Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon g7x nikon 1 j5

Produkter
(logga in för att koppla)

kajsaelsa

Medlem
Hej behöver lite hjälp..
Vill köpa en kompaktkamera.
Har kollat på Canon g7x och nikon 1 j5

Den ska användas vid resor & vid de tillfällen min nikon d90 är för stor.

vilken kamera rekommenderar ni?

Väldigt tacksam för svar'

Sony RX100 III är också ett alternativ med samma sensorstorlek. Här har du ett test mellan RX100 III, G7X och Panasonic LX100: http://www.fotosidan.se/cldoc/test-tre-kompakter-med-kvalitet-2.htm

Nikon 1 J5 är en kompakt och snabb systemkamera. Jag ser snabbheten och möjligheten att byta objektiv som de främsta fördelarna. Men observera att kit-zoomen till Nikon inte matchar zoomarna på Sony RX100 III och Canon G7X när det gäller omfång och ljusstyrka.

Sony RX100 III är också ett alternativ med samma sensorstorlek. Här har du ett test mellan RX100 III, G7X och Panasonic LX100: http://www.fotosidan.se/cldoc/test-tre-kompakter-med-kvalitet-2.htm

Nikon 1 J5 är en kompakt och snabb systemkamera. Jag ser snabbheten och möjligheten att byta objektiv som de främsta fördelarna. Men observera att kit-zoomen till Nikon inte matchar zoomarna på Sony RX100 III och Canon G7X när det gäller omfång och ljusstyrka.

Tacksam för svar!
Jag har inte mycket erfarenhet och behöver egentligen en smidig och bra kamera.
Har du någon erfarenhet av Olympus tg-3 ?

Det är ju som Magnus skriver att Canon G7X tillsammans med en "liknande" modell från Panasonic och Sony är just nu de 3 bästa kompaktkamerorna med zoom. Vilken av dem man föredrar blir mer av en smaksak beroende på vad man prioriterar.
Har själv en G7X och är helt nöjd med den just på resor där liten smidig kamera har stor prioritet.
Bilderna blir bra även om det självklart inte blir riktigt samma klipp i bilderna som med min systemkamera.

Det jag uppskattar mest med G7X är
-alla möjliga inställningar, auto, tidsförval, bländarförval och manuellt
- möjlighet med enkel o snabb exponeringskompensation
-relativt bra lljusstyrka
-relativt bra zoomomfång
- vinklingsbar skärm
-inbyggd blixt
- inbyggt ND filter
-liten o smidig

Nikon 1 systemets stora fördel är snabb följande AF i bra ljus samt att man kan byta objektiv. Behövs inte det är kompaktkameror med 1" sensor eller lite större ett bättre val då man får bättre ljusstyrka och kompaktare format.

G7X tycker jag är ett bättre köp än RX100 III då den egentliga vinsten med Sonyn är inbyggd EVF till ett mycket högre pris.

Panasonic LX100 ger bättre kontroller och lite bättre bildkvalitet än de andra i klassen, men är lite större men kostar som RX100 III. Behöver man inte minsta möjliga är denna enl mig en bättre kamera för pengarna.

Sony RX100 II kostsar som G7X men har ljussvagare optik - dess största fördel är blixtsko.

RX100 tycker jag ligger för nära II:an i pris och man ger upp lite i brusprestanda och får ingen blixtsko.

Sedan finns ju relativt billiga kompakter med APS-C sensorer - Nikon Coolpix A och Ricoh GR I eller II. Fast då saknas zoom. Fuji X100 serien kostar dubbelt nytt.

Sedan finns ju kompakter med mindre sensor, men de ovan ger bäst bildkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar