Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

snowman8

Aktiv medlem
Jag har fotograferat med en Canon 350 D! Jag har tänkt köpa en Canon 7 D.
Finns det något bättre alternativ i den prisklassen. Är Nya 600D bättre? Jätte
tacksam för svar!!

7d är så bra det blir med Aps-C sensor från Canon i dagsläget.

Fullformat har sina fördelar, men också en annan prislapp..

Du lär inte bli missnöjd, 600d är ingen dålig kamera, den har samma sensor, men andra funktioner och annat skal.

Mvh.

Jag har gått och småhoppats de senaste 3-5 månaderna på att min 450D skall dö, så att jag äntligen får köpa en 7D som jag sneglat på länge. Men det ser ut som att jag får vänta:) För mig framstår 7D som ett mycket bra alternativ.

Jag har fotograferat med en Canon 350 D! Jag har tänkt köpa en Canon 7 D.
Finns det något bättre alternativ i den prisklassen. Är Nya 600D bättre? Jätte
tacksam för svar!!

Du måste nog definiera vad du menar med bättre om du ska få vettiga svar.
Det är olika kameror som vänder sig till lite olika målgrupper.

För mig till exempel så är inte en 1D en bra kamera. Den är för stor för att jag skulle trivas med den, och så är den för dyr.
7D däremot är en riktigt trevlig kamera i mina ögon. Lagom stor och tung. Förutsättning för tillräcklig bildkvalitet, mm.
En 550D däremot, eller 600D för den delen är för liten för att jag ska trivas.

Min fru däremot ogillar min tunga 7D, men gillar skarp sin lilla smidiga 550D.

Blir det bättre bilder med 7D än med 550D? Inte hemma hos oss. Min fru tar bättre bilder med 550D än vad jag tar med 7D. Fast det kan ju bero på fotografen också :)

Så det beror liksom på vad som är bra för dig.

Petter ...

Senast ändrad:
Jag anser att min 350 D är långsam att fokusera. Avtryckaren fungerar inte alltid. Jag har läst att 7D är snabb och det enda som jag undrar om den blivit gammal.

Fotosidan Magazin testade 600D, Jag ficck för mig att det var en kamera med egenskaper plockade ifrån
olika kameror.

Är 7D gammal och vad är Canons nästa kamera? (Ler) ( Är Canon 7 gammal i morgon?)

Mvh Johan

Väldigt förenklat kan man säga att 600D är en hårt bantat 7D, där autofokus, serietagningsförmåga och kamerahusets storlek/utformning/knappar är det som främst skiljer modellerna.

7D är för närvarande den bästa APS-C kameran Canon har att erbjuda, men marknaden förväntar sig att den ersätts av en nyare modell under kommande år (vilket dock inte gör kameran sämre på något sätt). 600D är förvisso en nyare kamera, men den är ur samma tekniska generation som 7D.

Så det bästa du kan göra är att gå till en fotohandlare och klämma på de olika modellerna (7D, 60D, 600D) för att känna vilken storlek på kamerahuset som passar dig bäst.

Väldigt förenklat kan man säga att 600D är en hårt bantat 7D, där autofokus, serietagningsförmåga och kamerahusets storlek/utformning/knappar är det som främst skiljer modellerna..
Det vore kanske ännu enklare att säga som det är. Nämligen att 600D och 7D är två kameror som inte har något gemensamt, utöver sensorn och objektivfattningen. Och förstås firmanamnet.

Det vore kanske ännu enklare att säga som det är. Nämligen att 600D och 7D är två kameror som inte har något gemensamt, utöver sensorn och objektivfattningen. Och förstås firmanamnet.

Där håller jag inte med dig alls, det är helt klart väldigt mycket elektronik i övrigt som också är samma (CPU, förstärkningskretsar, A/D omvandlare, ljusmätare, exponeringsprogram etc.). Tittar vi sedan till kamerans funktioner så är skillnaden ännu mindre.

Viktiga saker för mig som skiljer 7D från 600D är (förutom den rent fysiska utformning jag nämnde tidigare) att 7:an har en 100% sökarbild med 1 ggr förstoring (alltså varken förstoring eller förminskning), medan 600:an har 95% sökarbild med 0,85 ggr förstoring (alltså i realiteten förminskning)

Jag gillar också 7D sökarinformation. Fokuspunkter, rutnät, mm. Uppbyggd av flytande kristaller så att bara nödvändig information behöver visas.

Jag har svårt att betrakta 7D som gammal. Jag gissar att 7D:s sökar- och AF-system kommer att bli gällande när 5D mk II ska uppgraderas till mk III.

Och när blir en kamera gammal egentligen - pappas Nikon F2 från tidigt 70-tal känns inte gammal.

Petter ...

Där håller jag inte med dig alls, det är helt klart väldigt mycket elektronik i övrigt som också är samma (CPU, förstärkningskretsar, A/D omvandlare, ljusmätare, exponeringsprogram etc.). Tittar vi sedan till kamerans funktioner så är skillnaden ännu mindre.
Fast du kan ju inte på allvar mena att dubbla Digic4 är samma sak som en? Enligt Canon själva mäter inte 600D och 7D ljus på samma sätt. Osv.

Viktiga saker för mig som skiljer 7D från 600D är (förutom den rent fysiska utformning jag nämnde tidigare) att 7:an har en 100% sökarbild med 1 ggr förstoring (alltså varken förstoring eller förminskning), medan 600:an har 95% sökarbild med 0,85 ggr förstoring (alltså i realiteten förminskning)

Jag gillar också 7D sökarinformation. Fokuspunkter, rutnät, mm. Uppbyggd av flytande kristaller så att bara nödvändig information behöver visas.

Jag har svårt att betrakta 7D som gammal. Jag gissar att 7D:s sökar- och AF-system kommer att bli gällande när 5D mk II ska uppgraderas till mk III.

Och när blir en kamera gammal egentligen - pappas Nikon F2 från tidigt 70-tal känns inte gammal.

Petter ...

Fast å andra sidan är sökaren främsta orsaken till att iaf jag INTE har någon 7D. Jag vill ha supermatta mattskivor och på 7D är det inte sankionerat att byta mattskiva vilket diskvalificerar det huset för mig. Så var inte så säker på att samma lösning kommer i efterföljande hus då det är en lösning som har både för och nackdelar samt anhängare och folk som ogillar lösningen.

Fast å andra sidan är sökaren främsta orsaken till att iaf jag INTE har någon 7D. Jag vill ha supermatta mattskivor och på 7D är det inte sankionerat att byta mattskiva vilket diskvalificerar det huset för mig. Så var inte så säker på att samma lösning kommer i efterföljande hus då det är en lösning som har både för och nackdelar samt anhängare och folk som ogillar lösningen.

Nu var det ju så att jag gjorde en jämförelse mellan 7D och 600D.
Jag vill gärna också kunna byta mattskiva, och jag hade uppskattat FF så att sökarbilden blev större.

Petter ....

Jag har en 400D och en 7D, jag köpte en 550D till en av döttrarna, Jag har använt mina båda flitigt och även dotterns en del. Behöver jag säga att 7D är favorit, 400D får mest vila numera. Men den lägre vikten i de billigare modellerna kan "väga tungt". Bildkvaliten mellan Canons nuvarande APS-C är i princip lika men hantering skiljer sig desto mer. 60D har jag ingen erfarenhet av, men det som kan vara bättre med den än 7D, förutom ett lägre pris, är den vikbara skärmen om man behöver det. F.ö. så är väl 60D att betrakta som ett mellanting mellan 550/600D och 7D. Det är ju upp till köparen att väga egenskaper mot pris, 7D har en suverän AF, är mycket snabb och är utmärkt att jobba med med en mängd olika anpassningsalternativ för personlig smak. Frågan är bara vad man behöver och är beredd att betala. Jag var/är nöjd med min äldre 400D men skulle nu ha svårt att byta bort min 7D, man blir lätt bortskämd.

EOS 7D har förstås bäst AF av Canons APS-C-hus, men EOS 60D är ingen dålig autofokuskamera heller. Dess AF är samma som i EOS 40D och EOS 50D, vilka båda fick goda betyg. När EOS 40D kom var det många som tyckte att dess AF var ett stort lyft jämfört med tidigare modeller.

ANNONS