Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon g12 vs canon s100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sånt där är så tramsigt. Nu sjönk Cyberphoto ett snäpp.

De vill antagligen locka kunder till sin butik för de har typ kvällsöppet idag. Kanske köper jag en sån bara för att det är så "förmånligt" - 1000 kr + väska är ju inte att förakta för en kamera som är hyggligt liten och "bättre" än de flesta (alla?) kompakter.
 
Jag har inte så mycket emot ett en butik har en viss rabatt en begränsad tid. Det är det där med rabattkoder jag ogillar.
 
Hos Cyberphoto får man just nu en medföljande blixt till kameran Nikon Coolpix P7100 (kampanjreklam på förstasidan, man kan dock få uppdatera ett par ggr innan man ser den). Problemet är bara att när man går in på länken så finns ingen vidare information och där står inget om någon blixt. Man får nog maila CP och fråga hur länge erbjudandet gäller och om blixten ingår oavsett man bara köper själva kameran eller kamera + kit.

En annan liten kamera (dock utan RAW) som kanske kan vara av intresse för dig är Nikon Coolpix P300, den kan man på Cyberphotot fram till 31/12 köpa för 1990:-. Nedan finner du lite info saxat från CP:s webbsida om jämförelsen mellan P300:an och Canon S95

P300:ans fördelar är mindre kromatisk aberration, mer vidvinkel, betydligt snabbare sekvenstagning och bättre filmfunktion. S95:ans fördelar är RAW-format, lägre brusnivåer och mindre artefakter på låga ISO, vilket resulterar i renare bilder och bättre detaljåtergivning. Men på höga ISO brusreducerar S95 hårdare vilket ger sämre detaljåtergivining än P300, en smaksak vilket man föredrar.


Mvh
Jeanette
 
Min åsikt, när det gäller Canon G12 är följande:
alldeles för stort kamerahus för en så pass liten bildsensor 1/1,7"
den har nått vägs slut, ny model kommer utan tvekan ganska snart, våren 2012
sökaren är ett skämt, till ingen nytta, lika bra utan den, vilket alla har upptäckt, de flesta använder enbart skärmen
fin optik

Sedan vete katten, - blir det en G14 (G13=otur) med samma bildsensor likt Canon S100, troligt, men får G14 fast optik eller blir det en kompakt systemkamera?
Canon kollar nog in hur det går för Nikon med sin V1....

Men något problem har DPR, med sin test av Canon S100,
den är ännu inte helt klar efter en längre tids test, AF fungerar inte riktigt perfekt, kan även vara ojämn kvalitet på optiken, vad jag har läst, - en citron, någon som vet?
 
Bilder

Om du med "formfaktor" menar form så har du ju rätt, den ser ungefär likadan ut (men är lite mindre). Handhavandet kan man gissa är ganska likt, eftersom knappar och vred inte tycks vara förändrade på något radikalt vis. Att bildresultatet är "i princip samma" är möjligt, själv har jag inte testat den, men jag har lite svårt att tro att ett nytt objektiv, ny sensor och ny processor (dvs i princip allt som påverkar bilden) inte skulle ge något synligt resultat.

Här kan man jämföra JPG:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Det går även att hitta RAW-filer på Imaging-Resource men S100 är så ny att det troligen är lättare att convertera till DNG med Adobes senaste ver 6.6 Det som verkar vara svårast på dessa små sensorer vs en stor sensor typ APS-C är att återge dockans hår...det ser klibbigt ut redan vid ISO 400
 
Hej igen!

Mediamarkt har just nu G12:an för 3290:- (iallafall i butiken i Växjö). Ett mycket bra pris! OBS! Priset gäller fram till JULAFTON!!!

Vänligen
Jeanette
 
Senast ändrad:
Det är då man ska köpa, om man vill spara pengar. Förra årets modell blir inte sämre för att det kommer en ny modell.
 
Nä det får vi inte hoppas för då sliter jag mitt hår o:) Blev G12-ägare idag, med viss vånda... Hade ju gärna velat ha en kompaktare m optisk zoommöjlighet (de få gånger jag ev filmar), bra sökare och lite större lcd-skärm samt mer zoom men man kan ju inte få allt och tror inte heller att nästkommande modell kommer att ha allt det jag söker.

Olympus XZ-1 var ju annars kameran nr 1 för mig men det lite trista med den var: ingen sökare alls (om det krisar till sig med lcd:n), ingen vinklingsbar lcd-skärm, mindre m optisk zoom och mindre bra vid filmning (enligt en del recensenter, jag har själv dock sett en bra film med kameran ute på nätet).

Men men, nu är det gjort och kameran kommer att invigas i nästa vecka när minneskortet anländer (vägrade betala 500:- för ett hos MM när jag kunde köpa det för 168:- på annat ställe). Skulle jag nu inte bli nöjd med G12:an så har jag öppet köp till 31/1 2012.

GOD JUL PÅ ER!

Jeanette
 
Det är då man ska köpa, om man vill spara pengar. Förra årets modell blir inte sämre för att det kommer en ny modell.

Visst, håller med dig, - men kraftiga prissänkningar brukar innebära, att ett modellbyte är på gång.
Jag har själv en G9, lika bra idag, som när jag köpte den ny, för några år sedan.
 
Nä det får vi inte hoppas för då sliter jag mitt hår o:) Blev G12-ägare idag, med viss vånda... Hade ju gärna velat ha en kompaktare m optisk zoommöjlighet (de få gånger jag ev filmar), bra sökare och lite större lcd-skärm samt mer zoom men man kan ju inte få allt och tror inte heller att nästkommande modell kommer att ha allt det jag söker.
Bra optisk sökare och kompaktkamera är en kombination som inte finns numera. Sökaren på G12 är inte direkt jättebra, men inte heller direkt mycket sämre än på någon annan kompaktkamera med optisk sökare.

Olympus XZ-1 var ju annars kameran nr 1 för mig men det lite trista med den var: ingen sökare alls

Nu vill jag inte regna på din parad (som vi säger på svengelska) men det går att montera en elektronisk sökare på XZ-1. Den är rätt dyr, men riktigt bra. Eftersom den är elektronisk så kan den dessutom visa all den information som skärmen kan visa.

Jag får väl önska Grått Nytt Hår då, med tanke på vad du skrev högt upp. ;-)
 
Jag vet att elektronisk sökare finns till XZ-1 men som sagt, blir ju hiskeligt dyrt med en sådan.

Hahaha..., Grått Nytt Hår - ja vem vet, den blonda kalufsen kanske snart är ett minne blott? o:)))
 
Båda är testade på DPreview

hej!
funderar på att köpa en kompaktkamera som komplement till min systemkamera 550D. och sambon (med mindre fotointresse) vill gärna ha en egen. (kan ju alltid låna) :)
står i valet och kvalet mellan canon g12 och canon s100. vet att dom är hyfsat tekninskt lika och att 100s:en är ett snäpp mindre.
vad finns det mer för skillnader värt att beakta?
gillar canons produkter men har även kikat lite på lumix gf2:an.
snälla, tyck gärna om produkterna!

tack på förhand!

lotta

Nu har Dpreview även testat S100
 
Jag skulle önska att G12 hade en större sensor, då hade den varit fantastisk, tyvärr kommer jag inte ifrån känslan av att det är en kompaktkamera som leker systemkamera men tyvärr begränsas av en liten bildsensor (och fast objektiv). G12 har mycket fina funktioner och ett bra objektiv men har blivit alldeles för stor och tung för att vara en kamera jag skulle ta med mig utan bekymmer. Och för mig konkurrerar den då inte längre med kompaktkamerorna utan snarare med spegellösa systemkameror. Där finns det (förstås) väsentligt mer kompetenta kameror, t.ex. Nex-7. (Men också en helt annan prislapp.)

Jag har själv skaffat en S100 och har precis börjat experimentera med den. För mig är den ungefär så stor som en kompaktkamera max bör vara för att klassas som kompakt. Bildkvalitén har jag inte hunnit testa så pass att jag kan göra några bra egna jämförelser, däremot tycker jag Dpreviews tester visar att det är väldigt liten skillnad mellan S100 och G12 åtminstone vad gäller brus (jo, G12 ger lite mindre brus men jag gillar brusreduceringen bättre på S100 som tycks ge mindre konstiga artefakter). Skillnaderna i dynamiskt tonomfång har jag inte kollat upp.

Menyn på S100 är väldigt enkel –*så enkel att man efter några minuters tester upplever "var detta allt?" och nästan känner sig lite besviken, tills man funderar på användningsområdet och snarare blir tacksam. Vill jag ha full kontroll får jag ta med mig systemkameran istället.

Jag älskar möjligheten att använda kort skärpedjup, vilket varken G12 eller S100 kan ge i vanliga fotosituationer, beroende på den lilla sensorn. Och då känns G12:an med sina "systemkameraliknande" funktioner som lite overkill –*lite som att "jag kan ju ändå inte skapa samma bilder som med en kamera med större sensor, så varför låtsas?". (Av-programmet är i princip oanvändbart i båda kameramodellerna på grund av objektivbegränsningarna och den lilla sensorn.)

Därför föll valet i mitt fall på S100:an, enligt följande prioritet:
1) Den är mindre och lättare
2) Den har en jämförbar bildkvalitet (pixelpeepers undantagna ;)
3) S100 filmar med upp till full HD, 1080p (där G12 max klarar standard HD, dvs 720p).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.