ANNONS
Annons

Canon FD 55/1,2 Aspherical och 24/1,4 Aspherical

Produkter
(logga in för att koppla)

Zozo

Ny medlem
Hej,

Min bonusmormor har dessa en Canon FD 55/1.2 Aspherical och en Canon 24/1.4 Aspherical och hon vill gärna göra sig av med dem till förmån för nya projekt. Trots hennes 82 år testar hon gärna på nya kameror och så.

24 är inte den billigare L-varianten. Båda objektiven är i synnerligen gott skick. Var säljer man dem? Är det ebay eller tradera som gäller? Finns det något intresse i Sverige eller är det internationellt som de är mer gångbara?

Vet någon hur dessa objektiv fungerar med adapter på moderna kameror (EF)?

Mvh Emil

De går att använda påp digital kameror med eos/fd ring.
Finns att köpa för 100-200 kr.
Då endast i manuelt läge.

De går att använda påp digital kameror med eos/fd ring.
Finns att köpa för 100-200 kr.
Då endast i manuelt läge.

men för att kunna fokusera på oändligt så måste man ha version med en glaslins i adaptern, och vad den gör med de optiska egenskaperna hos dessa fina gluggar kan man ju gissa, de brukar ju kosta 600 spänn eller nåt sånt, och då faller väl hela iden nästan? I vart fall till en Canon-kamera. Är väl bara Canons egen gamla adapter som gav hyfsad kvalitet och den tillverkas ju inte sedan länge och är oerhört svår och dyr att få tag på.

Går det inte att konvertera till ett annat fäste? Jag har precis konverterat Minolta 58mm 1.2 till Sony Alpha och det var ganska lätt.

FD-objektiven fungerar med adapter på 4/3-kameror och inte mycket annat... I stort sett vilken konvertering som helst kräver en ombyggnad av objektivfattningen. Framför allt 55mm-objektivet är mycket svårt, eftersom det bakersta linselementet är jätteviktigt för konstruktionen, och det är fastmonterat i fattningen. Att använda objektivet på en annan kamera än en FD kräver att man bygger om bländarlänkaget, bygger en ny infattning till det bakersta linselemtet och därefter bygger en ny fattning från grunden...

Vill du ha vettiga pengar för objektiven så är det i stort sett bara internationella E-bay som gäller. Glöm Tradera och Blocket - markanden för såna här specialiteter är inte speciellt stor här. L-Foto har en begagnatmarknad där objektiv som dessa ibland dyker upp - men de verkar ganska svåra att omsätta.

Iofs har jag alltid velat ge mig på FD55 asph och FD85 asph själv, men det är dåligt med tid just nu... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar