrar sig mitt största intresse. Små och smidiga kameror med ett bra utbud av skarpa gluggar. I min kameraväska finns OM-D E-M5 och E-M1 och, faktiskt från och med idag (hämtade ut leveransen från Cyberphoto för några timmar sedan) även en Olympus E-PL7.

En annan kamera som frestar är Fuji:s XT-1. Sååå, min kära trådskapare. Vi är många gamla gubbar som gärna tar till oss en del av den nya tekniken. Välkommen i gänget när du når aktningsvärd ålder ! ;-)
 
Hehe, jag är faktiskt inte speciellt upprörd. Jag ler mest åt TS fördomar om oss gamlingar. I sak har jag faktiskt inte ägnat mig så mycket åt Canon. Vare sig de gamla eller nya modellerna. Visserligen har jag några kompakter, en Ixus och en G9 som ligger och samlar damm någonstans men i övtigt har det varit skralt med just det märket.

Just nu är det faktiskt m/43 som tilldrar sig mitt största intresse. Små och smidiga kameror med ett bra utbud av skarpa gluggar. I min kameraväska finns OM-D E-M5 och E-M1 och, faktiskt från och med idag (hämtade ut leveransen från Cyberphoto för några timmar sedan) även en Olympus E-PL7.

En annan kamera som frestar är Fuji:s XT-1. Sååå, min kära trådskapare. Vi är många gamla gubbar som gärna tar till oss en del av den nya tekniken. Välkommen i gänget när du når aktningsvärd ålder ! ;-)

Nu var det faktsit dagens Canonsläpp http://www.dpreview.com/articles/1230018654/canon-announces-five-powershot-compacts jag syftade på, vilka köper dessa typer av kameror idag?
Känns som om det är för litet steg mellan dessa och en tex iphone6.
 
CES vs Photokina

Canonsläppet idag skall nog ses i ljuset av att CES pågår, men att det inte verkar vara något fokus på foto där i år. Då spar man på allt krut till nästa photomässa och annonserar bara ut de produkter som kan få lite intresse från de mobil- pryljournalister som är i Las Vegas just nu.
 
Hets mot folkgrupp! Åldringar och tjockisar får man fortfarande göra hur mycket skit av som helst i Sverige utan påföljd. Ingen drar en lans till försvar för de grupperna idag. Det är bara att hacka i dig Leaflet och när du passerat 65 så är det bara ankorna i stadsparken som gäller :).

Moderatorn kommer säkert bortse från påhopp som dessa för han är ju fortfarande halvung och kommer ha förmodligen ha svårigheter att identifiera sig med din uppördhet.

Skit i det! Både du, Risedal och jag är 60+ och har genom livserfarenhet, prov och tester samt längre fotografliv insett att om man värderar hög upplösning och DR så är Canon inget primärt val. Om nu snorungar i spannet 15-59 år anser något annat så låt dem hållas.

Åldersdiskriminering drabbar alla åldrar eftersom man i detta avlånga land älskar att kategorisera och fackindela.

"Snorungarna" lär ju själva med tiden åldras om de inte avlider i förtid.

Medan jag skrattar åt inlägget om 60+ val av kamera kan jag dock känna att skrattet fastnar lite i halsen. För jag håller ju givetvis med dig i grunden att åldersdiskriminering är en styggelse (liksom all diskriminering).

I rättvisans namn handlar det ju oxå om en diskriminering av Canon att skriva som TS eftersom Canon bevisligen gör kameror som har många användningsområden och har många trogna/nöjda användare.
Men som sagt var är inte sensorer med hög upplösning och DR Canons starka sida. Eljest är många av deras kameror och objektiv perfekta för en massa andra situationer.

Själv använde jag Canon mycket som 30-åring och även under åren 2003-2011 parallellt med andra märken. Som 60+ sålde jag av all Canonutrustning och använder Nikon och Sony p g a att deras sensorer stämmer bättre för min typ av fotografering.

God Fortsättning

//Lennart
 
Nu var det faktsit dagens Canonsläpp http://www.dpreview.com/articles/1230018654/canon-announces-five-powershot-compacts jag syftade på, vilka köper dessa typer av kameror idag?
Känns som om det är för litet steg mellan dessa och en tex iphone6.

Fick mig faktiskt att börja skratta lite. :)

Antar att du har en lite dålig dag idag, då du dissar både nya kompaktkameror och Compact Flash. ;)

Vilka som köper kompaktkameror idag? Familjer som vill ha en vettig kamera på semestern, men även också äldre människor (förlåt alla 60+ :D ) och de som tycker att systemkameror blir för otympligt eller krångligt.

Själv skulle jag inte ens överväga att ta några semesterbilder med enbart mobiltelefonen. Har oftast med med en systemkamera, men inte allt för sällan även en kompaktkamera.
Varför? Större sensor, bättre bildkvalité och mer möjligheter.
 
Vilka som köper kompaktkameror idag? Familjer som vill ha en vettig kamera på semestern, men även också äldre människor (förlåt alla 60+ :D ) och de som tycker att systemkameror blir för otympligt eller krångligt.

Idag får man nog definiera begreppet kompaktkameror noggrant eftersom många har börjat missuppfatta det hela.
Antar att du, liksom jag menar en mindre kamera som saknar utbytbar optik.

Men ser man till begreppet kompakt finns ju en mängd små kameror som är nästan i samma storlek och har APS-C sensor samt utbytbar optik. Ja, även med FF-sensor. En Sony A7R med 36mp FF-sensor med ett Sony/Zeiss FE 35/2.8 ZA till exempel.

Jag håller med dig. Den bästa kameran är ju den man har med sig och inte den som p g a storleksskäl får stanna hemma.

//Lennart
 
Sen är ju inte stort dynamiskt omfång eller bra DxO-siffror lösningen på alla fotografers behov.

.

Säkert är det så, men det är nog väldigt få fotografer som tittar på t.ex. Nion D810:an dynamiska omfång eller upplösning och säger Nej tack, de här värdena kommer att göra mina bilder sämre.

Väljer de Canon väljer de Canon trots bildkvaliteten, kanske för att Canon har något Objektiv som saknas hos Nikon, eller för att de tycker en Canon kamera ligger bättre i deras händer... Betvivlar att det är hållbart i längden.
 
Senast idag läste jag en artikel där ett gäng fullformatare hade testats. Resultat för det här specifika testet?

1. Canon 5D MK3
2. Nikon D800
3. Canon 6D
4. Nikon D610
5. Nikon DF
6. Sony A7R

Enligt artikeln testades samtliga kameror i olika situationer, från inomhusscener till utomhusscener under olika ljusförhållanden. Autofokus- och ljusmätningssystem samt prestandan hos dem optiska och elektroniska sökarna testades. Vidare testades kamerornas förmåga att leverera bra bildkvalitet genom hela ISO-omfånget. Dessutom kördes kamerorna genom ett antal labbtester där flertalet bildserier togs under kontrollerat ljus, vilket gav kvantifierbara resultat för det dynamiska omfånget, liksom resultat för digitalt brus, skärpa, färgåtergivning och exponering.

Så något måste onekligen Canon göra rätt, eller!? ;-)
 
Det är ju först nu som det sägs något officiellt om en högupplöst kameran. Att Canon inte kunnat mäta sig på alla punkter på sensorsidan är solklart. Men det verkar inte som de stora kundmassorna som bryr sig om det.

Det stora problemen är nog snarare den sjunkande kompaktkameraförsäljningen och den snabba övergången till spegelfria systemkameror. Även i Sverige närmar det sig 50/50.

bryr sig om det?
Canon har inte haft några alternativ mätt i dagens mått, när 5dmk2 kom var den högupplöst och Canon talade gärna om upplösning
 
Senast idag läste jag en artikel där ett gäng fullformatare hade testats. Resultat för det här specifika testet?

1. Canon 5D MK3
2. Nikon D800
3. Canon 6D
4. Nikon D610
5. Nikon DF
6. Sony A7R

Enligt artikeln testades samtliga kameror i olika situationer, från inomhusscener till utomhusscener under olika ljusförhållanden. Autofokus- och ljusmätningssystem samt prestandan hos dem optiska och elektroniska sökarna testades. Vidare testades kamerornas förmåga att leverera bra bildkvalitet genom hela ISO-omfånget. Dessutom kördes kamerorna genom ett antal labbtester där flertalet bildserier togs under kontrollerat ljus, vilket gav kvantifierbara resultat för det dynamiska omfånget, liksom resultat för digitalt brus, skärpa, färgåtergivning och exponering.

Så något måste onekligen Canon göra rätt, eller!? ;-)

Källa? Jag är mycket tveksam till att det kommer fram till att Canons sensorer skulle vara bättre
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...n-D810-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___963_795
 
Senast idag läste jag en artikel där ett gäng fullformatare hade testats. Resultat för det här specifika testet?

1. Canon 5D MK3
2. Nikon D800
3. Canon 6D
4. Nikon D610
5. Nikon DF
6. Sony A7R

Enligt artikeln testades samtliga kameror i olika situationer, från inomhusscener till utomhusscener under olika ljusförhållanden. Autofokus- och ljusmätningssystem samt prestandan hos dem optiska och elektroniska sökarna testades. Vidare testades kamerornas förmåga att leverera bra bildkvalitet genom hela ISO-omfånget. Dessutom kördes kamerorna genom ett antal labbtester där flertalet bildserier togs under kontrollerat ljus, vilket gav kvantifierbara resultat för det dynamiska omfånget, liksom resultat för digitalt brus, skärpa, färgåtergivning och exponering.

Så något måste onekligen Canon göra rätt, eller!? ;-)

Canon gör mycket rätt, men vissa har en stark övertro på just Canon som länge har varit ledande men som har blivit rejält distanserade vad det gäller sensorteknologi

förklara gärna eftersom vi är några stycken här på fotosidan som har testat de flesta kameror , bla jag och jag är inte ett dugg märkesbunden utan använder de flesta kameror och har gjort så 30 år som yrkesfotograf vilket också medför att jag har tillgång till alla kameror och objektiv för just testande.

Högiso-Canon är i paritet med tex Rensas men efter Sony
Dynamiskt omfång-Canon ligger långt efter flertal sensortillverkare
Färgdjup- Canon ligger långt efter Sony mfl

Så vad baseras denna test på?
Bästa Canon ligger på 31 plats vad det gäller sensor ranking och uppmätbara kriterier
något som gärna tonas ner idag och inte ses som en viktigt parameter samtidigt som ett objektiv från Canon som är bra framhävs med stor entusiasm . Canon har en bra och stor PR avdelning.
 
Många som försöker övertyga med argument: Canon säljer mest kameror i världen, Canon är störst, Canon har flesta andra produkter. Dessa argument känner jag igen från Nokia (efter iphonen lanserades) Nokia säljer mest smartphones i världen.

Dessa argument fungerar kanske på Elgiganten men knappast här på fotosidan där de flesta har bättre koll än så.
 
Källa? Jag är mycket tveksam till att det kommer fram till att Canons sensorer skulle vara bättre
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...n-D810-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___963_795

Stirrar du dig inte väldigt blind på just sensorkvalitet?
Att Canon ligger efter på den punkten vet väl alla (?) men det är ju inte bara sensorn som gör kameran.

Från ditt första inlägg menar du alltså att en D3300 är en bättre KAMERA än en 1DX? Om den sen faktiskt har bättre kvalitet på sensorn spelar mindre roll.

Med de resonemangen skulle t.ex. alla basera sitt bilköp utifrån hästkrafterna/vridet i motorn och strunta i resten?

Jag sällar mig gärna till dem som ser att Canon tar bort AA-filter o.s.v. men att döma ut ett helt märke på bara en punkt, sensorn, verkar lite knasigt.

/Staffan
 
Stirrar du dig inte väldigt blind på just sensorkvalitet?
Att Canon ligger efter på den punkten vet väl alla (?) men det är ju inte bara sensorn som gör kameran.

Från ditt första inlägg menar du alltså att en D3300 är en bättre KAMERA än en 1DX? Om den sen faktiskt har bättre kvalitet på sensorn spelar mindre roll.

Med de resonemangen skulle t.ex. alla basera sitt bilköp utifrån hästkrafterna/vridet i motorn och strunta i resten?

Jag sällar mig gärna till dem som ser att Canon tar bort AA-filter o.s.v. men att döma ut ett helt märke på bara en punkt, sensorn, verkar lite knasigt.

/Staffan

därför finns det en uppsjö av bra kameror idag , dessa använder dock inte en Canon sensor, så vad är det vi/jag med lite avvikande mening om Canon idag stirrar oss mig blinda på?

En fråga, varför vill du att canon skall ta bort AA-filtret för? börja först med att höja upplösningen
 
därför finns det en uppsjö av bra kameror, dessa använder dock inte en Canon sensor, så vad är det vi/jag stirrar oss mig blinda på?

För det första citera jag inte dig men men :)

Det jag menade vara att TS från början skriver att Canon ligger först på plats 31 i DxOMark's lista, vilken baseras bara (om jag inte fattat helt fel?) på sensorn. Bara för den sakens skull tycker, i alla fall inte jag, att en D3300 är en bättre kamera än en 1DX.

Utifrån den synpunkten tycker jag alltså fortfarande det är knasigt att döma ut ett helt företag utifrån en punkt.

Håller i övrigt helt med om att Canons sensorer ligger efter.
Vet inte var jag hörde det men ryktades det inte om att Canon kanske skulle slopa vissa sensorer och istället köpa in andras?

/Staffan

Edit: Såg att du lade till en fråga. Utifrån de tester jag sett, måhända triviala, så får man bättre skärpa utan AA-filter. Jag tillhör nog tyvärr pixel peeper-gänget och skulle bara bli glad med extra skärpa :)
 
Nu var det faktsit dagens Canonsläpp http://www.dpreview.com/articles/1230018654/canon-announces-five-powershot-compacts jag syftade på, vilka köper dessa typer av kameror idag?
Känns som om det är för litet steg mellan dessa och en tex iphone6.

Inte desto mindre uttrycker du dig "aningen" tveksamt om dem/oss som är äldre! Om du inte på ett vettigt vis kan förklara vad du vill säga med nedanstående, skulle ditt anseende må bra av en ursäkt!

Har inte släppt några spännande produkter senaste åren. Kolla bara dagens släpp av kompakter, vilket skit. Vem köper dessa idag möjligt vis de som är 60+ och inte vet bättre.

Förstår egentligen inte syftet med den här diskussionen. Välj en kamera som du gillar, Jonas. Om det står Canon på den eller ej, vad spelar det för roll?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.