Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera Canon FD lins 55 f/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, flyttas avståndet mellan kamera och motiv utan att du justerar fokus därefter lär det ge konsekvenser för alla objektiv.

Vet inte riktigt hur det funkar, men om det indikerar rött när man är i fokus och slocknar när man hamnar ur. Då kan det vara något.

Har annars funderat länge på ett Sonyhus som alternativ. Hittade ett conversion kit som ger oändlighet. https://www.ebay.com/itm/Canon-FD-C...55mm-f-1-2-to-EF-conversion-kit-/152205659007
 
Vet inte riktigt hur det funkar, men om det indikerar rött när man är i fokus och slocknar när man hamnar ur. Då kan det vara något.

Har annars funderat länge på ett Sonyhus som alternativ. Hittade ett conversion kit som ger oändlighet. https://www.ebay.com/itm/Canon-FD-C...55mm-f-1-2-to-EF-conversion-kit-/152205659007

Tänk bara att det inte är lätt att maniellt fokusera objektiv ljusstarkare än f/2,8 med en modern mattskiva. Allt inom f/2,8 fokusplanet kommer verka vara i fokus. De moderna lasermattskivorna ger ljusare bild men sämre precision än de gamla äkta (men mörkare) mattskivorna som var standard fram till tidigt 80-tal. Det är faktiskt lättare med focus peaking med en spegellös.
 
Tänk bara att det inte är lätt att maniellt fokusera objektiv ljusstarkare än f/2,8 med en modern mattskiva. Allt inom f/2,8 fokusplanet kommer verka vara i fokus. De moderna lasermattskivorna ger ljusare bild men sämre precision än de gamla äkta (men mörkare) mattskivorna som var standard fram till tidigt 80-tal. Det är faktiskt lättare med focus peaking med en spegellös.

Verkar jobbigt det här :) Men om jag ligger på f/2,8 då kanske det är hanterbart? Det blir också lite skarpare.
 
Verkar jobbigt det här :) Men om jag ligger på f/2,8 då kanske det är hanterbart? Det blir också lite skarpare.
Men då är kanske poängen med ett f/1.2-objektiv inte så stor? :)

Om man aldrig använder ett extremt ljusstarkt objektiv på full öppning så kunde man ju lika gärna ha köpt ett ljussvagare.

Visst är det svårt att fokusera rätt med ett ljusstarkt objektiv, men det är roligt att se resultatet när man lyckas. (De misslyckade bilderna man kasta bort och förtränga minnet av. :)
 
Men då är kanske poängen med ett f/1.2-objektiv inte så stor? :)

Om man aldrig använder ett extremt ljusstarkt objektiv på full öppning så kanske man lika gärna kunde har köpt ett ljussvagare.

Visst är det svårt att fokusera rätt med ett ljusstarkt objektiv, men det är roligt att se resultatet när man lyckas. (De misslyckade bilderna man kasta bort och förtränga minnet av. :)

Det är lite mojo och ett fast objektiv, dessutom ligger det i lådan. Så varför inte, det är kul o testa. Har fotat analogt med det objektivet men det var länge sedan :)
 
Vet inte riktigt hur det funkar, men om det indikerar rött när man är i fokus och slocknar när man hamnar ur. Då kan det vara något.

Har annars funderat länge på ett Sonyhus som alternativ. Hittade ett conversion kit som ger oändlighet. https://www.ebay.com/itm/Canon-FD-C...55mm-f-1-2-to-EF-conversion-kit-/152205659007

Fokus ser du i realtid, dvs. flyttar motivet eller kameran på sig så ser du direkt i sökaren att också fokus förändras.

Att lägga 1800:- på ett konverteringskit för ett objektiv tycker inte jag är prisvärt men andra kan tycka annorlunda.

Att fokusera rätt med f/1.2 handlar om noggranhet - man lär sig.
 
Fokus ser du i realtid, dvs. flyttar motivet eller kameran på sig så ser du direkt i sökaren att också fokus förändras.

Att lägga 1800:- på ett konverteringskit för ett objektiv tycker inte jag är prisvärt men andra kan tycka annorlunda.

Att fokusera rätt med f/1.2 handlar om noggranhet - man lär sig.

Det är en dyr valutakurs, testar med en mellanring så får jag se. Men ett Sonyhus på sikt kan va nått. Verkar också funka bra med Canonfattning?
 
Det är en dyr valutakurs, testar med en mellanring så får jag se. Men ett Sonyhus på sikt kan va nått. Verkar också funka bra med Canonfattning?

Glöm inte fraktavg. + moms + postens avg.

En beggad spegellös FF Sony A7 kan fås för ca. 5 papp, lär inte sjunka så värst mycket mer - passar det inte, sälj och få tillbaka merparten av kosingen.

Alla äldre MF gluggar passar med rätt dum adapter. Till nyare AF gluggar gäller smart adapter.
 
Glöm inte fraktavg. + moms + postens avg.

En beggad spegellös FF Sony A7 kan fås för ca. 5 papp, lär inte sjunka så värst mycket mer - passar det inte, sälj och få tillbaka merparten av kosingen.

Alla äldre MF gluggar passar med rätt dum adapter. Till nyare AF gluggar gäller smart adapter.


Håller helt med, det är smart (om man uthärdar) att ligga nån generation efter :) Det ger mycket kamera för pengarna. Ser att A7 säljs nya för runt 8k.
 
Vet inte riktigt hur det funkar, men om det indikerar rött när man är i fokus och slocknar när man hamnar ur. Då kan det vara något.

Har annars funderat länge på ett Sonyhus som alternativ. Hittade ett conversion kit som ger oändlighet. https://www.ebay.com/itm/Canon-FD-C...55mm-f-1-2-to-EF-conversion-kit-/152205659007

Hej !

Antar att detta är samma, har varit på väg att köpa några gånger
men tycker det blir lite mycket pengar relaivt sett, hade jag
en 1,2 bleve det nog omförhandlingar.

http://fdtoef.com/wp/

//MW
 
Kan man inte säga så här: har du bara ett FD objektiv och vill testa lite och kan hålla dig till att enbart fota på upp till några meters avstånd (tappa oändlighetsfokus) så kan du köpa en "dum" adapter för några få hundralappar utan glaselement mellan FD och EF. Har du flera FD objektiv och vill använda dem seriöst köp en Sony A7 och en lite dyrare dum adapter (mer precision och bättre material) mellan FD och Sony E.

Fördelen är att om du inte tycker objektivet presterar bra kan du alltid sälja det till samlare. De vill nog hellre ha det okonverterat i originalskick ändå.
 
Kan man inte säga så här: har du bara ett FD objektiv och vill testa lite och kan hålla dig till att enbart fota på upp till några meters avstånd (tappa oändlighetsfokus) så kan du köpa en "dum" adapter för några få hundralappar utan glaselement mellan FD och EF. Har du flera FD objektiv och vill använda dem seriöst köp en Sony A7 och en lite dyrare dum adapter (mer precision och bättre material) mellan FD och Sony E.

Fördelen är att om du inte tycker objektivet presterar bra kan du alltid sälja det till samlare. De vill nog hellre ha det okonverterat i originalskick ändå.

Jo, det är ju ett synsätt. När du skaffat A7:an blir allt seriöst kul. Livet har 2 faser: den innan A7 och den efter A7. ;-)
 
Bra tips. En adapter utan lins bör funka upp till tio meter, tänkte mest prova till porträtt. Vill hellre bra teckning än oändlighetsfokus. Om man byter infästningen, blir det rätt avstånd då?
Fokus på 10 meter med en adapterring? Det är en helt orealistisk skattning. Detta skulle kräva en adapter med en tjocklek på bara 0,3 mm. Räkna inte med att finna någon adapter som inte kommer att kasta in objektivet i närområdet, dvs längsta avstånd för fokus kommer att ligga på en meter eller kortare. För åtskilliga decennier sedan provade jag en adapterring på ett objektiv som låg någonstans mellan 50 och 55 mm med en adapterring, och i det fallet gick fokus bara att ställa in på mellan 0,3 och 0,6 m. Räkna alltså inte med att du kommer att kunna fokusera på längre avstånd än max en meter i bästa fall.
 
---
Vill prova objektivitet på digitalt Canonhus. Nu går det konvertera antingen med ett conversion kit eller byta fattningen. Vet inte vilket som är bäst, tar gärna emot tips.
/Ulf
Tillåt mig ge några sammanfattande kärva råd.

1. En enkel adapterring med conversionlins försämrar bildkvaliteten till en nivå som har varit oacceptabel för det halvdussin jag träffat som provat detta.

2. En adapterring med "fritt blås" försämrar inte alls bildkvaliteten lika mycket, men fokusområdet förflyttas till närbildsområdet. Oanvändbart för porträtt.

3. Att konvertera fattningen är tämligen dyrt, och om du konvertera den till en DSLR-kamera förutspår jag att du inte kommer att bli nöjd alls. Som redan skrivits, inte bara är mattskivorna i OVF/DSLR-kamerorna väsentligt sämre lämpade för manuell fokusering än de äldre manuella SLR-kamerorna, dessutom är det skärpedjupsområde du ser omkring 1:3,5 eller 1:4 även om du använder ett objektiv på 1:1,2 (dagens "mattskivor" ligger ganska nära klarglas för att bli ljusstarka). Du kommer att få byta signatur från Abe Normal till Abe Galen på grund av att du knappast kommer att få något enda porträtt alls i fokus... Detta problem uppstår inte med en EVF, där arbetar du med vald bländares sanna skärpedjup. Är objektivet 1:1,2 så blir detta vad du ser och arbetar med. Dessutom finns Magnification där du kan arbeta med 8x förstoring eller så. Och/eller focuspeaking. Du ser också exakt hur bakgrundsoskärpan blir, vilket du aldrig gör med en OVF.

4. Min bestämda uppfattning är att det inte är någon som helst idé att ens prova med något av de tre metoderna ovan. Jag känner inte till någonting annat som fungerar än att använda en spegellös kamera med adapterring. Och där är det enligt min personliga erfarenhet ingen idé att köra med någon APS-C kamera ifall man vill ha fram den karaktär som just det speciella objektivet har. Självfallet är det fullt möjligt att montera objektivet på vilken spegellös kamera som helst, och du kommer att kunna få ett antal bilder i fokus (till skillnad från i princip inga alls på en OVF/DSLR). Men dessa äldre objektiv som är konstruerade för 24x36 mm-formatet gör sig ändå enligt min erfarenhet inget vidare på mindre format. Man får ingen uppfattning om dessa lite äldre objektivs kapacitet. Men sätt dem på en FF-kamera, och de kommer att blomma upp! Så var det i alla fall för de båda objektiv jag provat. Dessutom tappar man inte vidvinkelområdet. Jag var i och för sig nöjd med mitt gamla Minolta AF 20/2,8 när jag använde det på en APS-C OVF/DSLR-kamera, jag fick de här sköna "Minolta Colors" som jag gillade och fick t.o.m. fram utställningsbilder. Men åtskiliga år senare när jag satte detta objektiv på en FF-kamera så blommade det verkligen upp! Då blev det Wow!

Mitt råd är att satsa på en spegellös FF-kamera, och inte kladda med någonting annat. Dvs samma råd som andra redan givit - börja med en begagnad Sony A7 i bra skick, vilken man kan få för ca 5.000 kr. Du får så kolossalt mycket för dessa pengar. Även med denna "vintage"-kamera brukar många upptäcka nya världar :)

Som sagt:
Jo, det är ju ett synsätt. När du skaffat A7:an blir allt seriöst kul. Livet har 2 faser: den innan A7 och den efter A7. ;-)
.
 
Senast ändrad:
Tillåt mig ge några sammanfattande kärva råd.

1. En enkel adapterring med conversionlins försämrar bildkvaliteten till en nivå som har varit oacceptabel för det halvdussin jag träffat som provat detta.

2. En adapterring med "fritt blås" försämrar inte alls bildkvaliteten lika mycket, men fokusområdet förflyttas till närbildsområdet. Oanvändbart för porträtt.

3. Att konvertera fattningen är tämligen dyrt, och om du konvertera den till en DSLR-kamera förutspår jag att du inte kommer att bli nöjd alls. Som redan skrivits, inte bara är mattskivorna i OVF/DSLR-kamerorna väsentligt sämre lämpade för manuell fokusering än de äldre manuella SLR-kamerorna, dessutom är det skärpedjupsområde du ser omkring 1:3,5 eller 1:4 även om du använder ett objektiv på 1:1,2 (dagens "mattskivor" ligger ganska nära klarglas för att bli ljusstarka). Du kommer att få byta signatur från Abe Normal till Abe Galen på grund av att du knappast kommer att få något enda porträtt alls i fokus... Detta problem uppstår inte med en EVF, där arbetar du med vald bländares sanna skärpedjup. Är objektivet 1:1,2 så blir detta vad du ser och arbetar med. Dessutom finns Magnification där du kan arbeta med 8x förstoring eller så. Och/eller focuspeaking. Du ser också exakt hur bakgrundsoskärpan blir, vilket du aldrig gör med en OVF.

4. Min bestämda uppfattning är att det inte är någon som helst idé att ens prova med något av de tre metoderna ovan. Jag känner inte till någonting annat som fungerar än att använda en spegellös kamera med adapterring. Och där är det enligt min personliga erfarenhet ingen idé att köra med någon APS-C kamera ifall man vill ha fram den karaktär som just det speciella objektivet har. Självfallet är det fullt möjligt att montera objektivet på vilken spegellös kamera som helst, och du kommer att kunna få ett antal bilder i fokus (till skillnad från i princip inga alls på en OVF/DSLR). Men dessa äldre objektiv som är konstruerade för 24x36 mm-formatet gör sig ändå enligt min erfarenhet inget vidare på mindre format. Man får ingen uppfattning om dessa lite äldre objektivs kapacitet. Men sätt dem på en FF-kamera, och de kommer att blomma upp! Så var det i alla fall för de båda objektiv jag provat. Dessutom tappar man inte vidvinkelområdet. Jag var i och för sig nöjd med mitt gamla Minolta AF 20/2,8 när jag använde det på en APS-C OVF/DSLR-kamera, jag fick de här sköna "Minolta Colors" som jag gillade och fick t.o.m. fram utställningsbilder. Men åtskiliga år senare när jag satte detta objektiv på en FF-kamera så blommade det verkligen upp! Då blev det Wow!

Mitt råd är att satsa på en spegellös FF-kamera, och inte kladda med någonting annat. Dvs samma råd som andra redan givit - börja med en begagnad Sony A7 i bra skick, vilken man kan få för ca 5.000 kr. Du får så kolossalt mycket för dessa pengar. Även med denna "vintage"-kamera brukar många upptäcka nya världar :)

Som sagt:

.

Okay, tack för läsvärd info. Min tanke var att testa på en 5D men det låter inte som någon bra ide. Har tidigare sett videoklipp på de som har testat 55 1,2 på 5D och fotat allt möjligt. Men det kanske har varit med Conversion Kit.

Om man använder Sony A7, räcker det med en ringadapter?
 
Okay, tack för läsvärd info. Min tanke var att testa på en 5D men det låter inte som någon bra ide. Har tidigare sett videoklipp på de som har testat 55 1,2 på 5D och fotat allt möjligt. Men det kanske har varit med Conversion Kit.

Om man använder Sony A7, räcker det med en ringadapter?

Det räcker med en enkel adapter utan någon kommunikation mellan kamera och objektiv. Dessa behöver inte vara dyra då de enbart är en distansring. Man betalar lite mer för de med bättre material och precision.
 
Min tanke var att testa på en 5D men det låter inte som någon bra ide. Har tidigare sett videoklipp på de som har testat 55 1,2 på 5D och fotat allt möjligt. Men det kanske har varit med Conversion Kit.
Det var det förmodligen.

Ett "conversion kit" kostar antagligen något mer än en adapter av god kvalitet, men det brukar gå att byta tillbaka till originalfattningen om man vill sälja objektivet i originalskick.

Om man köper en adapter blir förstås kostnaden högre än ett "conversion kit" eftersom man måste köpa en lämplig kamera för adaptern (åtminstone tolkar jag det så att du inte har en sådan kamera utan behöver köpa en i det fallet).

Billigaste lösningen för att prova ditt FD 55/1.2 på en digital småbildskamera blir sålunda att byta fattning med hjälp av ett "conversion kit".

Jag tycker inte att du ska avskräckas av de som skriver att mattskivorna i moderna spegelreflexkameror inte duger för att fokusera ljusstarka objektiv manuellt. De har rätt, men din 5D har väl Live View?
 
Det räcker med en enkel adapter utan någon kommunikation mellan kamera och objektiv. Dessa behöver inte vara dyra då de enbart är en distansring. Man betalar lite mer för de med bättre material och precision.
Eftersom det är ett FD-objektiv så måste adaptern vara lite mer komplicerad än adaptrar för de flesta andra sorters objektiv. FD-objektiv har bländaren helt stängd när de inte är monterade på en kamera, så adaptern måste ta hänsyn till det och ha en mekanism, eller en styrklack eller nåt, som öppnar bländaren när man monterar ihop adaptern med objektivet, helst utan att hindra att man kan stänga bländaren när man använder objektivet på kameran.
 
Det var det förmodligen.

Ett "conversion kit" kostar antagligen något mer än en adapter av god kvalitet, men det brukar gå att byta tillbaka till originalfattningen om man vill sälja objektivet i originalskick.

Om man köper en adapter blir förstås kostnaden högre än ett "conversion kit" eftersom man måste köpa en lämplig kamera för adaptern (åtminstone tolkar jag det så att du inte har en sådan kamera utan behöver köpa en i det fallet).

Billigaste lösningen för att prova ditt FD 55/1.2 på en digital småbildskamera blir sålunda att byta fattning med hjälp av ett "conversion kit".

Jag tycker inte att du ska avskräckas av de som skriver att mattskivorn i moderna spegelreflexkameror inte duger för att fokusera ljusstarka objektiv manuellt. De har rätt, men din 5D har väl Live View?

Tack fört supporten :) Tror jag lägger ner projektet och istället skaffar mig ett spegellöst kamerahus. Har annars två Canonhus med live view men vet inte om det är så smidigt vid porträtt? Hela grejen var att jag ville testa poträttfoto inomhus.

Nu har jag moderna objektiv som styrs elektroniskt. Men hur funkar det med manuella objektiv hos Canon när man ställer in skärpan med live view?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar