Annons

Canon EOS 7D

Ja visst kan en blixt sättas tändas.
Hade mer tänkt ett osynligt IR med mönster.

Spelar ju ingen roll om Iso sätts till skyhöga värden för själva ljusinsläppet och fokuseringen. Men bilder kan ju tas i mörka tillfällen med manuell fokus och högre iso värde. Så tekniken finns.

Fast jag har inte lyckas få min kamera blixt sända hjälpbelysning utan att huvudblixten går av. Finner bara valet av hjälpbelysning via blixten av och på.

Får väl prova lite till.
Tackar för all information.

Sätt en 580EX på din canon så kan du få fokuseringsmönster (IR) Går väl med en ST E2 också förstås. Om det fungerar vid filming vet jag dock inte.

Sätt AF-hjälpbelysningen till och sedan, i blixtinställningsmenyn, sätter du huvudblixten från.
Då får du AF-hjälp men ingen blixt.

AF assist tänds vid One Shot AF. Det är väl knappast det man vill ha vid filmning, eller? Om man nu alls ska köra AF vill man antagligen ha det för att följa något i fokus.
Dessutom är AF-ljuset från en 580 EX II inte alls IR, utan ilsket synligt rött. Så det lär synas tydligt i bilden.

Om motivet hinner dö innan du får tagit en bild i live view spelar väl ingen roll? Den fotograferingsmetoden är ju ändå inte vettig att använda annat än på stativ, för makro, speciella lägen på kameran och så vidare, så det känns som om det kvittar. Är det levande motiv fotograferar man på vanligt sätt.

Något white paper för 7D har jag inte sett. Bara broschyr och bruksanvisning.

Sätt AF-hjälpbelysningen till och sedan, i blixtinställningsmenyn, sätter du huvudblixten från.
Då får du AF-hjälp men ingen blixt.

AF assist tänds vid One Shot AF. Det är väl knappast det man vill ha vid filmning, eller? Om man nu alls ska köra AF vill man antagligen ha det för att följa något i fokus.
Dessutom är AF-ljuset från en 580 EX II inte alls IR, utan ilsket synligt rött. Så det lär synas tydligt i bilden.

Om motivet hinner dö innan du får tagit en bild i live view spelar väl ingen roll? Den fotograferingsmetoden är ju ändå inte vettig att använda annat än på stativ, för makro, speciella lägen på kameran och så vidare, så det känns som om det kvittar. Är det levande motiv fotograferar man på vanligt sätt.

Något white paper för 7D har jag inte sett. Bara broschyr och bruksanvisning.

Tackar för infot ska testa direkt !
Men Live view har många fördelar förutom macro.
I läge 3 så följer man insektens ansikte och får perfekta bilder.
Se länk http://www.youtube.com/watch?v=HkYQMKZLjj4

Ett annat trevligt sätt att använda Live view.
http://www.flickr.com/photos/11596726@N08/3908820868/

Senast ändrad:
Nu börjar den komma ut i handeln, Jessops i England har visst fått hem den. På prisjakt.nu listar Digicom den i lager, har inte kollat om det stämmer.

Väldigt snart får vi lite exempelbilder ur verkligheten då. Dom första brukar vara brusiga, felfokuserade och föranleda ett ramaskri, nästan alltid pga handhavandefel samt taskig efterbehandling.

För sådant som jag tycker att min 40D har problem med, är det här mest intressant när det gäller AF i 7D (citat från länken ovan):

AI Servo II AF
The AI Servo II AF mode that tracks moving subjects has been significantly improved in the EOS 7D.

Stable lens drive: With the aim of improving the AI Servo focus mode, the designers looked at several areas. The first aim was to achieve an even more stable lens drive. In other words, the AF algorithm had to be improved to account for rapid changes in direction while not being too sensitive causing it to jump from one subject to another.

The Automatic selection shown within the five AF zones.
Since the system is a predictive one, it continually calculates the next position of the subject being tracked by comparing focus distance results as they are received. The new algorithm will now ignore a reading if it is significantly different to what is expected based on other results. This helps to stop the lens jumping completely out of focus.

Secure focus tracking: The next improvement was to keep track of a moving subject even if an obstacle is detected between the camera and the subject. Predicting the next position is based on the last known trajectory result immediately before the obstacle appears. This is a great benefit when shooting subjects like sport where one player may pass in front of the one you are tracking.

Moderate lens drive: Although the AF algorithm will ignore obscure results when tracking a moving subject, it is quite likely that you may not keep the AF point exactly on the subject. If this happens and you do not immediately come back to the subject, instead of rapidly focusing on what appears to now be a new subject, the algorithm will only slowly move to the new values based on previous predictions of the next position of the subject. This means that should you drift away from the subject, the focus will not snap to the background immediately. It also helps if you then put the AF point back on the subject by not being as far out of focus, the camera can re-find focus much more quickly.

Predictive control with quick response: On previous EOS models, the AF system needed a moment of time following the subject to ‘warm-up’ and track with maximum accuracy. The system on the EOS 7D no longer needs this ‘warm-up’ time and can track a subject immediately. This speeds up your focus lock and means you can find and track a moving subject quicker and more accurately.

These enhancements have culminated in a fast, accurate and stable tracking AF system that will get you the shot no matter what the situation. It can even be used when shooting macro subjects something that was not easily possible before.

Det finns lägen där ljuset är för svagt och kontrastlöst för autofokusen då funkar skärmsökaren perfekt för att fokusera.

Den här bilden gick inte att ta med autofokus (med 5D Mark II). Var också för mörkt för optiska sökaren. Fick fokusera manuellt med skärmsökaren.

Bilagor

• MF090730-Reforma09-_MG_1425.jpg
    MF090730-Reforma09-_MG_1425.jpg
    48.7 KB · Visningar: 609
Ser att cyberphoto anger leverans till 2/10 men Dustin har leveransdatum 16/10 och 22/10 för de olika varianterna (Dustin Home däremot har inga lev datum angivna...)

Har varit i kontakt med Cyberphoto. De sa att de fått bekräftat från canon att första leveransen av 7d skulle skickas ut till handlare med start 29/9.

HDMI ut

Har någon lyckats läsa sig till om den skickar ut hdmi-video-signalen live, alltså inte bara det redan inspelade materialet? Så att man kan tanka in det på datorn med ett hdmi-in-kort.

Cyberfoto ringde upp mig i dag och frågade om jag fortfarande var intresserad av min beställada 7D och när jag var det :D så skulle han släppa kö platsen och lägga den för att skicak den som jag fata det skulle dom få in dom på fredag nästa veckan :D

HDMI ut

Har någon lyckats läsa sig till om den skickar ut hdmi-video-signalen live, alltså inte bara det redan inspelade materialet? Så att man kan tanka in det på datorn med ett hdmi-in-kort.
Enligt bruksanvisningen gör den det. Men för att undvika rundgång skickas inte ljudet över "live".

Cyberfoto ringde upp mig i dag och frågade om jag fortfarande var intresserad av min beställada 7D och när jag var det :D så skulle han släppa kö platsen och lägga den för att skicak den som jag fata det skulle dom få in dom på fredag nästa veckan :D

Vilken köplats hade du ?

Mvh Mattias

beställde 7d idag....har inte stått i nån kö men vad jag förstod så skulle det räcka till mig också....som "kit-lins" :) tog jag Canon 10-22mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar