Annons

Canon Eos5D MarkII som första systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mort

Medlem
Hej, jag antar att jag inte direkt är den första som kommer med en sådant här inlägg men ni får ha överseende i och att det köpråd-avdelningen. =)

Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon Eos5D MarkII då jag har hört och läst väldigt mycket gott om den och även fått den rekommenderad av en nära vän som är insatt inom filmfoto och fotografering i allmänhet. Det som får mig att tveka är dock det faktum att jag bara är en amatörfotograf som i stort sett aldrig tidigare ägt en systemkamera och som för tillfället har mer entusiasm än kunskap inom ämnet och därför känns det lite som en "overkill" att spendera ~30k kronor på något som jag inte riktigt har jättekoll på.

Den erfarenhet jag har av foto är att jag har deltagit i ett par projekt som då innefattat filmfoto där jag bland annat har varit ansvarig 1a fotograf för en musikvideo med en relativt låg budget. Då arbetade jag med en mer utpräglad filmkamera så det känns inte riktigt som att jag kan jämföra det med stilbildsfotografering. Har även lånat andras systemkameror för att testa på och fotografera med en mer avancerad kamera än den familjen har med på semestern och nyårsfirandet.

Av det jag har hört och läst om gällande Eos5D är att den är är utrustad med fullformat och framförallt att kamerahuset passar så gott som alla canonlinser. Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa kameranhuset, vad kan ni rekommendera för linser till att börja med? Hur många bör man ha och vad bör jag tänkta på att köpa gällande minneskort, kameravård etc etc? Speciellt det här med linser, filter och diverse optik är det som jag inte känner mig helt bekväm med.

Många av er kommer förmodligen rekommendera att köpa en billigare kamera - och det får ni jättegärna göra, men det känns som att om ni tror att Eos5D inte kommer vara ett allt för stort steg för mig så har jag inga som helst problem att lägga ut pengarna för att köpa den. Mitt mål med fotograferingen är egentligen oändligt då jag absolut skulle kunna tänka mig att göra karriär som yrkesfotograf och ha egen studio, men i nuläget känns det som att jag verkligen har en lång väg att gå då jag i stort sett har minimal kunskap men väldigt mycket entusiasm och intresse.

Mvh
Daniel
 
Senast ändrad:
Alltså, jag ser inget direkt fel med ett sådant kliv direkt. Men du måste inse att det du frågar är egentligen i stil med: "Vilken ny BMW skall jag köpa för övningskörning?" Har du pengarna så varför inte? jag lägger inga moraliska värderingar där, 5D Mark II fungerar lika bra till att lära sig på som en enkel 450D. Men jag ser inte direkt poängen.

Vänd på det hela istället och fråga dig, Varför vill du ha just den?

Problemet är att om du inte vill fortsätta med fotografering... då sitter du där med en beg 5D Mark II + massa gluggar + utrustning, inte ens om du är multimiljonär så kan det anses som en axelryckning.

Du skall ocskå betänka att en sådan kamera kräver den bästa optiken också, annars försvinner poängen med kameran.

Köper man en BMW M3 så inte köper man 4 regumerade däck på plåtfälgar.
 
Alltså, jag ser inget direkt fel med ett sådant kliv direkt. Men du måste inse att det du frågar är egentligen i stil med: "Vilken ny BMW skall jag köpa för övningskörning?" Har du pengarna så varför inte? jag lägger inga moraliska värderingar där, 5D Mark II fungerar lika bra till att lära sig på som en enkel 450D. Men jag ser inte direkt poängen.

Vänd på det hela istället och fråga dig, Varför vill du ha just den?

Problemet är att om du inte vill fortsätta med fotografering... då sitter du där med en beg 5D Mark II + massa gluggar + utrustning, inte ens om du är multimiljonär så kan det anses som en axelryckning.

Du skall ocskå betänka att en sådan kamera kräver den bästa optiken också, annars försvinner poängen med kameran.

Köper man en BMW M3 så inte köper man 4 regumerade däck på plåtfälgar.


Är ingen speciell anledning till varför jag vill ha just 5D MarkII mer än att jag har fått ett bra och positivt intryck av den, samt att min kompis rekommenderade att jag skulle satsa på den om jag ändå bestämde mig för att köpa en systemkamera och börja involvera mig seriösare med fotografering.

Det du säger med att kameran kräver den bästa optiken för att få ut maximal prestanda, kan du ge exempel på vad för linser du tänker på samt prisklasserna?

Det är definitivt inte så att jag inte bryr mig om prisklassen på kameran för annars skulle jag aldrig ha bett om köpråd utan köpt den och sen hade det inte varit hela världen om jag tröttnade veckan efter. Låter kanske väldigt cheezy men jag vill ha så bra förutsättningar som det går då jag ändå vill satsa på fotografering men i min situation så kanske jag får ut lika mycket av en 450D som är betydligt billgare...?
 
Du måste nog fundera på vad du skall ta för typ av bilder... 5D är bra för vissa saker och sämre på andra... 1Ds Mark III är bra på saker som inte 5D är bra på osv.

gluggar är omöjligt att sia om, det beror på vad du skall plåta, men säg att varje objektiv ligger på runt 10 000:- st.

Låter som ett dyrt sätt att lära sig fota på, det vanligaste och klart billigaste är att du köper en bra kamera och något ok objektiv, sedan skaffar man det man behöver i framtiden och känner av. Att börja i andra änden går säkert också bra, men återigen, var ligger poängen?

Att du inte har problem att spendera pengar har ju tydligt framgått, men jag förstår fortfarande inte logiken. hade du kunnat motivera varför så hade jag bara sagt, köp! men nu verkar det mer som om du har pengar som bränner på fickan och en polare sagt att 5D Mark II är grejen. Finns värre maskiner än den och även billigare som i vissa fall tom är bättre.

Fundera på vad du vill uppnå med detta köp. Vad vill du plåta?
 
Handhavande mässigt så är den lika enkel som vilken annan dslr som helst. Själv tycker jag att kameran är billig med tanke på vad du får. Optiken kostar lika mycket oavsett vilken kamera du väljer. Du kan köra yrkesmässigt med en 40D likaväl som med tex men Nikons D300. Har du råd o ett brinnande intresse så köp den du gillar bäst.
 
gluggar är omöjligt att sia om, det beror på vad du skall plåta, men säg att varje objektiv ligger på runt 10 000:- st...

Alltså, jag ser inget direkt fel med ett sådant kliv direkt. Men du måste inse att det du frågar är egentligen i stil med: "Vilken ny BMW skall jag köpa för övningskörning?"...

Var väl lite att ta i ändå. Delvis har du naturligtvis rätt i att vill man få ut absolut allt vad gäller färger och upplösning måste man satsa på bra optik, men ingen gör väl A2 förstoringar av alla sina bilder?
Och en BMW är skönare att köra än tex en Volvo, även om man aldrig kör snabbare än 110. Och själv skulle jag hellre övningsköra i en BMW än i en Volvo,

Här en lista över bra optik som verkligen matchar kameran och kostar under 10.000:-
- 24-105/4L IS för 7500:- (i kit med kameran)
- 28/2.8 för 1890:-
- 50/1.4 Zeiss för Canon för 5795:-
- 50/2.5 Makro för 2690:-
- 85/1.8 för 3590:-
- 100/2 för 4290:-
- 200/2.8 för 7590:-
- 70-200/4L för 5975:-

Så man MÅSTE inte lägga ut en förmögenhet för att utnyttja kameran fullt ut.

Om pengar inte är ett problem tror jag 5DMKII är en mycket trevlig kamera att börja med, och både roligare och lättare att fotografera med än tex 450D (rejälare, större och ljusare sökare, bättre skärm bak, enklare med ratten på baksidan mm).

Vad gäller pengafrågan att 5DMKII kostare en rejäl slant. Säg att du tröttnar om 6 månader (föga troligt med vad du skriver, men ändå). Jämför vi gissar lite på 50D och 5DMKII:
- 50D inköp 11990:-, beg pris om 6 mån 8000:-
- 5DMKII inköp 23990:- beg pris om 6 mån 20.000:-

Alltså ingen prisskillnad alls om du ångrar dig (om du däremot fortsätter med ditt fotograferande är det naturligtvis en prisskillnad på 12000:).
 
Senast ändrad:
Du har hört eller läst fel om du tror att en 5d passar så gott som alla Canonlinser som du skriver, du kan INTE använda EF-S optiken till de kroppade kamerorna, däremot tvärsom.
 
mitt meddelande blev lite syftningskonstigt, vad jag menade är:
du kan INTE använda EF-S optiken till 5d, bara till de kroppade kamerorna. De kan å andra sidan använda all Canons optik från 1987, om det är EF-optik.
 
...men återigen, var ligger poängen?
En bra poäng är att många entusiastiska fotografer går igenom en lång rad uppgraderingar under sin lilla karriär, även om de inte kommer i närheten av att tjäna pengar på sina bilder. Därigenom blir den totala kostnaden enormt mycket högre än om man köper riktigt bra prylar från början.
En annan sak är att bra utrustning är roligare att använda, vilket kan främja vidare utveckling, förutsatt att man är tekniskt lagd nog för att begripa sig på utrustningen.

Angående objektiv så finns det inget som säger att man måste ha en helt drös bara för att kameran är bra. Ett enkelt Tamron 28-75/2,8 är inte fy skam och kostar bara 3500:-.
 
Jag tycker inte att det är fel att börja med ett 5Dmk2 och skulle rekommedera att du köper det med kit objektivet 24-105 i så fall och kanske en bra blixt 430EX eller 580EX.

När du fotograferat ett tag så märker du vad du saknar i objektiv, mer vid vinkel, tele, macro eller om om du ofta använder ett smalt brännvidds område ett fast objektiv. Då kan du leta här om just det för du kommer inte att vara den första som frågar.

Om man ska ta det lite mer exakt om modellerna så skulle jag säga följande.
XXXD och XXXXD - instegs kameror, lite mer plast och mindre i formatet
XXD - Entusiast, mer metall, lite mer att hålla i
XD - Proffs (5D lite mellan fullblods proffs och entusiast)

5D och 1Ds har fullformats (FF) sensor dvs lika stor som en gammal filmruta, de andra mindre sensorer. Större sensor ger fördelar bildmässigt, men ställer större krav på att objektiven tecknar skarpt ut i hörnen. De med mindre sensor ställer större krav på linje upplösning då de har tätare mellan pixlarna på sensorn. Men alla kameror mår bra av bra optik.

XXXD och XXD kan använda ef-s optik som är speciellt frmtagen för de mindre sensorerna.

Mitt råd köp en 5D mk2 om du har råd du får en mkt bra kamera som du kan använda länge, (eller kanske en beg. 5D och spara några tusenlappar)
 
Hej, jag antar att jag inte direkt är den första som kommer med en sådant här inlägg men ni får ha överseende i och att det köpråd-avdelningen. =)

Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon Eos5D MarkII då jag har hört och läst väldigt mycket gott om den och även fått den rekommenderad av en nära vän som är insatt inom filmfoto och fotografering i allmänhet. Det som får mig att tveka är dock det faktum att jag bara är en amatörfotograf som i stort sett aldrig tidigare ägt en systemkamera och som för tillfället har mer entusiasm än kunskap inom ämnet och därför känns det lite som en "overkill" att spendera ~30k kronor på något som jag inte riktigt har jättekoll på.

Den erfarenhet jag har av foto är att jag har deltagit i ett par projekt som då innefattat filmfoto där jag bland annat har varit ansvarig 1a fotograf för en musikvideo med en relativt låg budget. Då arbetade jag med en mer utpräglad filmkamera så det känns inte riktigt som att jag kan jämföra det med stilbildsfotografering. Har även lånat andras systemkameror för att testa på och fotografera med en mer avancerad kamera än den familjen har med på semestern och nyårsfirandet.

Av det jag har hört och läst om gällande Eos5D är att den är är utrustad med fullformat och framförallt att kamerahuset passar så gott som alla canonlinser. Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa kameranhuset, vad kan ni rekommendera för linser till att börja med? Hur många bör man ha och vad bör jag tänkta på att köpa gällande minneskort, kameravård etc etc? Speciellt det här med linser, filter och diverse optik är det som jag inte känner mig helt bekväm med.

Många av er kommer förmodligen rekommendera att köpa en billigare kamera - och det får ni jättegärna göra, men det känns som att om ni tror att Eos5D inte kommer vara ett allt för stort steg för mig så har jag inga som helst problem att lägga ut pengarna för att köpa den. Mitt mål med fotograferingen är egentligen oändligt då jag absolut skulle kunna tänka mig att göra karriär som yrkesfotograf och ha egen studio, men i nuläget känns det som att jag verkligen har en lång väg att gå då jag i stort sett har minimal kunskap men väldigt mycket entusiasm och intresse.

Mvh
Daniel

Köper du den så har du kamera en lång tid framöver.
 
Om du har pengarna och intresset att verkligen lära dig så tycker jag också att du ska köpa den.

Det är inte fel att köpa den i kit med 24-105 som första objektiv, då får du en hyfsad allroundglugg att börja med och till ett bra pris.
 
Dessutom kommer andrahandsvärdet antagligen ligga mycket högt på beg marknaden i måååånga år om du skulle ångra dig :) till skillnad mot en billigare kamera med liten sensor.
 
En bra poäng är att många entusiastiska fotografer går igenom en lång rad uppgraderingar under sin lilla karriär, även om de inte kommer i närheten av att tjäna pengar på sina bilder. Därigenom blir den totala kostnaden enormt mycket högre än om man köper riktigt bra prylar från början.

Av alla vänner och bekanta jag känner som investerat i systemkameror, både DSR och gamla SLR har absolut INGEN haft intresse nog att lära sig kameran så till den milda grad att de graderat upp sig.
Intresset ligger på topp och frågorna haglar innan köpet men sen är det finito. Tanken är att "köpa-en-riktigt-bra-kamera-för-en gångs-skull"
Jag tror att 9 av 10 DSLR köpare aldrig köper så mycket som ett enda objektiv till den, förutom kitoptiken.

Vad gäller valet at 5DM2 som första kamera håller jag med om jämförelsen med BMW innan.

Varför inte en Canon 1Ds Mark3? Den är ÄNNU bättre. Lite större och tyngre, men den är helt otroligt bra.
 
Dessutom kommer andrahandsvärdet antagligen ligga mycket högt på beg marknaden i måååånga år om du skulle ångra dig :) till skillnad mot en billigare kamera med liten sensor.

huh?

Sedan när har teknikprylar legat högt i begagnat världen?

Som som jag antydde innan i dom inledande inläggen har jag inte ifrågasatt inköpet av en fin kamera, snarare tvärtom. Men man måste beakta varför han vill ha den, annars är risken stor för besvikelse. En 50D kanske motsvarar hans fotografering? Snabbheten plus crop. sedan medför inköp av en sådan kamera + bra optik en stor kostnad, en kostnad som kanske inte är motiverat för en nybörjare som trevar sig fram. Visst, skruttoptik kan köpas men vad är då poängen med en ny 5D, kanske en beg 5d vore bättre?

Men motiveringen att köpa för att sedan sälja är förkastligt. Priser faller rasande fort. Innan 5D mark II har fått fotfäste så kommer beg priset ligga mycket högt för at tsedan stadigt sjunka. Nya modeller kommer, fler och fler modeller med ff samt fler tillverkare. Kolla vad en 1Ds Mark II säljs för idag. En gång i tiden (inte så länge sedan) var detta det dyraste man kunde köpa inom småbild, över 70 000:-! idag kan man köpa en sådan beg för runt 15-18 000:- är det ett bra andrahandspris?
 
hallå, ganska intressant tråd.

Är glad amatör och har inga större planer dock att bli yrkesfotograf.
Men "prylbög" som man är vill man ju gärna ha det bästa.

Det jag gjorde för att ställa fast om det var nåt för mig var att skaffa en begagnad d70 vilket i sig blev en 400d när de släpptes vilket i sin tur öppnade ögonen för fotografi och det blev även en 40d och som senast ett 50d hus, visst det blev en summa som INTE går att få tillbaka genom att sälja hus efter hus, men snabbheten i kameran är helt klart avgörande för mig och att lägga mer pengar även om det är möjligt vore att kasta dem i sjön. Jag skulle om jag vore du ta en närmare funderare på vad du behöver.

Jag tror du kanske ska köpa en "billigare" kamera och lägga mer pengar på objektiv.
om vi pratat Canon får du en 40D till bra pris även ny i dagsläget och enligt mig en väldigt potent kamera, vill du lite extra megapixels och lite lull lull så 50D ungefär 50% av priset av en 5d mk2, om du sedan ska bli yrkesfotograf så kan du ju alltid utveckla detta med att skaffa ett dyrare andra hus då det verkar som de flesta yrkes/proffs fotografer har minst 2 hus(kanske bara nåt jag fått för mig).

bara en tanke.

Men å andra sidan villd u lägga ut den summan pengar för en 5d mk2 så tror jag inte det finns nån som skulle säga att det skulle vaa ett dåligt köp, så go for it.

/mvh en glad Amatör
 
Jag är väldigt sugen på att köpa en Canon Eos5D MarkII då jag har hört och läst väldigt mycket gott om den och även fått den rekommenderad av en nära vän som är insatt inom filmfoto och fotografering i allmänhet. Det som får mig att tveka är dock det faktum att jag bara är en amatörfotograf som i stort sett aldrig tidigare ägt en systemkamera...
Om det är en bra idé att köpa en 5D beror egentligen på två saker: Vad du ska fotografera och hur din ekonomi ser ut.

5D har både fördelar och nackdelar jämfört med t ex 50D. Ska du fotografera mycket sport eller vilda fåglar (dvs långa brännvidder, snabba rörelser) är 50D eller 1D ett bättre val.

Om du har så gott om pengar att priset inte spelar nån roll, alltså att du inte behöver avstå från något annat, kan det vara en bra idé att köpa 5D. Men om din ekonomi är begränsad tror jag det kommer att gynna din utveckling som fotograf mer att köpa en billigare kamera. Då har du pengar till att så småningom köpa fler (och bättre) objektiv, kanske ett bra stativ eller en blixt -- eller kanske lägga pengarna på en resa eller helt enkelt på att jobba lite mindre när du väl skaffat kameran.

Att 5D skulle ha så mycket bättre andrahandsvärde tror jag inte riktigt stämmer. I dag säljs begagnade 5D-hus för under 10000 kr, dvs under 40 proccent av nypriset för 5D mk2. Den ungefär lika gamla 30D ligger runt 4000 kr på begmarknaden, dvs runt 35 procent av nypris för 50D.
 
Innan nya 5 an kom så låg andrahandsvärdet högt på gamla 5an. Den låg runt15-18 det var först när nya avviserades som den gamla sjönk o det är helt naturligt eftersom flera vill uppgradera o då blir det en naturlig nergång. Det är så varje gång ska man sälja ska man göra det så fort det nystas om en ny modell. Det var 3 år mellan nya o gamla modellen.
 
Av alla vänner och bekanta jag känner som investerat i systemkameror, både DSR och gamla SLR har absolut INGEN haft intresse nog att lära sig kameran så till den milda grad att de graderat upp sig.
Jag får väl meddela att motsatsen råder här. ;-)

Intresset ligger på topp och frågorna haglar innan köpet men sen är det finito. Tanken är att "köpa-en-riktigt-bra-kamera-för-en gångs-skull"
Jag tror att 9 av 10 DSLR köpare aldrig köper så mycket som ett enda objektiv till den, förutom kitoptiken.
Så är det säkert, men då trådskaparen verkar ha annat i kikaren än de flesta förstagångsköpare så behöver det inte stämma för honom.

Vad gäller valet at 5DM2 som första kamera håller jag med om jämförelsen med BMW innan.

Varför inte en Canon 1Ds Mark3? Den är ÄNNU bättre. Lite större och tyngre, men den är helt otroligt bra.
För att den är overkill även för de flesta yrkesfotografer, skulle jag tro. Det blir som att köpa en Ferrari istället för BMW:n. Är det förresten någon som höjer på ögonbrynen när någon köper en BMW som första bil, om dennes ekonomi tillåter det?
 
5D eller kanske annat format

Hej!
Utan att ha någon större kunskap om Canons system mer än att kameran du funderar på, Eos5D MarkII, är bland det vassaste som finns på marknaden, i alla fall i sin prisklass.
Jag är ganska övertygad om att du gör dig själv en björntjänst genom att inhandla "drömkameran" direkt utan att först ha "sonderat" terrängen, dvs marknaden likväl som din egen fotoinriktning. Vad skall du ha kameran till? Macro, djur/fågel/natur, stadsmiljöer, sport studio, friluftsaktiviteter? Alla dessa kategorier ställer olika krav på kamerorna. Vad skall du sedan ha resultatet till? Titta på i datorn, utskrifter, delförstoringar, publikationer eller via en projektor. Skall kameran tåla regn, vara robust, vara diskret, smidig etc? Hur kostsamma blir framtida investeringar avseende objektiv? Låt oss anta att du framöver önskar en komplett objektivserie omfattandes t.ex. vidvinkelzoom, ett normalzoom och/eller ljusstark fast normal till kort tele samt ett telezoom + kanske en teleförlängare. Dvs omfatta brännvidder från ca 24 mm till ca 500 mm (i 35 mm format). Lägg därtill en macronormal eller ett macrotele. Om du skall dra nytta av den höga upplösningen i nämnda kamera bör du satsa på den bättre, kanske rent av den vassaste (L-serien). Jämför sedan med motsvarande optik från Nikon och Sony som även de har 35 mm format (som av någon outgrundlig anledning kallas fullformat). Vill du sedan investera i en projektor, vad kostar en sådan som motsvarar kamerans prestanda?
Vilket behov har du just nu? Som du ser här i FS så sitter inte alltid värstingkamerorna i händerna på de duktigaste fotograferna.
Om du inte är helt övertygad om vilket kameramärke du kommer att använda framöver, välj en instegsmodell med ett eller två kit-zoomar och jag är tämligen övertygad om att redan dessa överstiger dagens behov. Är du däremot säker på att ett visst fabrikat kommer att gälla framöver, satsa på objektiven men absolut inte kameran, däremot på ett rejält stativ.
Men försök att se in i glaskulan. Utvecklingen går framåt med rasande fart och Eos5D MarkII lär ha fått uppföljare med bättre prestanda och kanske rent av lägre pris, långt innan du blivit varm i kläderna inom foto och lärt dig utnyttja kamerans prestanda (vilket inte görs i alla hast....).
Är du förresten säker på att ff är framtidens format? Sensorn i 5D, Sony 900 etc. har nu kommit i kapp objektivets prestanda och ytterligare slipning av sensorns upplösning är snart onödig. Låt oss anta, vilket med all säkerhet kommer att ske, att även sensorerna i de mindre formaten APS-C och 4:3 utvecklas till att prestera bättre än objektiven. Även brusnivåerna kommer med tiden att förbättras långt utöver fotografens behov. Då skulle inte jag vilja bära på en klumpigt ff-ystem! MVH//Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.