Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Går inte att köra nått sånt i Europa. Alla distribution är sköts centralt och alla priser är samma i Europa. Anledningen är att stoppa sidoimporten.

Jag har också fått den uppgiften men det finns affärer i sverige som har norska huvudägare, eftersom norrmänen inte är med i EU så köper vad jag har förstått en norsk-svensk kedja in bla Canon från Polen.
Polska priset verkar vara attraktivare än exv det Tyska.
Varför? Om priset skulle vara detsamma?

Priser brukar ju alltid vara anpassningar till den lokala marknaden. Det är ganska vanskligt för leverantörer att försöka styra priserna på olika marknader inom EU. Finns mer än en som fått böta dryga summor för sådana tilltag.

Priser brukar ju alltid vara anpassningar till den lokala marknaden. Det är ganska vanskligt för leverantörer att försöka styra priserna på olika marknader inom EU. Finns mer än en som fått böta dryga summor för sådana tilltag.

Canons nya policy är att ha ett och samma pris till alla fotohandlare. Sen tillkommer moms och vilken marginal handlaren vill lägga på.

Detta innebär prishöjningar i vissa prispressade länder. Men Canon räknar med att de på sikt vinner mer på att ha samma priser över hela Europa och fritt flöde av kameror mellan länderna.

Jag har också fått den uppgiften men det finns affärer i sverige som har norska huvudägare, eftersom norrmänen inte är med i EU så köper vad jag har förstått en norsk-svensk kedja in bla Canon från Polen.
Polska priset verkar vara attraktivare än exv det Tyska.
Varför? Om priset skulle vara detsamma?

Ingen aning. Har inte koll på hur bra Canons nya system fungerar i praktiken eller på vad priserna ligger på i Polen.

Är det El-giganten du syftar på? Fotovideo är numer finska och kommer att byta namn till Rajala.

Låter väl som han syftar på Japan Photo. Men Polen är ju med i EU och med all säkerhet Canon i polen med i Canons europa prisstrategi.

Nya camera raw öppnar 7d rawbildfiler.
Roade mig med att jämföra 3200iso bildfiler från 7d till vänster och 50d till höger.
50d till höger är uppräknad till samma storlek som 7d bildfilsstorlek.
Båda hanterade identiskt i camera raw med samma uppskärpning och brusreducering.
Man kan tydligt se att 7d har högre upplösning än 5d vilket kan ses i bla fiolsträngarna.
Nu är inte I-R bilder optimala eftersom de är olika exponerade vad det gäller tid.
Men en hint ger dom om att upplösningen i 7d håller hög klass.

Bilagor

• 7d.jpg
    7d.jpg
    78.7 KB · Visningar: 1,185
Roade mig med att jämföra 3200iso bildfiler från 7d till vänster och 50d till höger.
Båda hanterade identiskt i camera raw med samma uppskärpning och brusreducering.
Man kan tydligt se att 7d har högre upplösning än 5d vilket kan ses i bla fiolsträngarna.
Nu är inte I-R bilder optimala eftersom de är olika exponerade vad det gäller tid.

För min del så är inte bildskillnaden tillräckligt stor för ett byte från 50D men det hade varit intressant och se skillnaden med en 5D mk II istället som du skrev fel hehe.

Tyvärr är det lite svårt att jämföra I-R bilder, men 7d har förfinats mot 50d vad det gäller uttaget, vita högdager strukturer återges synbart bättre (återigen i I-R jämförelsebilder som inte är optimala pga 2 olika exponeringstider.)
Jag hoppas snart ha en 7d i min hand.

7d och 5dmk2 har samma tid/bländare

Här kommer 7d bilden uppräknad till samma filstorlek som 5dmk2.

Bilagor

• 7d-1.jpg
    7d-1.jpg
    76.1 KB · Visningar: 1,188
5dmk2 och samma hantering i Camera raw 3200iso. I dessa två bildfiler från I-R kan man se att 5dmk2 håller ihop ytor bättre, se det röda samt Macbeth tavlans kant och att 5dmk2 har högre upplösning.
Än så länge ser 7d förvånansvärt bra ut med tanke på den betydligt mindre sensorn i 7d.

5dmk2

Bilagor

• 5d-1.jpg
    5d-1.jpg
    77 KB · Visningar: 1,184
Senast ändrad:
Tar man med erhållet skärpedjup så är det jämförbart med 1steg.
7d och 1600iso, hur stor är skilnaden nu i I-R bilder ?
Ni kan ju själva roa er med att jämföra rawfilerna och med samma rawkonverterare Camera raw.Rawfilerna finns på http://www.imaging-resource.com/ och hos varje kamera och gå till samples och thumbnails exv http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DTHMB.HTM
Rent spontant efter att ha tagit fram några I-R bildfiler raw så verkar kameran vara ett lyft för mig som tänker använda den med 300/2.8is + konverter 1.4.

Bilagor

• E71600iso.jpg
    E71600iso.jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,183
Senast ändrad:
Låter väl som han syftar på Japan Photo. Men Polen är ju med i EU och med all säkerhet Canon i polen med i Canons europa prisstrategi.

Brukar Japan Photo ha en del "grey market"?
(Inte för att polen kanske hör dit men gör man det ena så kanske man gör det andra...)

Jag spekulerar lite kring dessa UDMA 6 korten, gör de något med filminspelningen på 7D eller är det överkurs?

Jag spekulerar lite kring dessa UDMA 6 korten, gör de något med filminspelningen på 7D eller är det överkurs?

Det är nog överkurs. Filmerna från 7D är ju inte tyngre än från 5D Mark II och med den kameran är det inga problem att filma med äldre minneskort.

Däremot om du filmar med professionella HD-kameror utan komprimering kan de nya snabba korten vara bra, dels för att hinna lagra, men framförallt för att tömma de enorma korten snabbt.

I takt med att korten blir allt större kommer det efterfrågas snabbare tömning. Idag kräver det dock firewire-läsare. USB3-läsare kommer nästa år för den som har sådan dator.

För 7D har de snabba korten mest nytta för att kameran inte ska sega vid snabb fotografering i råformat. Det är nog mest vid sport och action.

Ser ju jättebra ut jämfört med 50D som redan är en bra kamera. Ser verkligen fram emot att få kameran och tror jag kommer ha mycket glädje av den i kombination men 5D mkII. Jag tycker det finns både för och nackdelar med cropsensor och vill gärna ha både och.
Men visst känns det som denna kamera har fått den AF och den processorkraft som 5D mkII borde ha fått för att bli legendarisk.

Ser ju jättebra ut jämfört med 50D som redan är en bra kamera. Ser verkligen fram emot att få kameran och tror jag kommer ha mycket glädje av den i kombination men 5D mkII. Jag tycker det finns både för och nackdelar med cropsensor och vill gärna ha både och.
Men visst känns det som denna kamera har fått den AF och den processorkraft som 5D mkII borde ha fått för att bli legendarisk.

Vad man kan se i de försök jag har gjort med några rawfiler från I-R är att 7d verkar ha ett större tonalt omfång vilket kan ses i återgivningen av detaljer i högdager samt att jag kan gå lägre ner i det svarta med bättre färgåtergivning, dvs Canon varkar ha optimerat kamerans dynamiska omfång.
Ja, det skall bli kul att se hur den uppträder, än så länge verkar det lovande

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar