Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON: Objektiv för studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Khaos

Aktiv medlem
Hej.

Jag har haft tråden uppe förut, men kunde inte längre hitta den.

Hur som helst har vi på jobbet nu fått godkänt enligt budgeten att köra in helt ny kamerautrustning inför nästa räkenskapsår. Det kommer först och främst att bli en Canon EOS 5D Mark II eller en Canon EOS 1D Mark III. Frågan är vilken ni rekommenderar, generellt?

Men huvudfrågan är kring objektivet. Jag fotar mycket privat och kör där på en EOS 5D. Däremot fotar jag väldigt sällan i studio och är därför lite osäker själv på vilket objektiv jag ska välja.

Vi behöver ett objektiv som är oerhört skarpt, som har minimal/ingen vinjettering eller distortion. Det är väl mina viktigaste krav. Sedan ska det förstås funka både för helbilder (tänk er produktlösningar på en helvägg, ungefär) likaväl som för detalj/produktbilder. Ljuskänsligt objektiv är inget krav, då den mesta fotograferingen sker med stativ, men det är såklart ett plus.

Återkom gärna så fort som möjligt. Tanken är att inköp enligt budgeten ska göras innan vårat räkenskapsår är slut.

Priser är oftast inget problem...

Mvh Jacob.

5D II skulle jag säga.

Sedan kanske det blir svårt att hitta ett objektiv som klarar både stort och smått, med dom kraven. Sikta på två objektiv kanske?

Håller med om 5D II och två objektiv. Canons senaste EF 100mm/2,8 L USM makro för närbilderna och sedan en fast vidvinkel eller normal för helbilderna. Brännvidd efter hur stort avstånd du får till väggen. Kanske en EF 35mm/1,4L om budgeten räcker?

Det finns ett snikalternativ, som nerbländat till 4-5,6 är lika skarpt som alternativen ovan. OCH, det är en gammal "äkta" makrokonstruktion som har minimal distorsion och även minimal vignetering utom på största bländaren. Det kostar en bråkdel av ovanstående men gör jobbet i en studio om du inte plåtar rörliga objekt (långsam AF). Fast du kanske får för mycket pengar över till annat.....?

Tack för tipsen.

Det kommer med all sannolikhet att bli mest produktbilder/närbilder. Så om man måste prioritera så kanske man ska satsa ordentligt på ett "normalobjektiv" med fast brännvidd? Hur är Canon EF 50/1,2L USM? För frågan är om ett Macro-objektiv är att rekommendera när vi tar produktbilder. Se under "produkter" på t.ex www.elfa.com - Det är mycket sådant som vi kommer att fota, samt vissa miljögrejer.

När jag ser bilderna så tänker jag 35mm. 50mm kan bli lite snävt i vissa situationer typ miljöbilder. 35/1,4 är snarlik 50/1,2 men lite skarpare.

Tack för tipsen.

Det kommer med all sannolikhet att bli mest produktbilder/närbilder. Så om man måste prioritera så kanske man ska satsa ordentligt på ett "normalobjektiv" med fast brännvidd? Hur är Canon EF 50/1,2L USM? För frågan är om ett Macro-objektiv är att rekommendera när vi tar produktbilder. Se under "produkter" på t.ex www.elfa.com - Det är mycket sådant som vi kommer att fota, samt vissa miljögrejer.

35an är inte direkt distortionsfri. Jag skulle hellre rekommendera 24 1.4 II.

Behöver du vidare vinkel för att fota interiörbilder så skulle jag hellre rekommnedera Nikon D700 med 14-24.

Om nikon inte är ett alternativ så finns ju 16-35 till Canon, men då behöver man räta upp bilderna lite i efterbehandlingen.

Men om pengar inte är ett problem så måste ju digital mellanformat vara det allra bästa.

tänker på ett EF24-70 2.8L till studiobilderna, förutom det 100 makro som föreslagits. Du skriver att det inte behöver vara ljusstarkt, men högkvalitativ objektiv är väl oftast ljusstarka. Funderar på vad du menar där, för du säger att ni ska köra med stativ, ska ni använda befintligt ljus eller fastljus då eller? Jag tänkte mig väl att ni hade blixtljus i studion.....

För studio så skulle jag satsa på Tilt-Shift objektiv.
Du behöver inte satsa på de nya 17mm och 24mm, de gamla är mycket bra och borde bespara dig en del arbete i datorn, Att lägga ner skärpeplanet är användbart vid macro då stort skärpedjup efterfrågas.

Canon 5D mk2
Canon TS-E 24mm f/3,5
Canon TS-E 45mm f/2,8
Canon TS-E 90mm f/2,8
Mellanringar

Vill man ha något mer generellt så skulle jag satsat på 24-70mm + 100 macro

35an är inte direkt distortionsfri. Jag skulle hellre rekommendera 24 1.4 II.

Behöver du vidare vinkel för att fota interiörbilder så skulle jag hellre rekommnedera Nikon D700 med 14-24.

Om nikon inte är ett alternativ så finns ju 16-35 till Canon, men då behöver man räta upp bilderna lite i efterbehandlingen.

Men om pengar inte är ett problem så måste ju digital mellanformat vara det allra bästa.

Kör inte Nikon, tyvärr. Har kört Canon hela livet hittills, och det blir nog svårt att få mig att ändra på mig.

tänker på ett EF24-70 2.8L till studiobilderna, förutom det 100 makro som föreslagits. Du skriver att det inte behöver vara ljusstarkt, men högkvalitativ objektiv är väl oftast ljusstarka. Funderar på vad du menar där, för du säger att ni ska köra med stativ, ska ni använda befintligt ljus eller fastljus då eller? Jag tänkte mig väl att ni hade blixtljus i studion.....

Precis. Vi har ljus och blixtar, så ljuskänsligt objektiv är ju inte direkt något krav. Det är om vi ibland är ute på plats och fotar företag/butiker eller liknande som använder produkterna eller så... händer att vi ibland är på mässor och sådär och fotar vår utställning o.s.v.

Hej.

Vi behöver ett objektiv som är oerhört skarpt, som har minimal/ingen vinjettering eller distortion. Det är väl mina viktigaste krav. Sedan ska det förstås funka både för helbilder (tänk er produktlösningar på en helvägg, ungefär) likaväl som för detalj/produktbilder.

Vad du än köper blir det en kompromiss.

Mina förslag

För produkter TSE 90mm
Porträtt 85/1,8
Mässbilder i befintligt ljus, 50/1,4 o 35/1,4

Riktigt skarpa distorsionsfria Zoomobjektiv är svårt att hitta.

Mvh.

/Janne Höglund

Senast ändrad:
Vad du än köper blir det en kompromiss.

Mina förslag

För produkter TSE 90mm
Porträtt 85/1,8
Mässbilder i befintligt ljus, 50/1,4 o 35/1,4

Riktigt skarpa distorsionsfria Zoomobjektiv är svårt att hitta.

Mvh.

/Janne Höglund

Precis, det är jag med på. Oftast så finns det bra möjligheter med utrymme (för att flytta sig på) och därför skulle det absolut funka med fasta objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar