Flash Gordon
Aktiv medlem
Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).
Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.
(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
Detta är det senaste från Canon Rumors. De ger det en CR2 vilket innebär ganska troligt.
Vad de inte nämner är ett ord om vilken typ av Canon R det kommer vara. Kommer det vara en dyr FF modell med mycket pixlar eller en instegs APS-C modell.
"One of the biggest features missing from the first Canon EOS R for a lot of people is in-body image stabilization. Canon has always been a company that has said in-lens stabilization is their preferred way of doing things, as they have made claims that it’s better than sensor based stabilization.
We’ve seen enough comparisons over the years that show sensor-based systems work as well as lens-based systems in most scenarios. There still seems to be a bit of debate when it comes to stabilizing super telephoto lenses.
We’re being told by a pretty good source that Canon will introduce 5 axis IBIS (in-body image stabilization) in the next EOS R series camera. We’re not sure how this is going to work with in-lens stabilization, but if Canon could figure out a way to make the systems work together to improve performance, that would be a big step forward."