Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon håller tillbaka på teknik! Atomos VD sågar Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte är fotosidan sponsrade av Canon på något sätt eller för man inte skriva ner canon


Börjar misstänka det. Är nästa alltid så att Canonartikal på första sidan blir stora när de släpper någonting. Sony, fuji och nikon till en viss del försvinner långt ner i flödet

Jodå nikon är fantastiska på video ;) dom har inte dedikerade video kameror med riktig proffsoptik som Canon har. Nu är Canon på g med 8k o du säger att dom är sämre? Nu har Canon dessutom ryckt upp sitt DR o med tanke på att Canon är störst bland proffsen så är deras totala paket tillräckligt bra på dom flesta punkter.

Varifrån kommer ditt typ hat till Canon? Du påstår att FS skulle ge,fördelar till Canon med att publicera deras nyheter mer än andras ? Det kanske beror på att dom är större o släpper fler kameror. Det är dags FS tar dig i örat väx upp någon gång.
 
Förstår inte är fotosidan sponsrade av Canon på något sätt eller för man inte skriva ner canon

Om jag har förstått reglerna så får du inte skriva ner Canon på det sätt som du gör i denna del av forumet. Min uppfattning är att moderatorn borde ha flyttat ditt tråd.

Se reglerna för fs forum:

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Där kan man läsa:


Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.


Ta ditt korståg till vs.-delen av forumet.

Vill du verkligen diskutera och inte bara trolla så använd sakliga argument och undvik provocerande uttryck som att en funktion "suger".
 
Bland de senare årens klagande på Canons sensorteknik ska man inte glömma bort att för inte så många år sedan kunde Canon göra i stort sett hur dåliga kameror som helst. De sålde ändå, för deras bildsensorer var bättre än allt annat som gick att få tag på i motsvarande storlek. Kombinera detta med en överlägsen autofokus, för en del år sedan, så ser man att det satsas rätt friskt på utveckling på det stället.

I ett sånt läge är det lätt att råka tänka "nu är vi bäst på det, vad ska vi nu bil bäst på?". Då kan det dyka upp sådant som Dual Pixel AF och ett kamerablixtsystem med inbyggd radiostyrning. Men plötsligt är andra ikapp och förbi på sensortekniken, exempelvis. Eller objektiv med diffraktionslinser. Eller lysrörsblinkningssynkronisering.

Alla kameror som är konstruerade med ambitionen att vara bland de bästa i världen ligger på en mycket hög nivå. Därför kräver det stora insatser för att komma med något som verkligen betyder något. Framförallt att knuffa prestanda på sånt som är riktigt bra ännu längre.
 
Utvecklings kurvan runt själva sensorn och bildkvaliteten är ganska så lika i dag med kameror inom samma segment. Dom större FF-modellerna får oftast bättre OVF-sökare och klarar av Lågljus situationer bättre, dom förbättrar brusets utseende, flera FF-kameror kan vara lättare än APS-C dito, så man filar på det man kan.

Jag vet inte riktigt vad man skall förvänta sig med nya kameror som kommer nu, Det jag reagerar på med 5D4 är endast över 4K och dessa stora filer, hur stor del av sensorn som används vid filmning, man var som sagt tidiga med video i gamla 5D2 och får så klart vissa förväntningar när nya modeller släpps, 5D3 fick kritik för att video gav lite för softade bilder, faktiskt sämre än 5D2, vet ej nu om några FW har rättat till och förbättrat.


Dom spegellösa är av färskare datum och har en annan utvecklings kurva så då händer det mera där. angående kritik mot Canon, så verkar ägare av Canon kameror att vara mycket nöjda och lojala, skulle det saknas något litet, så kvittar väl det och så kör dom vidare. Och sedan kan dom alltid köpa mirakelkameran Fuji X-T2 som andra kamera, eller kanske den nya fina M5.
 
Har inte tänkt på det, men kan isf kanske bero på att det är det största systemet, och att man därför tänker att det har ett större allmänintresse.

Gällande artiklar och tester i Fs Magasin så upplever jag ivf testerna som väldigt objektiva och lika kritiska oavsett om det är en kamera ifrån Canon, Nikon, Sony, Fuji, Panasonic eller Olympus (bara för att nämna de vanligaste märkena). Hör tycker jag att både Magnus F och Martin A gör ett lysande arbete med att inte favorisera sina egna kameramärken, och hållet alltid en sund kritik i artiklarna oavsett kameratillverkare. Är faktiskt lite imponerad av hur objektiva de artiklarna oftast känns.

Ja med tanke på att dom bara har tillgång till en ny kameramodell i kanske endast 5 dagar för test, för det är så många som vill prova den, så blir det ännu mera imponerande.
 
Är nästa alltid så att Canonartikal på första sidan blir stora när de släpper någonting. Sony, fuji och nikon till en viss del försvinner långt ner i flödet

Tycker inte det stämmer. Här dom senaste 20 nyheterna/artiklarna på fotosidan:
- Profoto
- Hasselblad X1D
- Intervju med Nikon
- Poddradio: fotoelit dissar digitalt
- Olympus E-M1 II
- Sony svarar på Fotosidans frågor
- Sandisk 1TB minneskort
- Sony A99 II
- Intervju om Canon Eos M5/5DIV
- 8K med Canon
- Fujifilm GFX 50S
- Actionkameror från Nikon
- Nya objektiv från Leica
- Profoto Pro-10
- Intryck av Sigmas tre nya objektiv
- Gopro Hero 5
- Proffsobjektiv från Sigma
- Nyhet Olympus E-M1 Mark II
- Fujifilm GFX
- Sony A99

Canon just nu på 9:e plats i flödet..

Skulle säga väldigt jämt fördelat precis nu:
1.a plats Sony med tre artiklar/nyheter
2:a plats med två artiklar/nyheter var:
Nikon
Canon
Sigma
Profoto
Fujifilm
Olympus
 
Fotosidan jobbar som tusan, hur hinner dom med kan man undra, jag är mycket imponerad av hela deras upplägg och ständigt nya artiklar, Nästan så att tidningen känns onödig, Fotosidan täcker upp allt man vill veta.

Fotosidan är en överlägsen vinnare för mig om jag skall jämföra med andra sajter på nätet, det är inte bara foto och kameror, utan även frågor om Insekter, Fåglar, Datorer bara för att nämna några. Inte att förglömma alla dom andra som deltar med expertkunnande inom olika områden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.