Annons

Canon objektiv "basics"

Produkter
(logga in för att koppla)
ekemannen skrev:
Du har rätt !!! Det funkade (Canon 100/2.8 Macro + Sigma TC 1.4x). Kul nu kan jag gå på lite längre håll och få skapligt stort skärpedjup utan att behöva blända ner, ska prova nu i vår.

Anledningen var den att det bestämt hävdades av flera i en annan tråd att det inte gick.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=684518#post684518

/ Erik

Va bra!

Nu har du en intressant glugg till i väskan, jag kombinerar det med en mellanring ibland. Det bästa är att närgränsen är oförändrad.

jan
 
elmqvist skrev:
Jag känner igen mig själv så byter jag utrustning som vissa byter byxor. Om du är ute efter fin fin bildkvalite och skön mekanisk känsla så är Canons fasta L optikt bra val. Dock så kostar det och kan väga en del.

Själv så kör jag med ett 1Ds hus och då har jag fastnat för.
------------------------------
TS-E 24/3,5 L (+hyggligt skarp, +raktecknade, -manuell)
EF 24/1,4 L (+smidig, +hyggligt skarp i kanterna)
EF 35/1,4 L (+superskarp)
EF 24-105/4 IS L (+smidig och +hyggligt skarp)
EF 70-300/4-5,6 IS DO (+smidig och +hyggligt skarp)
EF 85/1,2 L (+superskarp, -astung)
TS-E 90/2,8 (+superskarp, +mångsidig, -manuell)
EF 135/2 L (+superskarp, +lätt)
EF 400/4 DO (+mycket skarp, +lätt, +smidig)

Några bubblare som preserar bra och är prisvärda.
-------------------------------
EF 20/2,8 USM (+hyggligt skarp, +smidig)
EF 24/2,8 (+hyggligt skarp, +skramlig)
EF 28/1,8 (-inte skarpast på jorden, +supersmidig)
EF 50/1,4 USM (+mycket skarp, +smidig, -tunnformig)
EF 85/1,8 USM (+superskarp, +smidig)
EF 100/2 USM (+superskarp, +smidig)
EF 100/2,8 USM Macro (+superskarp, +långstrutform)
EF 200/2,8 USM (+superskarp, +smidig)

Några objektiv som jag upplevar som bra men är lite tveksam till på grund av hanteringen.
-------------------------------
EF 24-70/2,8 (+hygglig skärpa, -klumpig)
EF 70-200/2,8 non-IS/IS (+mycket skarp, -astung, -stor)
EF 100-400/4-5,6 (+hyggligt skarp, -astung, -stor)
EF 300/2,8 L (+superskarp, -astung/stor -omöjlig att använda utan IS eller stativ)


För att svara på din fråga.
Med fast optik blir objektivbytena mindre än man tror. Man tvinga in sig i en fåra för jus den optik som finns på huset.

Skulle man jämnföra tid så går det säkert inte mer tid åt att byta objektiv än att fila på zoomringen ut och in. Se bara till att ha en bra och snygg kameraväska.

Min slutsats är att ha en normalzoom som ger smidighet när det behövs och några fasta gluggar som ger den där superkvaliten.


Som "Nybliven" 5d ägare sedan 4 månader letar jag nu med ljus och lykta efter objektiv som kan teckna ut hela min kameras sensors yta skarpt , dvs skarpt i hörn och kanter.
Kom gärna med ett förslag på en glugg som klarar detta.

Lång lista-men 24/1.4 är för priset och skärpa i kanter en medioker glugg. Min 100/2.8 macro tecknar inte hörnen lika skarpt som mitt. Min 24-70 vinjetterar ,likaså min 70-200/2,8 med oskarpa kanter och hörn. Testad 50/1,4 var oskarp i kant och hörn. Zoomar som 17-40 eller 16-35 på en 5d är ett inte en lyckad kombination.

Finns det något Canon objektiv som tecknar mitt och kant skarpt på en 24 x 36mm sensor yta. Kom med förslag och jag skall genast testa och verifiera om så är fallet.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Som "Nybliven" 5d ägare sedan 4 månader letar jag nu med ljus och lykta efter objektiv som kan teckna ut hela min kameras sensors yta skarpt , dvs skarpt i hörn och kanter.
Kom gärna med ett förslag på en glugg som klarar detta.

Lång lista-men 24/1.4 är för priset och skärpa i kanter en medioker glugg. Min 100/2.8 macro tecknar inte hörnen lika skarpt som mitt. Min 24-70 vinjetterar ,likaså min 70-200/2,8 med oskarpa kanter och hörn. Testad 50/1,4 var oskarp i kant och hörn. Zoomar som 17-40 eller 16-35 på en 5d är ett inte en lyckad kombination.

Finns det något Canon objektiv som tecknar mitt och kant skarpt på en 24 x 36mm sensor yta. Kom med förslag och jag skall genast testa och verifiera om så är fallet.

Mikael

Nä det har blivit problem med fullformatet optiken. Andra fabrikat Leitz Carl Zeiss med adapter är väl nästa steg.

Jan
 
Finns det något Canon objektiv som tecknar mitt och kant skarpt på en 24 x 36mm sensor yta.

Nej, i alla fall inte många. Det är lätt att rata ett objektiv bara för att kanten inte är lika skarp som mitten. Även de objektiv som anses vara på absolut top brukar tappa skärpa vid 18-20mm från bildcentrum (21,5 mm är ute i hörnan).

Osannolikt bra
De objektiv som skulle kunna platsa i din difinition av skarpa är följande och då nerbländade ett par steg. Enligt Canons MTF kurvor så dippar dessa aldrig under 0,8 nerbländat dvs i princip spikraka horizontella kurvor.

*85/1,2 L
*135/2 L
400/2,8 L

Fantastiskt bra
Men som pragmatiker kanske man kan tänka sig att kurvorna dippar efter 15mm och dessutom kan tänka sig att skärpan bara ligger över 0,7 på Canons MTF kurva ger några brännvidder till.

35/2
*35/1,4 L
*50/1,8
*50/1,4
*85/1,8
*90/2,8
*100/2
*100/2,8 macro
*200/2,8 L
*70-200/2,8 IS L
300/4 L
*300/2,8 L
300/2,8 IS L
400/4 IS DO
400/5,6 L
500/4 IS L
600/5,6 IS L

Riktigt bra
Om man dessutom kan tänka sig att att skärpan i en axel (sagentiellt/tagentiellt) dippar ner till 0,5 vid 15mm så kan man lägga följande objektiv.

*24/1,4
24/2,8
28/2,8
*24/3,5
*45/2,8
*17-40/4 L
*70-200/2,8 L
70-200/4 L
*70-300/4,5-5,6 IS DO
70-300mm f/4-5.6 IS
*100-400/4,5-5,6 IS L

Mycket bra
Om man kan acceptera att objektivet kanske inte presterar perfekt under vissa omständigheter, men oftast "Riktigt bra" så kan man dessutom använda sig av några andra populära zoomobjektiv.

*24-70/2.8 L
*24-105/4 IS L
28-300/3.5-5.6 IS L


Jag har inte listat de objektiv som är lite enklare i konstruktionen, inte för att de skulle vara sämre utan för att de är kanske inte i målområdet för en 5D/1Ds ägare.

Flera av objektiven som är lista har jag själv ägt eller äger för tillfället (med stjärna framför). Min erfarenhet är att Canons MTF kurvor är rimligt överenstämmande med verkligheten.

Jag använde för tillfället huvudsakligen 35/1,4 och 85/1,8 som jag tycker ger en bra balans mellan prestanda och smidighet.
 
Jag skall be Canon skicka ner en 35/1,4 samt föreslagna 85mm för test.Jag skulle bli mycket förvånad om jag erhöll bättre kant och hörn egenskaper med 85mm än vad jag får med min 100 macro. Vad säger du?

Ps. Hämtar kartongen denna vecka.


Mikael.
 
Senast ändrad:
Så synd att du inte är nöjd med din 100/2,8

Här är min egna test av den 85/1,2 som jag ägde
85/1,2

Här är min favorit 35/1,4
35/1,4

Som referens kan man även titta på en 50/1,4
50/1,4

de fyra cirklarna är plockade skall tolkas på följande sätt.

"centrum, största bländaren" | "centrum,bändare 8"
-----------------------------------------------
"hörna, största bländaren" | "hörna, bändare 8"

Jämna fina cirklar som är lika skarpa överallt tyder på fin/lugn skärpa och oskärpa (tagentiell och sagentiell skärpa är likvärdig).

Ovala cirklar tyder på tunnformig eller kuddformighet.

Bilderna är tagna med 1Ds och skall därför klara visa tredje blå cirklen från centrum för att vara full upplösande.


Är inte inne på onsdag förmiddag
 
Senast ändrad:
Något förenklat kan man säga att mitt bästa objektiv tillsammans med 5d håller innercirkeln skarp, därefter skärpebortfall, se de mörka hörnen
 

Bilagor

  • oskärpa.jpg
    oskärpa.jpg
    6.4 KB · Visningar: 284
Jag är mycket nöjd - ditt 100mm objektiv är det bästa Canon objektiv jag har vad det gäller återgivning över hela bildytan tillsammans med 5d.
Nu letar jag efter ett vidvinkel objektiv som håller samma klass
Mikael.
 
Tack för förslagen

Hej

Efter en del objetkivbytande, så har jag äntligen hittat min lilla "älskling"

En 300mm 4 L IS, jag tycker att den är grymmt skarp och har en nice soft touch på allt som man inte vill ska vara skarpt. Tack för att ni talade så gott för den :)

Nu till frågan, jag har testat tex canons 70-200 4 L Och den påminner inte ett dugg om 300an! Jag förstår att det skiljer 100mm men är det verkligen allt?

Nu mer tycker jag att allt känns skit, spelar ingen roll vad jag testar mot!

Rekommendationen jag fick blandannat var ett 50mm 1,4 USM vilket jag också köpt. Men blää jag gillar inget av vad den presterar. Nu pratar jag inte mekanik utan rakt av bildkvalitee...

Så jag sitter i ett konstigt dilemma nu jag har bara två favoriter som är på tok för långa för porträtt.

Vad finns det för något som påminner om 300an på kortare brännvid? Ska jag satsa på ett 135 2 L Kommer det funka? Och bara köra på en 17-40 4 L som vidvinkligt ... allt gick i kras pga en superglugg LoL

Tacksamm för en vidarutveckling av detta :)
 
Re: Tack för förslagen

photonicdelousions skrev:
Hej

.............klipp...klipp.............

Rekommendationen jag fick blandannat var ett 50mm 1,4 USM vilket jag också köpt. Men blää jag gillar inget av vad den presterar. Nu pratar jag inte mekanik utan rakt av bildkvalitee...

Så jag sitter i ett konstigt dilemma nu jag har bara två favoriter som är på tok för långa för porträtt.

.............klipp..klipp........
Jag har en del bilder på bakvattnet.se som jag tycker visar vad 50:an går för med en 20D, den sortens situationer den är bra för (bilderna är familjebilder, jag har inte alltid brytt mig om skärpan ens, men jag tycker de säger vad linsen är bra för). Samtliga bilder är tagna med 20D och antingen 24/2,8 eller 50/1,4.

50/1,4:an ger en tydlig skillnad mellan skarpt och oskarpt och får på så sätt det skarpa att stå ut.

Men det krävs längre linser eller makroläge för att "måla" med oskarpa fält.

Motsvarande 135:a på fullformatare är en klassisk kompromiss. Ansiktena vill gärna bli lite väl tillplattade med längre linser. Men det är ju en smaksak.
 
Lyfter denna lite!

Så ja sitter och grubblar vidare nu,

Jag har införskaffat 300mm F4L IS och 50mm 1,4 USM

Superbra båda toknöjd med kvaliteten, dock så känner jag mig något begränsad med 300mm och har satt en annons på den. Kändes kanske lite väl teleoverkill för mig !

Hur som helst så letar man alltid vidare, och är nu på jakt efter ett vidare alternativ.

Eftersom ni var så duktiga och vänliga att hjälpa mig sist så ... :) Har tittat mycket på Canons 17-40 4 L Vad säger ni om den? Andra alternativ?

Hoppas att ni kan hjälpa mig vidare! Samt tar med en fråga jag inte lyckats få vettiga svar på. Nu när man har börjat investera i fasta obj så byter jag rätt ofta och har svårt att nå mina objektiv smidigt i min Lowepro Classic vad har ni att rekommendera där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.