Annons

Canon EOS 7D

En fråga. Används de utökade fokuspunkterna, dvs de fyra runt om centrumpunkten, vid servo focus? Det var inget jag riktigt märkte av i så fall trots att fokuspunkterna syntes.

Om du har valt att använda utökning av fokuspunkter skall de vara aktiva i alla fokuslägen, till skillnad från 5D (Mk1 och Mk2) där de utökade fokuspunkterna bara är aktiva i AI Servo läget.
 
vi får se vad Canon hittar på med sina kommande uppdateringar, har du fått respons på styrning av blixtarna från något annat forum?
Ja, det är fler som rapporterar samma fel. En hade fått sin kamera utbytt hos handlaren, men den nya hade samma fel.

Canon Sverige har bekräftat att felet existerar, och de i sin tur hade det från Canon Europe (Holland tror jag).

Chuck Westfall mailade nyss och vill ha mer information. Jag erbjöd honom att komma och titta på eländet, eftersom jag också är i New York just nu. Får väl se om han nappar...
 
Spökjägarna på Canon har klämt fram en ny firmware som sägs skrämma bort spökena utom synhåll.
Inget nämnt om någon blixtfix, men när jag skulle testa blixtrande före och efter uppdatering lyckades jag plötsligt inte få mer än en enda kraftigt felexponerad blixtbild!

Himla bra firmware, fixade problemet redan innan den installerades!
 
Har testat lite till efter att ha vaknat igen. Exponerar fortfarande blixtbilder någorlunda vettigt (som E-TTL II brukar göra). Nu har jag förvisso installerat 1.1.0, så det var ju en jäkla tur jag testade även före installationen av den firmwaren, för annars hade jag ju trott att den löste problemet. Nu kommer jag fortfarande att vara vaksam på vad som händer, så jag inte kommer hem med okontrollerade och kanske urblåsta bilder.
 
Vad ska man tro?


Till jag hittar några nedladdningsbara raw tagna på 400-800 iso med stillastående fågel som fyller delvis upp bilden så bidar jag min tid. Testarna verkar vara mycket positiva men jag kan inte hitta att de testat kameran på motiv som verkligen talar om vad kameran presterar. (typ fågel mot jämnfärgad lugn bakgrund). Att AF är hyfsad (jämfört med gamla skitAF:en i 40/50D) är väl uppenbart. Jag jämför bara med min 1DMKIIN som jag ännu inte hittat något motstycke till. Som jag skrev i en annan tråd så söker jag med ljus och lykta efter nyss nämnda bilder för att se om det skall bli en 7D eller ett sparande till 1DMKIV! (Som jag tror kommer att uppfylla mina krav). Här är en länk till ett amerikanskt forum där inte alla röster är så positiva:
http://www.naturephotographers.net/...ESSID=1ea445d3dad70d6e910458ab882e5435&u=1296
 
Beror på

Nej verkligen inte, 40D snabbast av alla APS-C kameror (Nikon D300 inräknad) vid test av Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus. 50D har samma AF, Tyvärr testades inte precisionen av AF.

Det beror väl på vad man jämför med! Ska du fota flygande fågel t.ex så suger ju 40D jämfört med 1d-serien!!! Använder man kameran till att fota mestadels sådana motiv vill man ha skärpa på de flesta bilder! Om jag får 7 av 10 bilder skarpa med 1dMKIIN så hamnar väl 40D på ungefär 2-3 vid samma jämförelse!
 
Det beror väl på vad man jämför med! Ska du fota flygande fågel t.ex så suger ju 40D jämfört med 1d-serien!!! Använder man kameran till att fota mestadels sådana motiv vill man ha skärpa på de flesta bilder! Om jag får 7 av 10 bilder skarpa med 1dMKIIN så hamnar väl 40D på ungefär 2-3 vid samma jämförelse!

För att kalla något för "skit" så tycker jag det måste underprestera gentemot vad man kan förvänta sig. AF på 40D är pålitlig, snabb och i paritet med konkurrenterna i samma prisklass - därför är den inte skit.

Att det sedan finns situationer där 40D inte räcker till är ju en annan sak.
 
Jag förstår om du tror din dyra 1D mk3a är bättre än den billiga 50D men har du testat den ?
Om du läser denna så får du fakta om vad en fågel fotograf säger efter test av dom båda.
http://brutusbloggar.blogg.se/2008/august/falttest-av-canon-eos-50d.html

Sedan så har AF blivit snabbare pågrund av den nya processorn jämfört med
40D.

Några ord av Brutus:
Det som intresserade mig först och främst med kameran var hur autofokusen skulle reagera. Enligt muntlig uppgift skulle den vara försedd med en ny DIGIC IV-processor som ytterligare skulle förbättra autofokusens prestanda. Innan jag åkte ut i hyrbåten för att fotografera måsfåglar provade jag därför autofokusen på land. I one-shot-läget ställde jag skärpan på min 300/2,8 IS på oändligt, riktade kameran på gruset tre meter bort och tryckte av. Jag upprepade proceduren med olika motiv nära närgränsen, och skärpan satt där blixtsnabbt varje gång. Förbluffande snabbt, måste jag tillägga.
Jag testade kameran även med zoomen 70-200/2,8 och lät den sedan ställa in fokuseringen kontinuerligt med båda objektiven, medan jag mycket snabbt panorerade nedåt från stranden 200 meter bort på andra sidan vattnet till vattenytan några meter framför mig. Fokus följde med hela tiden.

När jag tog fram min EOS 1 D Mark III och gjorde samma sak var resultatet inte lika övertygande, jag har ju upplevt Mark III-orna som snabba, men EOS 50 D var uppenbart snabbare.
 
Detta skrivet av en annan stor fotograf.

Postat av: Hans W
Tack för en kunnig och bra- praktisk - förhandstest.
Jag får verkligen intrycket att du inte skulle skriva en sån här text om du nu inte tyckte om kameran. Att göra produkt och reklam film är en sak men en sån här blogg är ju lite mer privat även om den är offentlig... På DP review diskuteras nu intensivt just detta med autofokusen och skillnaden mellan tex. Nikon D300, så nu har din blogg förmedlats där via översättnings sidor. Och jag antar att ditt omdöme ger en del skeptiker en tanke.Varför låter Canon just en känd fågel fotograf testa en ny kamera om de inte just ville få grönt ljus beträffande just autofokus kvaliteten och pålitligheten. Autofokus debatten på Dpreview är minst sagt het...

mvh Hans W


Efter att själv använt 50D utan några problem, så hoppas jag att 7D är minst lika bra i AF samt ännu mer inställnings möjliheter så kan man nog inte klaga.
 
Jaja

Jag förstår om du tror din dyra 1D mk3a är bättre än den billiga 50D men har du testat den ?
Om du läser denna så får du fakta om vad en fågel fotograf säger efter test av dom båda.
http://brutusbloggar.blogg.se/2008/august/falttest-av-canon-eos-50d.html

Sedan så har AF blivit snabbare pågrund av den nya processorn jämfört med
40D.

Några ord av Brutus:
Det som intresserade mig först och främst med kameran var hur autofokusen skulle reagera. Enligt muntlig uppgift skulle den vara försedd med en ny DIGIC IV-processor som ytterligare skulle förbättra autofokusens prestanda. Innan jag åkte ut i hyrbåten för att fotografera måsfåglar provade jag därför autofokusen på land. I one-shot-läget ställde jag skärpan på min 300/2,8 IS på oändligt, riktade kameran på gruset tre meter bort och tryckte av. Jag upprepade proceduren med olika motiv nära närgränsen, och skärpan satt där blixtsnabbt varje gång. Förbluffande snabbt, måste jag tillägga.
Jag testade kameran även med zoomen 70-200/2,8 och lät den sedan ställa in fokuseringen kontinuerligt med båda objektiven, medan jag mycket snabbt panorerade nedåt från stranden 200 meter bort på andra sidan vattnet till vattenytan några meter framför mig. Fokus följde med hela tiden.

När jag tog fram min EOS 1 D Mark III och gjorde samma sak var resultatet inte lika övertygande, jag har ju upplevt Mark III-orna som snabba, men EOS 50 D var uppenbart snabbare.

Om mkIII vet jag inget! Jag skrev att jag jämförde med MKII (eller skrev jag fel?) Men jag kan garantera dig att du efter att ha testat 40D mot MkIIN i fält så kommer du att hålla med mig! Med en korssensor i mitten så har den kameran ingen chans mot en mkII som har omkringliggande punkter som assistpunkter. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att MKII med 2x-konverter på ett 500/4,0 presterar säkrare och snabbare Af än vad 40D gör med samma objektiv utan konverter (trots bara användande av en korscensor i mitten)! Det är bara mina egna erfarenhetar och inget som någon "expert" har sagt! (Inget ont om Brutus uttalande men han uttalade sig bara om ett snabbt test av kameran och inte om hur den fungerar efter jämförelse och regelbundet användande). Det är nog väldigt stor skillnad på hur man upplever AF.kapacitet beroende på vilka motiv man väljer. Jag uttalade mig från min vy (med fågelfoto i tankarna) Om jag trampat någon på tårna ber jag givetvis om ursäkt.
 
Angående AF
Ni diskuterar något som inte är genomtestat och mätbart någonstans vad jag förstår, att vissa personer får ett resultat som de anser vara bra säger ingenting mer än att just deras resultat anser personen vara bra.
Gör en genomgripande test med klara kriterier som kan upprepas.
 
Angående AF
Ni diskuterar något som inte är genomtestat och mätbart någonstans vad jag förstår, att vissa personer får ett resultat som de anser vara bra säger ingenting mer än att just deras resultat anser personen vara bra.
Gör en genomgripande test med klara kriterier som kan upprepas.
Man kan ju kalla en spada för en spada......
AF är självfallet en komb. av hus och optik.
Svårt att testa......
JAG kan seja at min optik funkar bättre på 50D enn på 30D. Skillnaden beror säkert på huset.
JAG tror, och hoppas att min optik funkar bättre på 7D.....

Håller du med i mitt resonement, Mikael?
 
jag känner en viss oro här.
Vill inte komma till samma spadtag som tidigare om du förstår vad jag menar.

Jag vill ha klara testkriterier och resultat, tycker inte även du så?
Oavsett vilken kamera som diskuteras.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.