Annons

Canon -> Nikon D800, val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Är mitt uppe i att byta från Canon till Nikon.

På Canon sidan hade jag 5D mk2 samt lite olika objektiv men de jag använde mig mest av var 24-105 samt 100 L macro. Jag är glad amatör, dvs. fotograferar heller än bra, så jag har inget särskilt ändåmål.

Efter att ha stått i kö i tre veckor dök ringde min lokala fotohandlare och sade att min D800 hade kommit in! Ungefär fem veckor före beräknad leveranstid!

Nu undrar jag om någon vänlig Nikon-fantast vill hjälpa mig med val av objektiv.

Vad tror ni om följande uppsättning av objektiv?

- AF-S 50 mm 1.8 G
- AF-S 24-70 mm 2.8 G

Om jag har förstått det rätt så är inte 24-120 lika populärt bland Nikon-ägare som 24-105 är bland Canon-ägare? Vad gäller 50 mm så undrar jag om det verkligen är så att 1.4-versionen inte är värd pengarna, har läst att en del rekommenderar 1.8 oavsett pris?

Ett annat objektiv jag blivit rekommenderad är AF-S 85 mm 1.8 G.

Tacksam för tips!
 
Om 50 mm:
Ja, det verkar som om 1,8G slår 1,4-versionen gällande såväl skärpa som distorsion och fokussnabbhet. (Jag har ingen av dem, jag går på vad jag läst.) Den ska inte heller ha sämre bokeh-egenskaper, även om det förstås är subjektiva bedömningar. Om det är så blir 1,4-versionen bara intressant om man specifikt vill åt bländarintervallet 1,4-1,8.
Men det kan man ju vilja.
(Råkar jag veta som nyss köpte Sigmas 85/1,4 i stället för Nikons 85/1,8.)
 
Om jag har förstått det rätt så är inte 24-120 lika populärt bland Nikon-ägare som 24-105 är bland Canon-ägare? Vad gäller 50 mm så undrar jag om det verkligen är så att 1.4-versionen inte är värd pengarna, har läst att en del rekommenderar 1.8 oavsett pris?

Ett annat objektiv jag blivit rekommenderad är AF-S 85 mm 1.8 G.

Tacksam för tips!

24-120 finns i olika varianter. Den första var rätt kass. Den andra bättre men inte tillräckligt bra på dagens moderna kameror. Den senaste är nästintill lika bra som 24-70/2,8. Jag har eller har haft alla fyra. Alltså även 24-70 och på min kamera D700 sitter nästan enbart 24-120/4. Den är riktigt bra. Inte felfri givetvis. Den har rätt kraftig distortion, kraftigare än 24-70. Den är sämre byggd än 24-70 utan att på något sätt vara dålig. Riktigt bra men inte i samma klass som 24-70. Sist men inte minst så tenderar vissa exemplar, mitt tex att krypa ut av sig själv när man bär runt kameran hängandes i remmen. Tittar du bla på www.photozone.de så får 24-120/4 och 24-70/2,8 nästintill lika bra värden. För mig så väger 24-120:s större mångsidighet högre än ett stegs snabbare bländare i 24-70. Oftast men inte alltid. Det händer att jag väljer 24-70 men om jag skulle köpa ett nytt idag så hade jag alla gånger valt 24-120/4

Tror att mycket av orsakerna till valet av 24-70 före 24-120 beror på fåfänga. Det skall vara proffsklassen för väldigt många. Hos Nikon är det inte lika lätt som med Canon. Nikon har ingen L-serie vilket jag tror är en av orsakerna till 24-105's framgångar. Den är lika vit som 24-70 och därför är den lika "bra".

När det gäller 50/1,4 vs 1,8 och 85/1,4 vs 1,8 så gäller samma sak som hos Canon. Du betalar massor mer för väldigt lite extra. Skillnaden i ljusstyrka är marginell. Det du får är en trevligare bokeh. 1,4:eek:rna tenderar att rendera bakgrundsoskärpan på ett snyggare sätt än dess småbröder. Är det så viktigt att det är värt nästan 3 ggr pengarna? Det vet bara du. Jag hade alla gånger valt 85/1,4G före 85/1,8G men tagit 50/1,8G före 50/1,4G. Detta beroende på att jag använder 85:an för porträtt medan mina 50:eek:r mest används på annat sätt.
 
