Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon gav ut världens första digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag håller på med mitt slutarbete nu och jag läste i en bok att Canon Ion var den första egentliga digitalkameran som kom ut. Det var 1995. Jag hittar dock inget om den på nätet så jag undrar nu om någon av er känner till något om det här, om uppgifterna stämmer att det var den första och om någon har hittat något på nätet?

Tacksam för svar. :)

Nja, enligt sidan du länkade till så var visserligen Canon först med en kamera med sensor i vanlig bemärkelse, men jag är hyggligt säker på att kameror med "scanner backs" ("scannande" digitala bakstycken till mellanformatare såsom Hasselblad osv) använts längre än så till produktfoto.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_camera#History

Texas Instruments designed a filmless analog camera in 1972, but it is not known if it was ever built. The first recorded attempt at building a digital camera was by Steve Sasson, an engineer at Eastman Kodak. It used the then-new solid state CCD chips developed by Fairchild Semiconductor in 1973. The camera weighed 8 pounds (3.6 kg), recorded black and white images to a cassette tape, had a resolution of 0.01 megapixel (10,000 pixels), and took 23 seconds to capture its first image in December of 1975. The prototype camera was a technical exercise, not intended for production, and it still existed as of 2005.

...

The first true digital camera that recorded images as a computerized file was likely the Fuji DS-1P of 1988, which recorded to a 16 MB internal memory card that used a battery to keep the data in memory. This camera was never marketed in the United States. The first commercially available digital camera was the 1991 Kodak DCS-100, the beginning of a long line of professional SLR cameras by Kodak that were based in part on film bodies, often Nikons. It used a 1.3 megapixel sensor and was priced at $13,000.

I tidningen "Aktuell Fotografi" nr 10 1981 läser jag följande: "Inom 18 månader kommer det japanska företaget Sony att introducera stillbildskameror för elektronisk film!". Vidare kan man läsa "Bilden lagras alltså inte på film utan på en 60 mm stor magnetskiva. Systemet kallas för Sony Mavica och bygger på helt ny bildupptagningsteknik! CCD-tekniken"

Sökte på den och hittade:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica
http://www.digicamhistory.com/1980_1983.html

Edit: Så digital var den visst inte, men väl elektronisk (när jag läser lite mer om den).

Senast ändrad:
.

The first digital cameras for the consumer-level market that worked with a home computer via a serial cable were the Apple QuickTake 100 camera (February 17 , 1994), the Kodak DC40 camera (March 28, 1995), the Casio QV-11 (with LCD monitor, late 1995), and Sony's Cyber-Shot Digital Still Camera (1996).

Apple ? Beror ju på vad man menar med digital kamera ...............

http://inventors.about.com/library/inventors/bldigitalcamera.htm

Re: .

Canon1022 skrev:
The first digital cameras for the consumer-level market that worked with a home computer via a serial cable were the Apple QuickTake 100 camera (February 17 , 1994), the Kodak DC40 camera (March 28, 1995), the Casio QV-11 (with LCD monitor, late 1995), and Sony's Cyber-Shot Digital Still Camera (1996).

Apple ? Beror ju på vad man menar med digital kamera ...............

http://inventors.about.com/library/inventors/bldigitalcamera.htm
Japp, men det där är ju "consumer-level", första riktiga digitalkameran som gav en datafil på elektroniskt minne var en Fuji, om du läser mitt inlägg lite högre upp.

Är det någon som vet när de första "scanner backs" till mellanformat kom ut? Mitten av 80-talet?
Jag hittar inget när jag googlar...

Njae. Finns ett gäng olika sätt att se på vad som var först. Jag forskade en hel del i vilka kameror som kom ut när inför den artikelserie med milstolpar jag skrev till Kamera & Bild för några år sedan. Det hela hänger lite på vad man anser vara den första "digitalkameran". Är det digitala bilder i slutmediet, eller hur kameran faktiskt fångar bilden.

En av de tidigaste kamerorna som gav bilder lagrade i digitalform var Sonys Mavica. Den kom 1981 och var egentligen baserad på en video-kamera. Den kombinerade två bildfält(sensorn körde med interlacing) och lagrade denna på en diskettliknande history som hette mavipack. Bilden kunde sedan skrivas ut eller ses på tv med en så kallad mavipack-viewer. Kameran verkar dock inte ha sålts i någon större utsträckning alls.

Den kameran som ofta räknas som den första kommersiella digitalkameran brukar annars vara Canon RC-701. Det var en enögd spegelreflex som lanserades 1986. Dock var sensorn fortfarande baserad på "still video"-tekniken Dessutom så var det med en prototyp av just den kameran som Canon vid OS i Los Angeles 1984 lyckades skicka bilder digitalt till en japansk tidning.

Först efter det kom Fuji med sin och Kodak med DCS-serien som inte heller var helt portabel då den behövde en extern hårddisk. Dock så kom Associated press överens med Kodak att ta fram den mer portabla NC2000 som slapp den externa hårddisken. Denna lanserades 1992.

Runt 1995 fanns annars en 6x6 sensor på 16MP som kostade en halv mille ung. Det var också nu de scannande bakstyckena började göra en succe. Leica lanserades sin S1 med 25 megapixel. S1 hade en 3 raders CCD som gav bilder på 5140x5140 pixlar med 12bitars färgdjup. Det var också här i krokarna Phase One lanserade sitt första bakstycke Powerphase med 36MP.

Det här var ett par korta utdrag ur serien milstolpar som gick i Kamera & Bild tidigare.

Damocles skrev:
Det var också nu de scannande bakstyckena började göra en succe. Leica lanserades sin S1 med 25 megapixel. S1 hade en 3 raders CCD som gav bilder på 5140x5140 pixlar med 12bitars färgdjup. Det var också här i krokarna Phase One lanserade sitt första bakstycke Powerphase med 36MP.
Jag träffade Stephen Johnson för snart ett år sedan. Han är en av de verkliga pionjärerna inom detta fält och han beskrev hur han tidigt 1994 fick testa ett skannande bakstycke som då bara fanns i prototyp. När han fick se de bilder som han gjort med detta bakstycke och jämförde dem med de dior han gjort samtidigt så slutade han med film direkt.

Detta bakstycke såldes först under Dicomeds varumärke, men heter idag Betterlight. Prototypen skapade bildfiler på 30 MB, dagens kamera tar fram bilder på 384 MB.

Stefan

Canon Ion var ingen digitalkamera. För att få in bilderna i datorn var jag tvungen att koppla kameran till ett video-in-kort i datorn som digitaliserade bilden. I mina ögon måste en kamera ha en AD-omvandlare för att få kallas digitalkamera.

stefohl skrev:
Jag träffade Stephen Johnson för snart ett år sedan. Han är en av de verkliga pionjärerna inom detta fält och han beskrev hur han tidigt 1994 fick testa ett skannande bakstycke som då bara fanns i prototyp. När han fick se de bilder som han gjort med detta bakstycke och jämförde dem med de dior han gjort samtidigt så slutade han med film direkt.

Detta bakstycke såldes först under Dicomeds varumärke, men heter idag Betterlight. Prototypen skapade bildfiler på 30 MB, dagens kamera tar fram bilder på 384 MB.

Stefan
Det var även Dicomed som hade bakstycket som var på 16MP och 6x6 kan jag ju tillägga. En mosaik på 4096x4096 pixlar.

PerFogelberg skrev:
Canon Ion var ingen digitalkamera. För att få in bilderna i datorn var jag tvungen att koppla kameran till ett video-in-kort i datorn som digitaliserade bilden.
Bilderna lagrades på små disketter och där låg de inte i något analogt format vad jag vet (har ett par disketter inom räckhåll, dock varken kamera eller läsare).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar