Annons

Canon EOS30 vs Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Skall införskaffa mig på en ny kamera.
Funderar mellan Canon EOS30 och Nikon F80...

Någon som kan ge mig bra råd till vilket köp jag borde göra?
 
Med risk för att starta ett mindre krig så måste jag säga att jag gillar min F80...

Har de finesser jag behöver för att kunna hantera de flesta situationer samt att jag skall ha möjlighet att utvecklas.

Skön att hålla i om man sätter på ett batteripack.

Saknar ett par saker som jag kan tänka mig att jag skulle kunna ha användning av. Spegeluppfällning och vertikalavtryck på batteripacket.

För mig verkar det dock som Canons objektiv är snäppet vassare till en något billigare peng. Gillar deras USM som Nikon är långt efter med. De har inte så många AF-s ännu och de är _dyra_.

Bara min personliga vinklade uppfattning... Har egentligen för liten erfarehet för att uttala mig men ska man vara tyst så blir det så tråkigt i forumen :)
/Svante
 
A new SLR camera from Nikon. The F75 is a camera that will take place between F80 and F55. This will propably meen the end of F65 eventually.
The camera features a 5 area dynamic AF and a 25 segment 3D matrix lightmetering system.
A function wheel as on F80 is to the left of the prism making smooth operation much easier.
I am sure we will know more on PMA

från http://www.photografica.com/news/default.asp?mode=display&category=25&id=128

Så F75 verkar ju inte vara nån uppdatering av f80:n snarare utav f65:an, då hade jag nog valt f80 istället.

F80 saknar en funktion som jag gillar, att lämna en flärp ute på filmen vid återspolning vilket gör det lätt att byta mellan två olika filmer.

Fast det spelar nog ingen roll vilken du väljer, båda kommer nog göra dig nöjd, välj den som du tycker ser bäst ut/ känns bäst i handen. Eller det märket du tycker är häftigast.
 
Jag har 2 råd

1 konsultera ditt hjärta och kom fram till vilka objektiv du verkligen önskar. Titta sedan på omfattningen på begagnatmarknaden. Titta sedan på nypriser.

2 Fundera över vem som kommer ligga i täten för den digitala världen i framtiden. Canons sensor har full 135 storlek, Nikon verkar satsa på en mindre sensor och en separat objektivserie. Använder man mycket tele så är Nikon till fördel och vidvinkel blir Canons fördel. Nikons objektivfattning används av andra digitalkameratillverkare.

Glöm inte att titta på Tysklands priser om du köper nytt. Det kan skilja en eller ett par tusen per 10 000 kr.
 
crooken skrev:
En äldre robust Nikorrmat
Då kanske du har några gamla bra manuella objektiv? Dessa funkar inte med F80, vilket du säkert redan visste. Så varför inte göra valet ännu krångligare genom att introducera ännu ett alternativ; En beggad F90x?
 
Erik Schalin skrev:
Nikon verkar satsa på en mindre sensor och en separat objektivserie. Använder man mycket tele så är Nikon till fördel och vidvinkel blir Canons fördel.
vet inte om Canon skulle ha någon fördel i vidvinkel, nu när Nikon kommer med sina DX-objektiv, ger ju kraftig vidvinkel och är mindre och lättare.
Men det är klart..urvalet av vidvinkelobjektiv är ju större till en full-size.
 
Sorry Kim

Nu ska det inte handlas en digitalkamera. Det innebär att om man vill byta till digitalt i framtiden så har man inga DX-objektiv.
 
Ja Kim, jag menar att man ska ha det i åtanke för en 5-15-årsperiod av sina investeringar.
Låt säga att du håller dig till zoomar med fast minsta bländare 2,8. Det handlar om tunga investeringar. Hur vill du förvalta dem i framtiden?

Håller man sig till de billigaste plastgluggarna spelar detta ingen roll. Då kan man ju slänga skiten och byta system som man önskar.
 
anders84 skrev:
...F80 saknar en funktion som jag gillar, att lämna en flärp ute på filmen vid återspolning vilket gör det lätt att byta mellan två olika filmer.
Där har du en sak till som jag saknar. Jag använder Ilford:s filmutdragare men visst är det ett onödigt extramoment.
/Svante
 
Filmfliken ute?

I fotandets värsta hetta tar filmen slut. UT med filmen FORT SOM FN & I me´ nästa....men vänta nu hur var det egentligen?

Jag föredrar att dra ut en film själv med filmutdrafare som är halvexponerad. Då vet jag hur jag har det.

Däremot så blir mindre förstört om man råkar öppna bakstycket i Canons kamera. Och det är en bra finess.
 
Jag skulle också vilja råda dig att titta på begagnade kameror som kan hantera dina befintliga manuella gluggar.
T ex F801 (F80:s föregångare); F90X; F4; F5

Pris, vikt och stöldbegärlighet följer proffsigheten på kamerahuset du väljer.

Annars är F80 en bra kamera, om än något plastig i känslan. MEN du har nikons tre ljusmätningsalternativ (helbild, centrum och spot. Du kan ansluta en gammal hederlig mekanisk trådutlösare. Du kan göra en hel del vettiga inställningar av kamerafunktion för att den skall passa dig bättre. T ex grid on demand i sökaren, exponeringslåsning vid till hälften nedhållen avtryckare.
Den saknar PC-synk för studioblixt, men du har ju TTL-i blixtskon. Den inbyggda blixten är dock alldeles för vek för att fylla någon vettig funktion.
Sist men inte misnt, kameran är lyckligtvis befroad från alla i min mening onödiga förvalsprogram (natt, landskap, porträtt etc).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.