Jag skaffade EOS R som ersättare till min ganmla 5D Classic som nu är 12 år. Jämfört med min gamla 5D så är den bättre på allt.
Det nya Fv-läget (flexibel prioritet) har jag börjat gilla skarpt. Med tumhjulet väljer du Om du vill ställa in Tid, Bländare, Exponerings kompensation eller ISO. Med pekfingret ställer du in Auto eller ett fast värde (utom på exponerings kompensation som saknar auto). Ställer du in en tid så väljer kameran bländare och ISO. Ställer du in tid och bländare så väljer kameran ISO. Så du kan ställa inett eller flera parametrar och låta kameran välja resten. Blanda och ge med två enkla rattar.
Tack för den Canon, säger jag. Det enda smolket i bägare att den gärna går tillbaka till Auto på allt om man slår av den. Men har man en favorit kan man ju alltid lägga in den på ett Custom val.
Har roat mig med att fotografera fåglar. Även en del flygande (som jag normalt skulle göra med min 7D) och kameran klarar ju 8 bilder/sek och i kortare sekvenser så funkar det faktiskt även utan följande AF. Har även tagit ett par bilder på flygande trollsländor men då med fix fokus. Det går men det är ingen sport kamera.
Har fotograferat mest med 100-400 med 1,4x och 2x och det har fungerat bra men kräver rätt gott om ljus. Fotar en hel del makro och med high light av var skärpan är när man fokuserar manuellt är ju som en dröm som gått i uppfyllse.
Kort sagt grymt nöjd med köpet.
Mitt enda riktiga problem med EOS R är att stödet på IOS inte verkar 100 procentigt. Enligt Apple ska det gå att importera bilderna med Camera Connection kit och de första bildera typ ett tiotal gick bra. Dag två med 100+ bilder så avslutas bilder appen när den läser in bild informationen från minneskortet. Chattade med supporten som hänvisade till Bilder App-supporten som då bara tar emot telefonsamtal eller gör callback fortfarande på telefon. Men det skulle kosta typ tolv. Kronor minuten för mig ...