Om du nu har en D800 så borde du lägga pengar på riktigt fina objektiv kan man tycka, jag kan inte något om nikons utbud men om jag skaffade mig en D800 så skulle jag definitivt också skaffa ett par fin Zeiss ZF objektiv. Ett som skulle ligga högt på listan är Zeiss ZF 2 100mm f/2 Makro-Planar, ett annat är deras ZF 2 21 f/2.8 Distagon.
 
Om du nu har en D800 så borde du lägga pengar på riktigt fina objektiv kan man tycka, jag kan inte något om nikons utbud men om jag skaffade mig en D800 så skulle jag definitivt också skaffa ett par fin Zeiss ZF objektiv. Ett som skulle ligga högt på listan är Zeiss ZF 2 100mm f/2 Makro-Planar, ett annat är deras ZF 2 21 f/2.8 Distagon.

På Nikon får man inte Autofokus på Zeiss-objektiven, så vill man ha autofokus är objektiven AFS50mm/f1.8 och AFS24-70/f2.8 riktigt bra om det är brännvidderna man vill åt.

/Karl
 
Zeiss objektiven har inte AF för något kameramärke och jag rekommenderar knappast dyra Zeiss gluggar bara för att man ska få en speciell brännvidd.
 
Är det inte vettigare att skippa mellanzoomen, speciellt om du också ska ha ett fast 50 mm? Jag skulle nog titta på något vidvinkligare och en telezoom, eller några väl valda fasta bränvidder. Såg att det fanns en DC Nikkor 105 mm till salu här nyligen. Den skulle jag kasta mig över (har redan 135 mm versionen).
 
Är det inte vettigare att skippa mellanzoomen, speciellt om du också ska ha ett fast 50 mm? Jag skulle nog titta på något vidvinkligare och en telezoom, eller några väl valda fasta bränvidder. Såg att det fanns en DC Nikkor 105 mm till salu här nyligen. Den skulle jag kasta mig över (har redan 135 mm versionen).

Varför inte Micro-Nikkor 105:an om nu Canons motsvarighet var användbar tidigare? Den har ju VR också, vilket kan vara intressant om man använder den för "vanliga" ändamål på frihand.
 
Vart

Är mitt uppe i att byta från Canon till Nikon.

På Canon sidan hade jag 5D mk2 samt lite olika objektiv men de jag använde mig mest av var 24-105 samt 100 L macro. Jag är glad amatör, dvs. fotograferar heller än bra, så jag har inget särskilt ändåmål.

Efter att ha stått i kö i tre veckor dök ringde min lokala fotohandlare och sade att min D800 hade kommit in! Ungefär fem veckor före beräknad leveranstid!

Nu undrar jag om någon vänlig Nikon-fantast vill hjälpa mig med val av objektiv.

Vad tror ni om följande uppsättning av objektiv?

- AF-S 50 mm 1.8 G
- AF-S 24-70 mm 2.8 G

Om jag har förstått det rätt så är inte 24-120 lika populärt bland Nikon-ägare som 24-105 är bland Canon-ägare? Vad gäller 50 mm så undrar jag om det verkligen är så att 1.4-versionen inte är värd pengarna, har läst att en del rekommenderar 1.8 oavsett pris?

Ett annat objektiv jag blivit rekommenderad är AF-S 85 mm 1.8 G.

Tacksam för tips!

vart i tusan står du i kö? Jag har köat sen februari hos Scandinavianphoto! Och ingen kan säga när jag får kameran.
 
Varför inte Micro-Nikkor 105:an om nu Canons motsvarighet var användbar tidigare? Den har ju VR också, vilket kan vara intressant om man använder den för "vanliga" ändamål på frihand.

Absolut tänkbart. Det är väl en smaksak. DC är ju lite ljusstarkare och har softningsmöjligheter som gör den perfekt för porträtt till exempel, speciellt på FF.
 
vart i tusan står du i kö? Jag har köat sen februari hos Scandinavianphoto! Och ingen kan säga när jag får kameran.

Prova att köa eller kolla in mindre fotohandlare. Jag har två kompisar som redan för tre veckor sedan gick in och spontanköpte D800 som fanns på hyllan.

Leif
 
Nokia har också Zeiss-objektiv med AF. Fast det hjälper inte heller en Nikonfotograf.

/Karl
 
Är det inte vettigare att skippa mellanzoomen, speciellt om du också ska ha ett fast 50 mm? Jag skulle nog titta på något vidvinkligare och en telezoom, eller några väl valda fasta bränvidder. Såg att det fanns en DC Nikkor 105 mm till salu här nyligen. Den skulle jag kasta mig över (har redan 135 mm versionen).

Förstår inte alls meningen med att skippa mellanzoomen. För mig så är just den zoomen den mest använda till vardags. Jag har några uppdrag som kräver längre gluggar men skulle jag vara tvungen att välja ett enda objektiv så skulle det alla gånger bli 24-120/4 eller 24-70/2,8. Inte bäst på något förutom mångsidigheten.

Faktum är att de allra flesta zoomar idag överstiger kraven som D800 kräver rent upplösningsmässigt. De är ofta tom fullt i klass med fasta alternativ. Under vissa förutsättningar givetvis. På jämförbara bländare är de ofta lika bra MEN zommarna har mindre maxbländare, oftast mycket kraftigare distortion och de är större och klumpigare men som sagt, de är mycket mer mångsidiga
 
Tack för alla svar!

Jag går till Nikon för att jag vill prova Nikon helt enkelt. Jag har alltid kört Canon men alltid haft ett öga på Nikon och funderat av och till att byta och nu dök omständigheter upp vilket möjliggjorde ett byte utan att det blev alldeles för blodig för plånboken.

Jag har faktiskt stått i kö sedan i mars på Dustin men hade en misstanke om att jag hamnat långt bak i kön och då jag var nere hos vår lokala fotohandlare här i Lerum spontanbeställde jag D800n för tre veckor sedan. Fick beskedet om att förväntad leveranstid var 6-8 veckor vilket inte gjorde mig något eftersom jag då hade gott om tid att läsa på och kolla in objektiv.

Nu sitter jag här med en D800 med en 50 mm 1.8 G bredvid mig, och jag kan ju konstatera att det jag måste tänka om lite från Canon-tänket! Positivt är dock att manualen som följer med är väldigt bra, brukar generellt sett aldrig läsa manualer annars :)

Kul att höra att 24-120 inte är så dåligt som många vill göra gällande, skall försöka jämföra det mot 24-70 och se vilket jag fastnar för.

Till er som inte har haft er D800 säger jag precis som Leffep, ställer er på kö hos en mindre handlare! Skulle inte bli förvånad om ni får er kamera snabbare genom att boka en idag hos en mindre handlare än om ni står kvar i kön hos en av de större fotobutikerna!
 
Förstår inte alls meningen med att skippa mellanzoomen. För mig så är just den zoomen den mest använda till vardags. Jag har några uppdrag som kräver längre gluggar men skulle jag vara tvungen att välja ett enda objektiv så skulle det alla gånger bli 24-120/4 eller 24-70/2,8. Inte bäst på något förutom mångsidigheten.

Faktum är att de allra flesta zoomar idag överstiger kraven som D800 kräver rent upplösningsmässigt. De är ofta tom fullt i klass med fasta alternativ. Under vissa förutsättningar givetvis. På jämförbara bländare är de ofta lika bra MEN zommarna har mindre maxbländare, oftast mycket kraftigare distortion och de är större och klumpigare men som sagt, de är mycket mer mångsidiga

Jag tänker att de överlappar i brännvidd och att en vidvinkelzoom kan vara användbarare, men det beror ju förstås på vad man vill fota. Har man ett 50 mm så är det tämligen enkelt att ta några steg framåt eller bakåt (om det inte är fråga om landskap förstås) för att få rätt utsnitt. Är det trångt och man är inomhus så är det dock bara en vidvinkelzoom som fungerar. Med en sådan kan man ta rätt bra närbilder också, plus att man har den kreativa sidan hos vidvinkeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.