Tillåt mig ge några sammanfattande kärva råd.
1. En enkel adapterring med conversionlins försämrar bildkvaliteten till en nivå som har varit oacceptabel för det halvdussin jag träffat som provat detta.
2. En adapterring med "fritt blås" försämrar inte alls bildkvaliteten lika mycket, men fokusområdet förflyttas till närbildsområdet. Oanvändbart för porträtt.
3. Att konvertera fattningen är tämligen dyrt, och om du konvertera den till en DSLR-kamera förutspår jag att du inte kommer att bli nöjd alls. Som redan skrivits, inte bara är mattskivorna i OVF/DSLR-kamerorna väsentligt sämre lämpade för manuell fokusering än de äldre manuella SLR-kamerorna, dessutom är det skärpedjupsområde du ser omkring 1:3,5 eller 1:4 även om du använder ett objektiv på 1:1,2 (dagens "mattskivor" ligger ganska nära klarglas för att bli ljusstarka). Du kommer att få byta signatur från Abe Normal till Abe Galen på grund av att du knappast kommer att få något enda porträtt alls i fokus... Detta problem uppstår inte med en EVF, där arbetar du med vald bländares sanna skärpedjup. Är objektivet 1:1,2 så blir detta vad du ser och arbetar med. Dessutom finns Magnification där du kan arbeta med 8x förstoring eller så. Och/eller focuspeaking. Du ser också exakt hur bakgrundsoskärpan blir, vilket du aldrig gör med en OVF.
4. Min bestämda uppfattning är att det inte är någon som helst idé att ens prova med något av de tre metoderna ovan. Jag känner inte till någonting annat som fungerar än att använda en spegellös kamera med adapterring. Och där är det enligt min personliga erfarenhet ingen idé att köra med någon APS-C kamera ifall man vill ha fram den karaktär som just det speciella objektivet har. Självfallet är det fullt möjligt att montera objektivet på vilken spegellös kamera som helst, och du kommer att kunna få ett antal bilder i fokus (till skillnad från i princip inga alls på en OVF/DSLR). Men dessa äldre objektiv som är konstruerade för 24x36 mm-formatet gör sig ändå enligt min erfarenhet inget vidare på mindre format. Man får ingen uppfattning om dessa lite äldre objektivs kapacitet. Men sätt dem på en FF-kamera, och de kommer att blomma upp! Så var det i alla fall för de båda objektiv jag provat. Dessutom tappar man inte vidvinkelområdet. Jag var i och för sig nöjd med mitt gamla Minolta AF 20/2,8 när jag använde det på en APS-C OVF/DSLR-kamera, jag fick de här sköna "Minolta Colors" som jag gillade och fick t.o.m. fram utställningsbilder. Men åtskiliga år senare när jag satte detta objektiv på en FF-kamera så blommade det verkligen upp! Då blev det Wow!
Mitt råd är att satsa på en spegellös FF-kamera, och inte kladda med någonting annat. Dvs samma råd som andra redan givit - börja med en begagnad Sony A7 i bra skick, vilken man kan få för ca 5.000 kr. Du får så kolossalt mycket för dessa pengar. Även med denna "vintage"-kamera brukar många upptäcka nya världar
Som sagt:
.