Annons

canon eos + Canon 28-135 mm f/3,5-5,6 IS EF USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
Hur pass bra fungera en canon eos 500d med en Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS EF USM objektiv ?

är det någon som har det så berätta gärna.

mvh m
 
de fungerar utmärkt tillsammans, du får en zoom med normalbrännvidd till ganska mycket tele. Komplettera med en vidvinkelzoom och det blir jättebra. 28-135 är prisvärd, inte bäst, men långt ifrån sämst.
 
Hur pass bra fungera en canon eos 500d med en Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS EF USM objektiv ?
Det fungerar förstås som det ska, men de flesta skulle nog tycka att det inte är ett speciellt lämpligt brännviddsomfång. 28 mm innebär att du i princip inte får någon vidvinkel alls. Canon 18-135 är konstruerat just för kameror med crop-sensor (som 500D) och ett lämpligare val.
 
de fungerar utmärkt tillsammans, du får en zoom med normalbrännvidd till ganska mycket tele. Komplettera med en vidvinkelzoom och det blir jättebra. 28-135 är prisvärd, inte bäst, men långt ifrån sämst.


låter bra för jag är ju trots allt bara en amatör fotograf så :) måste ju börja någonstans :) tänkte först köpa en 18-135 eller en 18-200 först men jag beställde en begn. 28-135.. funderar på att köpa en Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC till min canon eos 500d med fast mer inne på canons mestadels.
 
Det fungerar förstås som det ska, men de flesta skulle nog tycka att det inte är ett speciellt lämpligt brännviddsomfång. 28 mm innebär att du i princip inte får någon vidvinkel alls. Canon 18-135 är konstruerat just för kameror med crop-sensor (som 500D) och ett lämpligare val.

det är sant.. ska köpa en 18-135 med så får jag bestämma vilken jag skall behålla senare :) men som sagt 28-135 är redan på väg hem :9
 
28-135 är att anse som en telezoom på en cropkamera. Alla som pratar om att det inte är tillräckligt med vidvinkel utgår från att man är ute efter en superzoom från vidvinkel till tele, men så är ju inte alltid fallet, en sådan ger ju dessutom en hel del optiska tillkortakommanden. Denna har iofs ett stort zoomomfång, men är mer att jämföra med ett 70-200 på en fullformatskamera, men med lite mer omfång mot normalobjektiv. Ett kul och bra köp för dig tror jag, dessutom brukar man gilla tele mer än vidvinkel när man är nybörjare enligt min erfarenhet.
 
Om man redan har ett 18-55 mm, rekommenderar jag köp av 55-250mm.
Med 250 mm och närgräns 1,5 m visade det sig som skarpt objektiv för fotografering av exempelvis fjärilar och fåglar på fågelbrädet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.