Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilert

Avslutat medlemskap
I nuläget fotar jag med en eos 550D och den har funkat fint, och gör fortfarande. Men jag känner dock att den är för långsam. Den klarar inte av att ta bilder på motiv i rörelse riktigt så som jag önskar och jag funderar därför på att uppgradera mig till en 7D istället. Hur funkar det med objektiven? Kan jag använda de jag har till min 550D eller kommer jag behöva köpa nya till 7D? Ni som har en 7D vad tycker ni om den, för- och nackdelar?

Med vänlig hälsning, Helene
 
Du kan använda dina nuvarande objektiv, inga problem!
Du har ett mer avancerat auto fokus system och givetvis 7 bilder/S.
Jag är Canon nöjd med min 7d, men skulle kunna tänka mig att gå till fullformat 5d lll


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det låter ju toppenbra! Då till nästa fråga som det kanske finns någon som har ett bra svar/tips på här :) Jag har väl för avsikt att införskaffa något/några mer objektiv och jag vill ha något som kan ta skarpa bilder på motiv i rörelse även när det är lite sämre ljusförhållanden utan att bli apsuddiga.. Finns det?
 
Det låter ju toppenbra! Då till nästa fråga som det kanske finns någon som har ett bra svar/tips på här :) Jag har väl för avsikt att införskaffa något/några mer objektiv och jag vill ha något som kan ta skarpa bilder på motiv i rörelse även när det är lite sämre ljusförhållanden utan att bli apsuddiga.. Finns det?

Allt handlar om vad det får kosta och vilken brännvid man vill ha. En bra början är att kolla på Objektivguiden och där välja de objektiv som är ljusstarka och har stabilisering, exempelvis Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM som är ett enligt mitt tycke ett suveränt alternativ till kitobjektivet.
 
Det är ju en fråga om brännvidd och pengar. Ljusstarka objektiv som är bra för att fotografera i mörka förhållanden har en tendens att kosta en hel del. Frmför allt ett zoomobjektiv, kika lite på fasta objektiv så kommer du undan lite billigare.

/ Stolpe
 
Tack så mycket för era svar och tips! Ska ta en kik på objektivguiden och se om jag hittar något som kan tänkas passa mig och min plånbok :) Jag kan tänka mig att lägga en del på ett objektiv men inte hur mycket som helst. Ett nytt kamerahus kostar ju en slant bara det :)
 
Kolla även på 70D, den kameran ligger i samma prisklass och prestanda skiljer inte så mycket. 70D har WiFi och bättre filmfunktion och möjligen lite bättre sensor. 7D är lite större och marginellt snabbare.

Det går inte att säga vilken som är bäst - det bero på vad du prioriterar.
 
Jag har både 7d och 550d, med rätt hyfsade rödringsobjektiv. Jag måste säga att 7d känns våldsamt mycket snabbare med samma objektiv. Naturligtvis är serietagningen mycket snabbare, men även autofokus känns som natt och dag. Du ska däremot inte förvänta dig någon bättre bildkvalitet från 7d när skärpan väl sitter på båda. Dom har samma sensor, med skillnaden att 7d läser ut bilden snabbare.
Jag ska också nämna att 7d nu är en ganska gammal kamera i sammanhanget så ta en titt på 70d också som någon redan sagt. Om hastighet är allt för dig så gå på 7d. Den där extra fps:en känns.
 
Hej, jag bytte från 500D till 7D för några år sen och är helnöjd. För övrigt har jag även känt & klämt en del på 70D och mitt intryck är att 7D är klart mer gedigen. Det kan såklart vara en vanesak och/eller nåt slags psykologiskt försvar mot att byta kamera men det är i alla fall vad jag tycker. I dagsläget kostar 7D c:a 8000 kr hos seriösa (nät)handlare, och om jag inte redan hade haft en så hade jag slagit till stenhårt - det är i mitt tycke en riktigt bra kamera.

Jag använder dock inte filmningsfunktionen på min systemkamera (för videofilm har jag en annan kamera). Såvitt jag förstått är 70D vassare på filmning men i mitt fall spelar det alltså ingen roll. Wifi vore såklart lite kul men är inget jag på allvar saknar på 7D (eftersom den inte har Wifi och jag är stormförtjust den).

Lycka till med ditt beslut!
 
Om inte priset är ett problem kan man få WiFi på en 7D också, genom att sätta dit batterigreppet WFT-E5B. Jag har mest använt det för att få med info från en GPS direkt i bilden.

7D tar som mest åtta bilder i sekunden, inte sju som det skrivs längre upp i tråden.

Sportfotografernas "älsklingsobjektiv" för kortare avstånd är EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Det är mycket bra, och ett objektiv som även jag ofta använder. Tyvärr får man en fullt användbar begagnade bil för pengarna det kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.