Annons

"CANON FD fattning"????

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har en Canon Eos 300, är det en sådan fattning som finns på min kamera?

Kan ngn som har tid och lust förklara för mig skillnaden mellan objektifattningarna och vilka objektiv som passar till min kamera.

Hittar ibland annonser om objektiv, men vet aldrig om det passar min kamera.

Vad är skillnaden mellan "EF", "AF" och "FD"?

Catherine - förvirrad som vanligt

FD är Canons äldre system (som byttes på 80-talet?) mot EF. FD passar inte på nyare kameror, som din.

Och af står för autofokus, som du har, så då passar de. =) Allt som heter EF eller för canon EOS fungerar till din kamera.

Tusen Tack!

Då blev jag klokare.
Hade tittat på ett FD-objektiv, men nu vet jag alltså att jag inte kan använda det på min kamera.

Återigen Tack!

/Catherine

en fråga....
om af står för fokusen...

går det ändå alltså itne att man använder FD men får fokusera manuellt???

" så "kopplingen" är olika oxå???

trodox skrev:
en fråga....
om af står för fokusen...

går det ändå alltså itne att man använder FD men får fokusera manuellt???

" så "kopplingen" är olika oxå???

Det stämmer. Kopplingarna är olika på FD och EF.

För att förtydliga. Det finns 3 olika objektiv:
FD: Manuell fokus och passar till dom gamla kamerorna som fanns innan Autofokus kom
EF: Autofokusobjektiv som passar till alla Canons systemkameror (digitala som analoga) som säljs idag
EF-S: Autofokusobjektiv som är något mindre och endast passar till Canons 300D, 350D och 20D. Man kan väl säga att EF-S är den nya standarden för Canons konsumentkameror.

Tilläggas kan att det finns adaptrar för att kunna använda FD-objektiv på Autofokuskamerorna. Tex på www.shiftlenses.com och www.bhphotovideo.com. Men dom har ingen överföring mellan kamera och objektiv, så alla inställningar blir manuella.

Bra att adaptern finns om man redan har FD-objektiv, men annars är det mycket bättre att köpa EF-objektiv.

/Staffan

ok... jo jag såg den länken...
påsåvis kan man kasnke hitta andra bra priser på sånan objektiv... för folk säger att det kan vara bra skärpa i dom igämförelse mot billiga ef/af objektiv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar