Annons

Canon -> Nikon D800, val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Är mitt uppe i att byta från Canon till Nikon.

På Canon sidan hade jag 5D mk2 samt lite olika objektiv men de jag använde mig mest av var 24-105 samt 100 L macro. Jag är glad amatör, dvs. fotograferar heller än bra, så jag har inget särskilt ändåmål.

Efter att ha stått i kö i tre veckor dök ringde min lokala fotohandlare och sade att min D800 hade kommit in! Ungefär fem veckor före beräknad leveranstid!

Nu undrar jag om någon vänlig Nikon-fantast vill hjälpa mig med val av objektiv.

Vad tror ni om följande uppsättning av objektiv?

- AF-S 50 mm 1.8 G
- AF-S 24-70 mm 2.8 G

Om jag har förstått det rätt så är inte 24-120 lika populärt bland Nikon-ägare som 24-105 är bland Canon-ägare? Vad gäller 50 mm så undrar jag om det verkligen är så att 1.4-versionen inte är värd pengarna, har läst att en del rekommenderar 1.8 oavsett pris?

Ett annat objektiv jag blivit rekommenderad är AF-S 85 mm 1.8 G.

Tacksam för tips!
 
Om 50 mm:
Ja, det verkar som om 1,8G slår 1,4-versionen gällande såväl skärpa som distorsion och fokussnabbhet. (Jag har ingen av dem, jag går på vad jag läst.) Den ska inte heller ha sämre bokeh-egenskaper, även om det förstås är subjektiva bedömningar. Om det är så blir 1,4-versionen bara intressant om man specifikt vill åt bländarintervallet 1,4-1,8.
Men det kan man ju vilja.
(Råkar jag veta som nyss köpte Sigmas 85/1,4 i stället för Nikons 85/1,8.)
 
Om jag har förstått det rätt så är inte 24-120 lika populärt bland Nikon-ägare som 24-105 är bland Canon-ägare? Vad gäller 50 mm så undrar jag om det verkligen är så att 1.4-versionen inte är värd pengarna, har läst att en del rekommenderar 1.8 oavsett pris?

Ett annat objektiv jag blivit rekommenderad är AF-S 85 mm 1.8 G.

Tacksam för tips!