Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon håller tillbaka på teknik! Atomos VD sågar Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Visst har den 4K men det kommer för flertalet vara helt oanvändbar pga av MJpeg som ger filer som är enorma.

Som en lite jämförelse.
Sony A7R2 ger ca 425MB per min i 4K
Canon 5D mkIV ger ca 4GB per min i 4K

Det innebär att du får in ca 8min 4k på ett 32GB kort om man kör Canon 5DmkIV.
Kör man Sony A7R2 får man in ca 70min 4K på ett 32GB kort.

Tack, jag missade det! Den kamera har ju en helt annan prisklass förstås...

Men i prisklasserna 10.000:- till 20.000:- så har Canon inte 4K jämfört med t.ex. Lumix. Visst räcker Full HD långt men är ju idag rätt gammal teknik. Så vi får väl hoppas att Canon även i sina mindre kamerahus kommer att ha 4K i fortsättningen!

Jag instämmer.

Visst har den 4K men det kommer för flertalet vara helt oanvändbar pga av MJpeg som ger filer som är enorma.

Som en lite jämförelse.
Sony A7R2 ger ca 425MB per min i 4K
Canon 5D mkIV ger ca 4GB per min i 4K

Det innebär att du får in ca 8min 4k på ett 32GB kort om man kör Canon 5DmkIV.
Kör man Sony A7R2 får man in ca 70min 4K på ett 32GB kort.

oj skaplig skillnad, hur står sig gh4 och g7?

Knappast något tvärsäkert uttalande från min sida som alltså signalerar att jag INTE är påläst. Jag hoppas du accepterar att man får uttala sig utan ha din enorma expertis.

!

Olika budskap och stories ifrån dig varje gång (och dessutom i *samma* inlägg - se nedan).

Visst men likväl så tycker jag ändå att M5 är den Canon-kamera som har mest gemensamt med X-T2.

Vilken kamera hos Fuji motsvarar EOS 1 DX mk II?

Visst men likväl så tycker jag ändå att M5 är den Canon-kamera som har mest gemensamt med X-T2. Du anser att ingen kamera hos Canon kan jämföras med X-T2 - vilket jag inte håller med om. Vi har olika åsikter, inte mer med det.

Det är det jag säger. Du har massor av fasta åsikter, men väldigt lite koll på grundläggande fakta.

Tack, jag missade det! Den kamera har ju en helt annan prisklass förstås...

Men i prisklasserna 10.000:- till 20.000:- så har Canon inte 4K jämfört med t.ex. Lumix. Visst räcker Full HD långt men är ju idag rätt gammal teknik. Så vi får väl hoppas att Canon även i sina mindre kamerahus kommer att ha 4K i fortsättningen!

Nej. Det är de facto samma typ av kamera.

5D IV motsvarar Fujis X-T2, och X-T2 motsvarar i sin tur Canons M5. Ergo: M5 == 5D IV.

Så är det bara!

;)

Tips: Då är det bra om man läser på innan man uttalar sig, eller ifrågasätter andra.

Blir lite enklare så.

Därför att X-T2 är en mer professionell och avancerad kamera jämfört med både X-T10 och M5.

Nyckelexempel (men finns massor)

Vädertätad
Dubbla minneskortfack
4K video
14 bilder per sekund

Kan X-T2 verkligen exponera 14 bilder per sekund?

Vad menas med zebramarkeringar i detta sammanhanget?

Displayen visar ett randigt mönster på ljusa delar i bilden som håller på att bli överexponerade (visas givetvis endast på skärmen, syns inte i själva videon). Något som många filmskapare nu tar för givet, och vilket som sagt till och med Nikon har nu.

Ja men endast med elektronisk slutare, med mekanisk slutare tar den 11/s :)

!

Olika budskap och stories ifrån dig varje gång (och dessutom i *samma* inlägg - se nedan).

Vilken kamera hos Fuji motsvarar EOS 1 DX mk II?

Det är det jag säger. Du har massor av fasta åsikter, men väldigt lite koll på grundläggande fakta.

Vari består mitt "olika budskap"? Vilka "stories" berättar jag? Hur kan jag både ha "olika budskap" men samtidigt "fasta åsikter"? Vad har EOS 1 DX mk II med saken att göra?

Notera att jag har aldrig påstått att M5 skulle vara lika bra som X-T2. Jag har inte provat någon av dem. Det jag säger är att rent tekniskt har de mycket gemensamt i form av storlek, spegellöst, sensorstorlek, upplösning, typ av sökare. På många grundläggande punkter är det alltså liknande.

Därmed inte sagt att de är identiska eller lika bra.

Om jag skall jämföra Mercedes E-klass kombi diesel med motsvarande modell hos Skoda så väljer jag en Suberb, kombi diesel. Att det sedan är massa punkter som skiljer dem åt, bland annat pris, är en annan sak. Det känns ganska meningslöst att jämföra Skoda Superb med Mercedes A-klass eller Skoda Fabia med Mercedes E-klass, eftersom det är två helt olika biltyper.

Så tycker alltså jag. Jag respekterar att du har en annan åsikt. Vore trevligt om du också kunde respektera mina åsikter, även om de avviker från vad du själv tycker.

Nej, nu pratar jag om 5Div. :) Och eftersom Nikon (som tidigare ansetts ligga efter Canon i video) samt även Fujifilm med X-T2 (vars hela system är yngre än 5D-serien) båda erbjuder det så är det tråkigt att inte Canon gör det i ett hus som är dyrare. Och det hela blir mer ironiskt av det faktum är Canon faktiskt marknadsför 5Div som en bra kamera även för videoskapare. Det visar som sagt är att Canon hellre medvetet begränsar sina produkter än att ge sina användare allt de kan, och det tycker jag att de förtjänar kritik för.
Den enda kritiken som biter är om försäljningen minskar. Canon differentierar sina produkter för att de tror att det ger bäst lönsamhet, så om det visar sig vara fel så kommer de att ändra sig. Inte annars.

Vari består mitt "olika budskap"? Vilka "stories" berättar jag? Hur kan jag både ha "olika budskap" men samtidigt "fasta åsikter"?

Läs, lungt och sakta, inlägg http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2139057&postcount=45 så har du det svart på vitt.

Kan knappast göra ditt dubbla budskap/argumentation tydligare så.

Vad har EOS 1 DX mk II med saken att göra?

Vad har Fujifilm X-T2 med saken att göra?

Det känns ganska meningslöst att jämföra Skoda Superb med Mercedes A-klass eller Skoda Fabia med Mercedes E-klass, eftersom det är två helt olika biltyper.

Yes! Känns som om polletten äntligen börjar att trilla ner! :)

Precis samma sak är det med kamerahus. Capishe?

(Jo, själv så kör vi med E-klass som kombi, och tycker den modellen är kanon som en praktisk "lastbil", och som samtidigt är hyfsat bekväm att köra.)

Som påpekats så är det inte med mekanisk slutare, men den har den kapaciteten hos sensor och processor med tillräckligt snabbt minneskort och elektronisk slutare.

Du kan med mekanisk slutare dock komma upp i 11 bps med extra batterigrepp, vilket är rätt imponerande i sig.

https://www.fujifilm.eu/se/produkte...-lens-cameras/model/x-t2/specifications-29867

Continuous shooting Approx. 14.0 fps [Only Electronic Shutter](JPEG: 42 frames, Lossless compression RAW: 28 frames, Uncompressed RAW: 25 frames)
Approx. 11.0fps [with VPB-XT2](JPEG: 73 frames, Lossless compression RAW: 30 frames, Uncompressed RAW: 27 frames)
Approx. 8.0fps (JPEG: 83 frames, Lossless compression RAW: 33 frames, Uncompressed RAW: 27 frames)
Approx. 5.0fps (JPEG: endless, Lossless Compression RAW: 39 frames, Uncompressed RAW: 30 frames)
* recordable frames depends on recording media
* Speed of continuous shooting depends on shooting environment and shooting frames

Den enda kritiken som biter är om försäljningen minskar. Canon differentierar sina produkter för att de tror att det ger bäst lönsamhet, så om det visar sig vara fel så kommer de att ändra sig. Inte annars.

Absolut. Precis så är det. Klassisk sund vinstmaximering av sin totala försäljning och produktportfölj.

Ok. Låt mig uttrycka det lite längre så här: Är du nu med på att alla jämförelser inte är likvärdiga, oavsett om vi talar om bäst jämförbara kamerahus eller bäst jämförbara bilar?

En ursäkt hade varit på sin plats.

Ja, det har jag ju skrivit flera gånger, bara för att man väljer att jämföra två produkter är de inte likvärdiga.

Eftersom jag ogillar den ton du har haft mot mig i den här diskussionen och du uppenbarligen inte läser det jag skriver så är denna tråd avslutad för min del.

Ha en trevlig kväll.

Anders

Ja, det har jag ju skrivit flera gånger, bara för att man väljer att jämföra två produkter är de inte likvärdiga.

Ehh...

Fast nu är du återigen inne på ett helt nytt spår (typiskt)!

Det har ju inte handlat om vilka saker som rent allmänt går att jämföra här i livet (oavsett produktkategori, eller något annat), utan om just vilka produkter som är mest och bäst jämförbara; dvs så likvärdiga varandra som möjligt. Dvs likvärdiga produkter som direkt konkurrerar med varandra (typklass, funktionalitet, prestanda, pris, etc).

Det är en helt annan sak (som det verkade att du med ditt bilexempel äntligen hade greppat, men jag tog uppenbarligen fel där).

Ha en trevlig kväll.

Buona notte!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar