Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Media Storage M30

Produkter
(logga in för att koppla)

Liksmaskaren

Ny medlem
Hej.

Är den värd pengarna?
hur fungerar den med nyare kameror?
Vilken videoupplösning klarar den av att spela upp?

Har Canon inte någon nyare mackapär för temporär lagring?
Läste att den kom ut 2006.

Den är gammal och inte mycket att ha i dagens läge, då den kom var minneskort dyra. Idag får du 32 GB för under 1000 kr, jämfört mot de c:a 5000(?) kr som M30 kostade när den var ny (då var en M30 billigare än att köpa minneskort med samma lagringskapacitet).

När det gäller kompatibilitet med dagens kameror är jag osäker, förmodligen kan den visa den inbäddade jpeg-bilden i råfilerna men den klarar definitivt inte Canons nuvarande videoformat (AVCHD).

Den använder det lite udda 1.8" formatet på diskarna (= dyra diskar med relativt låg kapacitet), mycket osäkert om det ens går att uppgradera till större diskar (det fanns en version med 80 GB också).

Om den är värd pengarna? Det beror på hur mycket pengar, några hundralappar kanske den kan vara värd.

Mer information om M30 (och M80) hittar du här: http://www.dpreview.com/news/0609/06093002canonm30m80.asp

Canon har den fortfarande på hemsidan och det var därför jag undrade.

Den kostar 2150 och det är helt klart för mycket om den inte har utvecklats sedan 2006.
Trodde att den hade det då den fortfarande finns att kika på via hemsidan.

Idag kör jag över bilderna till en iPad 2 när jag vill kika på dem på plats. Det fungerar men jag skulle hellre vilja ha en maskin som är gjord för det här.

Uselt köp.

Har en, den är superseg på att visa bilderna. I alla fall vad det gäller RAW-filer.
Sedan är jag osäker på om den över huvud taget funkar med RAW-filer från nyare kameror.
Min ligger bara och skräpar.

Kortläsarna som sitter i är inte precis de snabbaste heller.
Så att kopiera bilder från kort, till enheten går riktigt sakta.

Med andra ord, köp INTE!

Det finns dock en helt annan lösning, som borde vara intressant för dig:
http://www.hypershop.com/HyperDrive-s/119.htm

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto