Flash Gordon
Aktiv medlem
Vet inte om mitt testförfarande är hållbart men jag klarade att handhållna vid långa tider betydligt bättre med nya versionen. Jag belyste rummet med inställningsljus från mina studioblixtar. Testade sedan 200mm f4 vid 1/200s med serier om 5 bilder utan stabilisering tills jag hade minst 4 av 5 bilder skarpa vid flera försök (krävde ISO 6400). Behöll sedan samma exponering medan tiderna dubblerades. I fyra steg klarade jag på 1:a försöket att få minst 4 av 5 bilder skarpa . Vid femte steget blev 2-3 skarpa (testade flera gånger). Mellan tumme och pekfinger skulle jag säga 4.5 stegs stabilisering.
Jag hade toleransnivå. Det behövde inte vara knivskarpt 1:1 men däremot skulle det se skarpt ut vid 1:2 (samma för ostabiliserade serien). Jag brukar vara nöjd om det är skarpt vid 1:3 i vanliga fall. Med en 50mp sensor räcker ofta den skärpan väl för ganska stora utskrifter.
Har du eller någon annan synpunkter på testförfarandet så tipsa gärna hur det kan bli bättre. Eller om det inte kan utföras på det sättet. Jag kan iallafall konstatera att jag får bättre resultat än med förra modellen.
De flesta av mina objektiv är av version 1. Så troligen är de sämre. Eftersom jag har en mängd L-objektiv i skåpet skaffade jag en 5D MKIV för att kunna använda dem. Dessutom ett 85/1,4 IS för porträtt som ersättning till 85/1,2 som jag sålde. Detta har hyfsad IS men ligger klart efter Fuji med IBIS.
Under 2 år körde jag enbart med Fuji och det fungerade utmärkt. Nu kör jag då Canon FF och Fuji APS-C. Jag har läst allt som finns om FF vs. APS-C. Kan det mesta om större skärpedjup och mer brus osv. Argument för lägret som har FF. Fast min favorit är Fuji framför Canon.
Betydligt roligare kamera att fota med och resultatet är ungefär lika bra.