Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Diffraktionsgräns redan vid så stora bländare som 6.3 med
18 Mpix på APS-C?

Hittade detta på DPR:

"The Rayleigh criteria for minimum line separation is 1.22*wavelength*f-number. But this is the spacing between peaks of a pattern for a response at 9% MTF; the pixel spacing needed to sample this using the Nyquist criteria is half this spacing or 0.61*wavelength*f-number. For green 0.55 micron light in the middle of the optical band this pixel spacing is f-number/3 microns. The luminance resolution in the 7D comes from the green pixels which have a pitch of 4.3*sqrt(2) or 6.08 microns which is the diffraction limit for f/18 so your limit of f/6.3 is off by about a factor of three. " (DSPographer)

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=32894645

Kommentarer nån?...

Jag hajade 0 av detta

Tyska prisuppgifter vid förhandsbokning hos Foto Koch (www.fotokoch.de:)

Canon EOS 7D (hus) 1699 Euro (ca 17600kr)
Canon EOS 7D,EF-S 18-135 1999 Euro (ca 20700kr)
Canon EOS 7D,EF-S 15-85 2299 Euro (ca 23800kr)

Lite billigare än Cyberphoto.

....
Ang. diffraktionen:
Han menar Rayliegh, använt för "urskiljning av två linjer". För att skilja två linjer måste man naturligtvis ha en linje imellan av brytande färg/ljushet... :)
Jag menar Rayleigh som "diffraktionscirkeln är så stor att den menligt stör omkringliggande pixlar" - den går nämligen att använda så också. Vi kommer fram till samma resultat - han räknar ett linjepar, jag räknar på när suddigheten på en kant blir "synligt störande" på pixelnivå.

....

Ok! Du glömde alltså dubbleringen av pixelpitch eftersom det räknas på fyra pixlar RGBG och DSPographer räknar diagonalt på dom 2 gröna.

Räknar man då diagonalt som DSPographer får man
2*4,3*rot(2)/(1,22*0,55) ~ bl 18.
delar man både täljaren och nämnaren med 2 så får man 0,61 istället för 1,22 i nämnaren och 2an i täljaren blir 1 = DSPographers formel:
4,3*rot(2)/(0,61*0,55) ~ bl 18.

Räknar man linjärt som du så får man
2*4,25*1,2?/(1.22*0,55) ~ bl 16.
lite beroende på filterfaktorn (1,2?)

"Diffraktionsgränsen" ligger alltså vid ca bl 18 vid 9% MTF....vad nu de MTF-värdet innebär?

Senast ändrad:
Vad tror ni om sökaren på 7D?
Är den så mycket ljusare/bättre att det går bra att fukusera manuellt?
Kanske är sensorstorlek/bildvinkel och skärpedjupet fortfarande en avgörande faktor för att lyckas med manuellfokusering.

Du vill inte ha en "ljusare" sökare om du vill fokusera manuellt, ljusa sökare använder mattskivor som ger ganska stort skärpedjup (typiskt f/2.8 som bäst) även med objektiv med riktigt stora bländaröppningar (t.ex. f/1.4).

Sedan brukar overlay-lcd:er stjäla ytterligare ljus, varför man kan anta att Canon har gjort mattskivan ännu ljusare för att få samma ljushet i sökaren.

Det du vill ha är mattskivor med tunt skärpeplan, så att oskärpan framträder tydligare. Dessa skivor upplevs ofta som lite mörkare, speciellt med objektiv med liten största bländaröppning (typ f/4 - f/5.6).

Mörka sökare brukar inte gillas av autofokusmänniskorna varför jag tror chansen är ganska liten att vi får se en sådan mattskiva i 7D. För fokusprecision är det live view som gäller även i fortsättningen.

om jag itne läst på helt galet kan nu sluta diskutera om focus skiva eftger som det inte går att bytta ut den i denna kamera.. läste de nån stans i nån spec.. men d kan lägga till en rad funktioner som referens punkter och rut nät med mr i den digitalt typ. nå sånt.

Nikon har använt sin matrix i exponeringsmätningen som "bild" för att styra följande AF (vilket punkt eller vilket punkt-kluster som är "valt") sedan länge, nu har Canon den funktionen också. Med betydligt färre sensorer, men iaf.
Är du säker på det? Canon säger det inte själva, och de brukar inte vara blygsamma med sånt. Jag läste någonstans (kan tyvärr inte hitta det nu) att Canons idé inte är att använda färginformationen för att följa motiven, utan till andra funktioner. Exempelvis att bättre bestämma exponeringen, då olika våglängder påverkar exponeringsmätningen olika, samt för att finjustera AF, då olika våglängder också påverkar hur AF sensorn ser var den ska fokusera.

Hej

Lite brusjämförelse, tror den inte är postad innan

http://informationondigitalcamera.blogspot.com/2009/09/canon-eos-7d-vs-500d-kiss-x3-vs-5d-mark.html

Avvaktar själv till MarkIV, som har förhoppningsvis ännu bättre specar, men för ett högre pris.

Mvh

Omar

GaborSch har tittat och mätt på rawfiler.

The 7D is excellent in the noise department.
The "read noise" on pixel level is equal to or slightly lower than the 40D and 50D with ISO 100 and 200. From ISO 400 the 7D is somewhat better, and ISO 3200 (the top useful ISO of the 7D with raw) is quite better than the 40D.
All that is with 80% more pixels.
However, there is no question: this is far from the 5D2. Pixel (sensel) size does matter.

Att den inte skulle rå på 5D Mark II i det avseendet trodde jag inte hellre. Men då är den, framtung med pixlar som den ändå är, inte sämre än min 40D enligt hans åsikt. Alltså kan jag köpa på mig alla andra finesser utan att ha besvär med att få sämre bilder, brusmässigt.

Leif:
Detta MTF-värde bestämmer på ett ungefär när kameran/rawomvandlingen inte längre har en möjlighet att se skillnad på om det är två mörka linjer bredvid varandra, eller bara en bred mörk linje. Jag tror det är lättare med illustrationen efteråt.
Exempel tre är Rayleigh enligt definitionen med 5 linjer (två aktiva), när du gått över denna gräns är upplösningen på din kamera 9ggr lägre än orginalvärdet - tre linjer blir en - samma sak i Y-led, så utnyttjbar upplösning blir 3^2 > 9ggr lägre > ca 2MP. Tydligen runt F/18 på en 7D då? Detta är "väggen" man springer in i. Bilden mjuknar dock bortom all uppskärpningshjälp betydligt tidigare.

Exempel två går fortfarande att skärpa tillbaka till att se ut som exempel 1, om bilden är brusfri. Gränsen för mängd brus som får ingå för att detta ska gå att göra med 50/50 säkerhet räknade jag nån gång skulle bli ungefär vid 10% grå på ISO200 på en D700... :)

1. Perfekt, och perfekt passning mot pixelnätet. Så här bra blir det inte i verkligheten.
2. Ungefärlig mängd "suddning" vid min definition.
3. Så mycket diffraktion att en hel pixelbredd överbryggas, man kan inte längre med säkerhet säga om det är en linje eller två.

Bilagor

• Diffraktionseffekt Rayleigh.gif
    Diffraktionseffekt Rayleigh.gif
    16.5 KB · Visningar: 1,018
Att den inte skulle rå på 5D Mark II i det avseendet trodde jag inte hellre. Men då är den, framtung med pixlar som den ändå är, inte sämre än min 40D enligt hans åsikt. Alltså kan jag köpa på mig alla andra finesser utan att ha besvär med att få sämre bilder, brusmässigt.

du har högre upplösning, räkna ner 7d bildfil till 40d storlek så har du ett renare resultat från 7d.
Eller räkna upp din 40d bildfilsstorlek till 7d storlek så får du lägre upplösning och mer synligt brus (beroende lite på hur karaktären av bruset är)

Leif:
Detta MTF-värde bestämmer på ett ungefär när kameran/rawomvandlingen inte längre har en möjlighet att se skillnad på om det är två mörka linjer bredvid varandra, eller bara en bred mörk linje. Jag tror det är lättare med illustrationen efteråt.
....

Jo, jag hittade förklaringen att det är vid den gräns detaljer inte kan återskapas med skärpning:

"Those frequency components which are above the diffraction cutoff frequency are eliminated by the optics and the information is lost. For frequencies where the MTF is not zero we can use a sharpening filter that has the reciprocal response of the optical system to restore their contrast to recover those details."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=32898170

Så jag är med på dina tankar :)

Vad tror ni om priserna som satts av diverse webshoppar runt om i landet?
Sänks dom när kameran börjar komma in i lager?

Ser att man fick fin studentrabatt på dustinhome, där huset går lös på cirkus 16300kr. Blir såklart oförskämt köpsugen, har länge väntat på att få uppgradera från min 400d. :)

Vad tror ni om priserna som satts av diverse webshoppar runt om i landet?
Sänks dom när kameran börjar komma in i lager?

Ser att man fick fin studentrabatt på dustinhome, där huset går lös på cirkus 16300kr. Blir såklart oförskämt köpsugen, har länge väntat på att få uppgradera från min 400d. :)

Det kan ses som en indikation på hur mycket marginal återförsäljarna har. Dags för en bojkott?

Det kan ses som en indikation på hur mycket marginal återförsäljarna har. Dags för en bojkott?

Bojkott? Varför det? Det är väl helt fritt att välja var man vill handla sin kamera eller annat. Vissa tycker det är trevligt och tryggt att gå till sin fotoaffär och då väljer dom det. Andra är bara ute efter lägsta pris ( fast många frågar hundra gånger om man vågar köpa från den eller den webshoppen) och då väljer dom kanske att göra sin affär via nätet.

Bojkott? Varför det? Det är väl helt fritt att välja var man vill handla sin kamera eller annat. Vissa tycker det är trevligt och tryggt att gå till sin fotoaffär och då väljer dom det. Andra är bara ute efter lägsta pris ( fast många frågar hundra gånger om man vågar köpa från den eller den webshoppen) och då väljer dom kanske att göra sin affär via nätet.

Eftersom kartellbildning är olagligt så tycker jag deffinitivt att det är skäl nog att bojkotta svenska affärer som nästan ockrar på priset.

Trevligt och tryggt att gå till sin fotoaffär... Jadu, om priset för ett leende över disken kostar mig 6600:- mer än normalpris så tycker jag inte riktigt att det är värt det.

Originalpris räknat på 12.400 (USA)
Ockerpris räknat på 18.999 (sverige)

Eftersom kartellbildning är olagligt så tycker jag deffinitivt att det är skäl nog att bojkotta svenska affärer som nästan ockrar på priset.

Trevligt och tryggt att gå till sin fotoaffär... Jadu, om priset för ett leende över disken kostar mig 6600:- mer än normalpris så tycker jag inte riktigt att det är värt det.

Originalpris räknat på 12.400 (USA)
Ockerpris räknat på 18.999 (sverige)

Av det svenska "ockerpriset" är 25 % moms vilket, tro det eller ej, faktiskt inte är fotoaffärernas påhitt.

En mer rättvis jämförelse är faktiskt ta det omomsade priset i bägge länderna, dvs 15200 kronor i Sverige.

Alltså en verklig prisskillnad mellan butikerna på 2800 kronor.

En del av den skillnaden beror sannolikt på att svenska kronan är svagare mot japanska yenen än den amerikanska dollarn. Tycker du det är de svenska ockerhandlarnas fel?

Sedan tillkommer den enkla faktor att en stor fotoaffär i USA kan betjäna en kundkrets som många gånger större än den som de största butikerna i Sverige har tillgång till. Alltså kan de kosta på sig en lägre marginal per såld enhet. Även detta har faktiskt en svensk fotoaffär lite svårt att påverka.

Så du vill bojkotta svenska fotohandlare för att vi har moms, en liten valuta och ett glest befolkat land, tja, det är väl förstås din ensak.

Korrektion:

Naturligtvis går det att se 2x2-strukturer, jag skrev lite fort innan medans jag hade "tre linjer" i huvudet... :)
Så... på F/18 har du en väldigt suddig 4.5MP kamera. Inte 2MP som jag felaktigt skrev innan.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto