Annons

Canon -> Nikon D800, val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker att de överlappar i brännvidd och att en vidvinkelzoom kan vara användbarare, men det beror ju förstås på vad man vill fota. Har man ett 50 mm så är det tämligen enkelt att ta några steg framåt eller bakåt (om det inte är fråga om landskap förstås) för att få rätt utsnitt. Är det trångt och man är inomhus så är det dock bara en vidvinkelzoom som fungerar. Med en sådan kan man ta rätt bra närbilder också, plus att man har den kreativa sidan hos vidvinkeln.

Jo, men du ändrar mer än utsnittet om du zoomar med fötterna.

/Karl
 
Jag tänker att de överlappar i brännvidd och att en vidvinkelzoom kan vara användbarare, men det beror ju förstås på vad man vill fota. Har man ett 50 mm så är det tämligen enkelt att ta några steg framåt eller bakåt (om det inte är fråga om landskap förstås) för att få rätt utsnitt. Är det trångt och man är inomhus så är det dock bara en vidvinkelzoom som fungerar. Med en sådan kan man ta rätt bra närbilder också, plus att man har den kreativa sidan hos vidvinkeln.

Att ha en vidvinkelzoom för att få med allt inomhus är helt fel sätt att använda den. Fel hanterad kommer bilderna att se helkonstiga ut, perspektivet blir helt fel. Visst kan man som du säger hitta den kreativa sidan av ultravidvinklar också, men enligt min erfarenhet är den sidan svårfunnen när man fotar människor inomhus. Så länge man inte tycker att ovala huvuden och flera meter långa armar i hörnen är kreativt ;-)

Samma sak med att fotzooma med en brännvidd istället för att zooma eller byta objektiv, perspektivet förändras samtidigt som man förändrar utsnittet
 
Att ha en vidvinkelzoom för att få med allt inomhus är helt fel sätt att använda den. Fel hanterad kommer bilderna att se helkonstiga ut, perspektivet blir helt fel. Visst kan man som du säger hitta den kreativa sidan av ultravidvinklar också, men enligt min erfarenhet är den sidan svårfunnen när man fotar människor inomhus. Så länge man inte tycker att ovala huvuden och flera meter långa armar i hörnen är kreativt ;-)

Samma sak med att fotzooma med en brännvidd istället för att zooma eller byta objektiv, perspektivet förändras samtidigt som man förändrar utsnittet
Nåja, i somliga fall har man inte så mycket annat att välja på. Men jag är heller inte mycket för att fota folk seriöst med vidvinkel, just med tanke på de stora näsorna. Men det finns väl inget som är helt fel. Och för övrigt kan du ju titta på mäklarannonser - de är alltid tagna med vidvinkel för att få med allt och för att få det lilla golvet att se ut som en ocean.
 
Nu kan jag berätta att jag tidigare idag lade en beställning på två objektiv, 24-70 och ett 70-300.

24-70 var lika bra som jag förväntade mig medan 70-300 gav bättre bildkvalitet än vad jag förväntade mig men upplevd kvalitetskänsla på objektivet var ungefär som jag förväntade mig.

Lite synd att Nikon inte har något som motsvarar Canons 70-200 L-objektiv, dvs. något billigare än deras enda(?) nuvarande 70-200 för ca. 20'.
 
Nu kan jag berätta att jag tidigare idag lade en beställning på två objektiv, 24-70 och ett 70-300.

24-70 var lika bra som jag förväntade mig medan 70-300 gav bättre bildkvalitet än vad jag förväntade mig men upplevd kvalitetskänsla på objektivet var ungefär som jag förväntade mig.

Lite synd att Nikon inte har något som motsvarar Canons 70-200 L-objektiv, dvs. något billigare än deras enda(?) nuvarande 70-200 för ca. 20'.

När du hunnit testa lite så skulle det vara mycket intressant att höra hur du tycker 70-300 presterar på din D800. Har det till min D7000 men dreglar lite på D800... ;-)
 
Kul tråd Daniel, jag är själv snart på väg att byta från att ha ägt och fotat med Canon riktigt länge till att byta till Nikon. För mig är det en känsla, jag har testat D800 och den kameran säger "det här är precis vad du vill ha, hög upplösning kombinerat med oerhörda detaljer och ruggigt bra ISO-prestanda". För mig var frågan bara hur jag skulle kunna hålla mig till att jag hade min egen, och nu dröjer det inte länge - ligger på 2:a plats på Fotokungen.

Kommer att sakna min 5D Mark II ett tag, den har varit en trofast kompanjon, men tror inte att jag kommer sakna den särskilt länge då den trumfas i alla avseenden av D800. :)
 
Med min vanliga tur så lyckades min leverantör skicka objektiven i två separata försändelser, det ena glömde man att skicka och det andra lyckades Posten sortera fel. Tillika dök ju Nationaldagen upp mitt i alltihop, men den som väntar på något gott...

Ja, idag kom i alla fall gluggarna.

Spontant kan jag säga att jag tycker att 70-300 imponerar nog mer än 24-70, men det beror nog på att jag har väldigt höga förväntningar på 24-70. Väldigt lite CA och D800n ser verkligen till att varje liten detalj fångas upp!

Fast å andra sidan måste jag nog erkänna att skärpan i 24-70 är det skarpaste jag sett på denna typ av normalzoom (eller vad man vill kalla det).

Leaflet - Jag tycker verkligen att 70-300 fungerar bra på D800. Brasklapp dock då jag inte använt objektivet på något annat Nikon-hus.

TVS - Tack! Hoppas du får din kamera snart. Jag har ju gjort samma resa som du nu gör och det känns lite bakvänt i början och det kommer nog att ta lite tid att klura ut vilka objektiv som fungerar bäst osv.

Som sagt tidigare så det enda jag personligen saknar hos Nikon är en motsvarighet till Canon 70-200 L-objektiven alltså de billigare varianterna.

Imorgon får jag batterigreppet och sedan tror jag att jag kommer att komplettera med ett 14-24 objektiv för landskap. Sen känner jag mig nog ganska klar!
 
Lustigt nog kan man ofta säga att ett objektivs användbarhet och generella kvalitet nog kan sammanfattas med ordet "tråkighet"... :)

Ett objektiv som aldrig gör något annat än vad man förväntar sig, som inte lägger till eller drar ifrån från bildresultatet är ju välidgt välkorrigerat. Då är det upp till fotografen att "göra bilden"... Kul att du gillade 70-300VR, har inte provat den på D800 än - bytte mitt gamla som fick mekaniska problem mot ett Tamron 70-300 inför en resa när det var bråttom.

Att 24-70 är vad du förväntade dig är ju bra, om du hade höga förväntningar.

Ja, ofta saknar jag också det som i Canon-sortimentet motsvarar 70-200F4IS2 eller 70-300L - de är fruktansvärt tråkiga objektiv. (!) :) Tidigare har jag använt en Sigma 100-300F4, men upp mot 200-300mm vill man ju gärna ha stabilisering. 70200F28VR är lite mycket att släpa runt när man bara ska ut en sväng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.