diskussionen är startad av TS som nog ingen tar seriöst eftersom han alltid klagar på allt canon gör oavsett o flera gånger har ledande profiler på FS gått in o sagt åt han att skärpa sig. Jag minns när nikon fanboysen sa att nu är undergången nära för canon att nikon skulle ta över marknaden från dom i samband med att ett par bildbyråer bytte från canon till nikon. Det blev aldrig så ett par gick tillbaka till canon igen o dom flesta tidningsfotografer är frilans idag.
Jag tror att när canon kom med sina 1ds o 1ds mark 2 då byggde dom plattformen för sin ledande roll o då i början hade nikon bara sin d2x med mindre sensor o låg efter. Sedan kom nikon med D3 o tex D3x o tog in en del men canon svarade med sin 5D mark 2 som plöjde in som en flodvåg på marknaden o den blev stor bland filmare o lade grunden för canon plats på filmarknaden.
Om du är filmare idag o använder dslr så är nikon inget alternativ känner få filmare som använder nikon o det tror ja beror på att dom var så sent in aldrig lätta att komma som två på pucken. Och sony som är duktiga på film som har dedikerade kameror som canon har för film dom kommer aldrig hela vägen fram på stillbild sidan så därför tror jag canon är etta på marknaden för dom är TILLRÄCKLIGT BRA.
Sedan så tror jag inte canon spegelösa kamera kommer rosa marknaden dels så är dom typ trea på pucken där o jag ser inte hur canon ska kunna bygga så bra o vassoptik som fuji gör till sina spegelösa kameror däremot så tror jag canon kommer inneha sin marknadsledande plats bland dslr för lång tid framåt för idag så är skillnaden otroligt små mellan märken om vi ser till bildkvalitet däremot så skiljer handhavande o känsla mycket mer.
Varför skulle canon stoppa in den bästa tekniken i dslr kameror o kanske tappa på filmsidan där dom har dedikerade kameror o objektiv för film? Dom väljer att göra dslr tillräckligt bra för dom som tar lite film då o då som en reporter etc för en tidning o idag så räcker dom flesta kameror till för en liten film på youtube etc.
Så jag är rätt övertygad om att dom vet exakt vad dom gör o att dom väljer hur mycket godsaker dom vill stoppa in i en dslr.
Jag själv övergav canon efter många år pga dålig service o ingen känsla alls i ett garanti ärende. Så jag krängde av min 5D mark 2 o köpte D700 o D3x o har stannat på nikon sidan idag kör jag även fuji mest utomlands o på jobb där jag inte behöver köra blixtar o jag säger bara att kommer fuji med en ff dlsr med deras ypperliga optik o deras sköna analoga känsla så kommer jag hänga på låset att köpa den