Annons

Canon G11 eller XS20IS

Produkter
(logga in för att koppla)

HJP

Ny medlem
Sedan 1964 har jag haft systemkamra, men de senaste åren har jag en kompaktkamera, i form av Canon PowerShot A620.
Jag är helt införstådd med för-, och nackdelarna mellan system-, och kompaktkamra.
A620:an är jag mycket nöjd med, men efter 3½ år, har skärmen fått sig "en tryckare", så att den är obrukbar.
Nu står valet mellan Canon G11 och XS20IS. Mycket talar för G11:an, inte minst för mycket goda prestanda, och är mer kompakt än XS20IS.

XS20IS, har en "elektronisk sökare", och enligt butiken är den en spegelreflexkamera. Detta kunde dock inte demonstreras, eftersom kameram då måste avlarmas, för att byta batteri.

Nu undrar jag: Vad är en elektronisk sökare? Något bra, eller något som lätt går sönder?

HJP

Det är inte någon spegelreflex, en elektronisk sökare, eller EVF, är en liten LCD-display som är monterad inne i sökaren. Bättre än att bara ha en LCD-display utanpå kameran, men inte i närheten av sökaren på en spegelreflexkamera.

Det är inte någon spegelreflex, en elektronisk sökare, eller EVF, är en liten LCD-display som är monterad inne i sökaren. Bättre än att bara ha en LCD-display utanpå kameran, men inte i närheten av sökaren på en spegelreflexkamera.
Tack för det svaret!
Betyder det, att man inte ser genom objektivet, som säljaren påstod?
Har kameran alltså paralaxfel, som andra optiska sökare?

HJP

Nej, man ser "genom objektivet", kan man säga, det är bara det att bilden först fångas av bildsenorn och behandlas av processorn för att sedan visas i denna lilla display, så några parallaxfel blir det inte.
Det blir precis samma sak som att använda displayen på "utsidan" av kameran, fast den sitter i sökaren istället, man man säga.

Nej, man ser "genom objektivet", kan man säga, det är bara det att bilden först fångas av bildsenorn och behandlas av processorn för att sedan visas i denna lilla display, så några parallaxfel blir det inte.
Det blir precis samma sak som att använda displayen på "utsidan" av kameran, fast den sitter i sökaren istället, man man säga.
Tack, då förstår jag.
Säljaren sa att det var en spegelreflex med prisma, men detta är en annan teknik.
Denna kamera är ju ganska stor, för att klassas som kompakt, så det lutar nog åt Canon G11 tror jag.

HJP

Tack, då förstår jag.
Säljaren sa att det var en spegelreflex med prisma, men detta är en annan teknik.
Denna kamera är ju ganska stor, för att klassas som kompakt, så det lutar nog åt Canon G11 tror jag.

HJP

Då ljuger ju säljaren. Kanske i ren okunskap, men likväl...Var nånstans kollade du på kameran?

Då ljuger ju säljaren. Kanske i ren okunskap, men likväl...Var nånstans kollade du på kameran?
Det var på El-Giganten i Kungens Kurva i Stockholm.
Det märkliga var, att jag köpte en skanner av samme säljare, ett par veckor tidigare. Han påstod då tvärsäkert, att man - i fotohandeln - kunde köpa en ram som tog fler negativ/diabilder, än den som följde med skannern. Det visade sig vara fel. Skannern kan inte ta fler neg/dia än vad ramen rymmer. Det påpekade jag för honom. Han bad om ursäkt, men gjorde tydligen om samma misstag igen.

HJP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar