Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G12

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har införskaffat mig en Canon G12. Den har fått bra recensioner..."så nära en spegelreflex, lika bra som en spegelreflex mm"

Nu är frågan, hur bra bilder kommer jag att kunna ta, alltså, vad duger den till? Porträtt, landskap, press...?

Är det bra ljus och relativt långsamma objekt så duger den till allt. Problemet kommer då det blir mörkt...
Fast ska du inte försöka slita ut slutaren på kameran istället för att fråga vad den duger till så testa :)

Kapar den här tråden lite om det är ok :) Jag köpte en G12 igår och behöver lite tips om hur man tar bästa foto. En tips- och tricks-tråd helt enkelt. Finns det något sådant för den här kameran?

Speciellt behöver jag tips om hur jag tar bästa bilderna i low-light situationer.

Ursäkta en rookie, men full bländaröppning. Är det samma som Shutter? Hur vet jag när den är fullt öppen?

Riktigt bra kamera

Hej!

Har införskaffat mig en Canon G12. Den har fått bra recensioner..."så nära en spegelreflex, lika bra som en spegelreflex mm"

Nu är frågan, hur bra bilder kommer jag att kunna ta, alltså, vad duger den till? Porträtt, landskap, press...?

Jag har en G5 som jag köpte för sju år sedan. Den har jag använt riktigt mycket och jag har även publicerat många av bilderna tagna med den. Den bara går och går. Har bytt batteri bara.
Kameran är bra på alla vis och jag är klart sugen på en G12:a. Lycka till med din.
Jag har också en systemkamera, de båda kompletterar varandra. /Peppe

Har lekt lite grann och saker börjar falla på plats. Dock så skulle jag behöva lite input från andra G12-ägare vad gäller exempelvis fokusinställningar. Hur skall jag åstadkomma bästa fokus när jag tar bilder på en bioduk med en pausad bild? (Rummet mörklagt, mörka förhållanden, kamera på stativ) och så undrar jag hur fungerar egentligen den manuella zoomen? I manualen står det att man aktiverar manuell zoom, ställer in skärpan med function-hjulet och sen trycker utlösaren halvvägs ner. Då skall den "låsa". Jag tycker dock inte att mina bilder har högsta skärpa dock när jag väljer detta läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar