johann1983
Aktiv medlem
Av det svenska "ockerpriset" är 25 % moms vilket, tro det eller ej, faktiskt inte är fotoaffärernas påhitt.
En mer rättvis jämförelse är faktiskt ta det omomsade priset i bägge länderna, dvs 15200 kronor i Sverige.
Alltså en verklig prisskillnad mellan butikerna på 2800 kronor.
En del av den skillnaden beror sannolikt på att svenska kronan är svagare mot japanska yenen än den amerikanska dollarn. Tycker du det är de svenska ockerhandlarnas fel?
Sedan tillkommer den enkla faktor att en stor fotoaffär i USA kan betjäna en kundkrets som många gånger större än den som de största butikerna i Sverige har tillgång till. Alltså kan de kosta på sig en lägre marginal per såld enhet. Även detta har faktiskt en svensk fotoaffär lite svårt att påverka.
Så du vill bojkotta svenska fotohandlare för att vi har moms, en liten valuta och ett glest befolkat land, tja, det är väl förstås din ensak.
Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka
Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.
Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.