Gimbal
Aktiv medlem
Till och med Nikon, som inte tidigare ansetts vara bra på video, har nu zebra-markeringar och logprofil för video vilket Canon utelämnat.
Vad menas med zebramarkeringar i detta sammanhanget?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Till och med Nikon, som inte tidigare ansetts vara bra på video, har nu zebra-markeringar och logprofil för video vilket Canon utelämnat.
5D IV har 4K
Tack, jag missade det! Den kamera har ju en helt annan prisklass förstås...
Men i prisklasserna 10.000:- till 20.000:- så har Canon inte 4K jämfört med t.ex. Lumix. Visst räcker Full HD långt men är ju idag rätt gammal teknik. Så vi får väl hoppas att Canon även i sina mindre kamerahus kommer att ha 4K i fortsättningen!
Visst har den 4K men det kommer för flertalet vara helt oanvändbar pga av MJpeg som ger filer som är enorma.
Som en lite jämförelse.
Sony A7R2 ger ca 425MB per min i 4K
Canon 5D mkIV ger ca 4GB per min i 4K
Det innebär att du får in ca 8min 4k på ett 32GB kort om man kör Canon 5DmkIV.
Kör man Sony A7R2 får man in ca 70min 4K på ett 32GB kort.
Knappast något tvärsäkert uttalande från min sida som alltså signalerar att jag INTE är påläst. Jag hoppas du accepterar att man får uttala sig utan ha din enorma expertis.
Visst men likväl så tycker jag ändå att M5 är den Canon-kamera som har mest gemensamt med X-T2.
Visst men likväl så tycker jag ändå att M5 är den Canon-kamera som har mest gemensamt med X-T2. Du anser att ingen kamera hos Canon kan jämföras med X-T2 - vilket jag inte håller med om. Vi har olika åsikter, inte mer med det.
Tack, jag missade det! Den kamera har ju en helt annan prisklass förstås...
Men i prisklasserna 10.000:- till 20.000:- så har Canon inte 4K jämfört med t.ex. Lumix. Visst räcker Full HD långt men är ju idag rätt gammal teknik. Så vi får väl hoppas att Canon även i sina mindre kamerahus kommer att ha 4K i fortsättningen!
Tips: Då är det bra om man läser på innan man uttalar sig, eller ifrågasätter andra.
Blir lite enklare så.
Därför att X-T2 är en mer professionell och avancerad kamera jämfört med både X-T10 och M5.
Nyckelexempel (men finns massor)
Vädertätad
Dubbla minneskortfack
4K video
14 bilder per sekund
Vad menas med zebramarkeringar i detta sammanhanget?
Kan X-T2 verkligen exponera 14 bilder per sekund?
!
Olika budskap och stories ifrån dig varje gång (och dessutom i *samma* inlägg - se nedan).
Vilken kamera hos Fuji motsvarar EOS 1 DX mk II?
Det är det jag säger. Du har massor av fasta åsikter, men väldigt lite koll på grundläggande fakta.
Den enda kritiken som biter är om försäljningen minskar. Canon differentierar sina produkter för att de tror att det ger bäst lönsamhet, så om det visar sig vara fel så kommer de att ändra sig. Inte annars.Nej, nu pratar jag om 5Div. Och eftersom Nikon (som tidigare ansetts ligga efter Canon i video) samt även Fujifilm med X-T2 (vars hela system är yngre än 5D-serien) båda erbjuder det så är det tråkigt att inte Canon gör det i ett hus som är dyrare. Och det hela blir mer ironiskt av det faktum är Canon faktiskt marknadsför 5Div som en bra kamera även för videoskapare. Det visar som sagt är att Canon hellre medvetet begränsar sina produkter än att ge sina användare allt de kan, och det tycker jag att de förtjänar kritik för.
Å andra sidan är det som att ha en EOS 20D som kan ta 30 bilder per sekund. Kan vara användbart för en del.Visst har den 4K men det kommer för flertalet vara helt oanvändbar pga av MJpeg som ger filer som är enorma.
Vari består mitt "olika budskap"? Vilka "stories" berättar jag? Hur kan jag både ha "olika budskap" men samtidigt "fasta åsikter"?
Vad har EOS 1 DX mk II med saken att göra?
Det känns ganska meningslöst att jämföra Skoda Superb med Mercedes A-klass eller Skoda Fabia med Mercedes E-klass, eftersom det är två helt olika biltyper.
Kan X-T2 verkligen exponera 14 bilder per sekund?
Den enda kritiken som biter är om försäljningen minskar. Canon differentierar sina produkter för att de tror att det ger bäst lönsamhet, så om det visar sig vara fel så kommer de att ändra sig. Inte annars.
Capishe?
Den typen av argumentation är jag tacksam om du slutar med.
Ok. Låt mig uttrycka det lite längre så här: Är du nu med på att alla jämförelser inte är likvärdiga, oavsett om vi talar om bäst jämförbara kamerahus eller bäst jämförbara bilar?
Ja, det har jag ju skrivit flera gånger, bara för att man väljer att jämföra två produkter är de inte likvärdiga.
Ha en trevlig kväll.
Nyckelexempel (men finns massor)
Vädertätad
Dubbla minneskortfack
4K video
14 bilder per sekund