Så länge kameran klarar att fokusera på det som du tycker är intressant spelar det ingen roll hur många fokuspunkter du har aktiva. Bildkvalitén blir densamma.
Men om vi nu antar att du fotograferar rörliga mål, och det är ju hockeyspelare ibland, då lär du använda Servo AF och tänker dig att kameran kontinuerligt ska uppdatera skärpeinställningen mot spelaren. För att det ska fungera vill det till att du har fokuspunkten som används på spelaren och ingen annanstans. Men om du då använder en enstaka punkt, och råkar veva iväg kameran så den punkten är utanför spelaren en stund, då kommer kameran troligen att ge upp och istället fokusera på det som punkten nu täcker. Förmodligen är det bakgrunden, i detta fall exempelvis sargen, en domare, publiken eller nåt annat ointressant. Om du istället använder en utökad punkt, då har den ensamma punkten i mitten fått hjälppunkter runt omkring, punkter som kan ta över fokuseringen när huvudpunkten uppenbarligen lämnat motivet.
Detta kan också vara bra om den ensamma punkten råkar hamna mitt på en vit tröja, då en av de extra punkterna kanske kan hitta en kant på tröjan, någon logotyp eller nåt annat att haka på.
Huruvida det här är bra eller dåligt finns det olika åsikter om. En del tycker det är bra, men andra hävdar att det finns bara en punkt som går att använda, och det är den i mitten. En gång i tiden var det åtminstone tekniskt korrekt, och för vissa kameror är det fortfarande så, men det blir allt mer vanligt att även punkter utanför mitten har likadana prestanda.
För 7D gäller att 16 av de 19 punkterna är likvärdiga. Den högst upp, i mitten och längst ner har bättre förmåga att mäta in extremt felfokus, alltså när ett teleobjektiv är fokuserat i andra änden av inställningsområdet, jämfört med avståndet till motivet samt har något bättre precision än övriga punkter.
Dessutom så består mittpunkten av två separata korsformade fokuspunkter, där det andra korset har 2-3 gånger bättre precision än standard, men det kräver då objektiv med största bländare om minst f/2,8.
Det är förstås så, att utvärderingen av extra fokuspunkter tar någon tid för kameran, så tror man sig om att klara att hålla en punkt på rätt ställe hela tiden, så är det nog bäst. Det klarar inte jag, så jag kör ofta med utökad punkt när jag fotograferar sport.
När det gäller bildstilar och skärpning så ställer du lättast in det genom att trycka på knappen för bildstil (under MENU). Med något av hjulen väljer du bildstilen du vill ha. Sen trycker du på INFO. Då får du upp fyra olika skalor med inställningar. Den första är för skärpning, och går att ställa in mellan 0 och 7.