** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon objektiv på Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Är det på något sätt möjligt att fästa Canon-objektiv på sin Nikon-kamera, och att fullt ut använda Canon objektivet?

Tacksam för svar!

Jag tror inte det går, jag har för mig att det beror på att Canon har mycket större diameter på sina objektiv, men jag är inte helt säker, får du inget säkert svar här så ställ samma fråga på Nikon eller Canon forumet på DP Review.

http://www.dpreview.com/

Men varför i hela friden skulle du vilja häda med att använda Canon gluggar på ett Nikonhus :)

/kent

Det finns inga färdiga adaptrar för att använda Canonobjektiv på Nikonhus, det finns flera skäl till detta. För det första är, som tidigare nämnts, diametern för bajonetten (objektivfästet) för stor för att passa Nikonkameran. För det andra sitter Canonobjektiven närmare filmplanet (sensorn) än vad Nikonobjektiv gör, dessa bägge egenskaper skulle möjligen kunna övervinnas med linser i adaptern. Men det tredje skälet är kanske det viktigaste, alla Canonobjektiv har elektriskt styrd bländare (det finns ingen bländarring). Du kan därför bara använda objektivet med full bländaröppning utan styrelektroniken i kamerahuset.

Jag förutsätter här att vi talar om Canon EF (autofokus), för Canon FD (äldre manuell fokus) gäller endast de två första punkterna.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar