Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D :) Men vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Hej,

Fick idag min 7D och har idag följande optik:
- Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)
- Canon EF 70-200mm f4L USM
- Canon EF 100mm f/2.8 Macro

Jag hade tidigare 450D men är nu intresserad av att sätta mig in i filmning med DSLR. Vad kan rekommenderas för mer optik? Jag känner själv att jag behöver ett normalzoom objektiv men vilket?

Har kollat på följande:

- Canon EFS 17-55mm F/2,8 USM
- Canon EF 24-70mm F/2,8 L USM

Är någon av dessa till att rekommendera då jag kommer använda de till både film och foto eller är det bättre att satsa på något med fast brännvidd?

Är även öppen för andra märken än Canon då man kanske kommer undan lite billigare :)

Tacksam för svar!

Mvh// Max

Beror på hur vidvinkligt du vill ha. För filmning spelar IS ingen större roll, då det är svårt att ha det igång under filmning, utan att ljudet letar sig in i mikrofonen på något sätt.

Beror på hur vidvinkligt du vill ha. För filmning spelar IS ingen större roll, då det är svårt att ha det igång under filmning, utan att ljudet letar sig in i mikrofonen på något sätt.

Ang. vidvinkel så har jag Tokina objektivet som jag nämnde tidigare vilket ger mig tillräckligt med vidvinkel :)

Kan även nämna att jag kollat lite på Canon EF 50mm F/1,4 USM.

Alla tankar om vilket jag borde välja uppskattas.

Mvh// Max

Antar att du menar bländare. Det förekommer att den justeras av objektivet när du zoomar ändå, om objektvet är konstruerat på det sättet, för att hålla en konstant effektiv bländare. Men för övrigt är det rätt tänkt.

Bländare menar jag naturligtvis.

Sen är det väl relativt lite det ändrar sig. Borde ju vara klart under 1/3 EV vid zoomning över hela spannet. (Enligt mitt eget resonemang, har inga bevis på att det är så). Hade tillverkaren inte fixat det i designfasen hade det ju blivit en variabel bländare på det objektivet. Eller? Video på DSLR är ju relativt nytt, så jag kan möjligen tänka mig att för stillbilder så spelar det mindre roll att den effektiva lägsta bländaren är helt stabil.
Min 17-55 ändrar sig ganska mycket under zooming, men hittills har jag inte sett någon effekt av det på videon.

Den här videon hade jag hjälp av när jag valde mina zoomobjektiv, är man mer inne på fasta objektiv så finns den här videon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar