Annons

Canon Eos 7D AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror inte på

Att dina bilder blir underexponerade beror på att du använder automatiken och kameran luras av den ljusa isen. Exponera manuellt och ställ in exponeringstid och bländare innan du fotar! Ljuset ändras inte särskilt mycket i en hockeyarena. Tror detta är det säkraste sättet för hockey! Finns säkert de som kör på någon form av automatik också men det skulle jag inte välja om arenan är någorlunda jämnt upplyst. Och ska det vara någon mening, i detta fallet, att köra manuellt så måste du köra på fast iso och inte auto-iso.
 
Att dina bilder blir underexponerade beror på att du använder automatiken och kameran luras av den ljusa isen. Exponera manuellt och ställ in exponeringstid och bländare innan du fotar! Ljuset ändras inte särskilt mycket i en hockeyarena. Tror detta är det säkraste sättet för hockey! Finns säkert de som kör på någon form av automatik också men det skulle jag inte välja om arenan är någorlunda jämnt upplyst. Och ska det vara någon mening, i detta fallet, att köra manuellt så måste du köra på fast iso och inte auto-iso.

Hej Tonyeagle -> Jag fotar manuellt även Iso.

Mina inställningar är oftast
f/2,8
1/500
Iso 1000
 
Har jag fel om jag tror att jag skall köra med spotmätning och Spot AF eller ska jag köra med en punkts AF ?

Experterna får väl fylla på men spotfokus är nog inte tänkt för ishockey.

Jag använder spotfokus när jag har förhållandevis gott om tid och det är lite "tight". Det rör sig för min del mest om två situationer.

1) Porträtt där jag vill sätta fokus på ögat.

2) Fåglar som sitter i träd inne bland grenar.

Har jag däremot större motiv som rör sig - som tennisspelare, racerbilar, golfare och flygande fåglar (inte så stora men rörliga), ja då använder jag vanlig fokuspunkt eller utökad fokuspunkt. Ibland t om zon fokus.
 
Hej,
använde detta från början, (finns fler trådar)
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=34832
och utgår från detta men kommer oftast tillbaka efter att ändrat ngt
Lycka till!
/Martin

Hej Martin -> Jag är nästa lite stolt över mig själv nu när jag nästan lyckats ställa in alla inställningar själv från Sportsshooter (blondin).

Det är bara 3 punkter jag är lite osäker på och det är under

Picture Style - Standard (but sharpness upped to 4)

C.Fn III Autofokus/matning
********************************
Sidan 1. Skärpefölj AL Serveo Känsligh
Jag har vridit ratten ett snäpp åt höger (snabb) jag ser ju att det blir en * under 1:an
men vrider jag ett steg till så händer inget ! Hur som helst så har jag satt den så jag har en * under 1:an. Rätt eller Fel ?

Sidan 6. Välj Väljarläge för AF-omr.
Här är jag osäker på vad jag skall välja ?
Skall jag välja Enpunkts-AF eller Spot-AF ?

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Skärmen

Hej Tonyeagle -> Jag fotar manuellt även Iso.

Mina inställningar är oftast
f/2,8
1/500
Iso 1000

Om du då får underexponerade bilder måste du ställa in en exponering som ger ljusare bilder. Kanske behöver du sänka ljusstyrkan på displayen om det är denna du ställer in efter! För du ställer väl inte in tider/bländare efter att ha mätt mot isen utan att kompensera för isens ljusa yta?!
 
Om du då får underexponerade bilder måste du ställa in en exponering som ger ljusare bilder. Kanske behöver du sänka ljusstyrkan på displayen om det är denna du ställer in efter!

Jag brukar kolla på den inbyggda exponeringsmätaren i displayen. brukar lägga mig mellan 1:an och 2:an.
Jag kanske skall ta och mäta mot den ljusaste spelaren på isen, och då se om jag får rätt exponering.
 
Ju ljusare desto mörkare

Jag brukar kolla på den inbyggda exponeringsmätaren i displayen. brukar lägga mig mellan 1:an och 2:an.
Jag kanske skall ta och mäta mot den ljusaste spelaren på isen, och då se om jag får rätt exponering.

Ju ljusare spelare du mäter mot desto mörkare bilder får du! Mät på isen och ställ in +2 steg och utgå från detta. Ta en bild med spelare och justera sedan om det blir för ljust/mörkt. Kör sedan med samma inställningar hela tiden.
 
Hej Martin -> Jag är nästa lite stolt över mig själv nu när jag nästan lyckats ställa in alla inställningar själv från Sportsshooter (blondin).

Det är bara 2 punkter jag är lite osäker på och det är under

C.Fn III Autofokus/matning
********************************
Sidan 1. Skärpefölj AL Serveo Känsligh
Jag har vridit ratten ett snäpp åt höger (snabb) jag ser ju att det blir en * under 1:an
men vrider jag ett steg till så händer inget ! Hur som helst så har jag satt den så jag har en * under 1:an. Rätt eller Fel ?

Sidan 6. Välj Väljarläge för AF-omr.
Här är jag osäker på vad jag skall välja ?
Skall jag välja Enpunkts-AF eller Spot-AF ?

Tack på förhand.
Hej Sara,
* under alla siffrorna längst ner tror jag betyder att du har ändrat, de blir blå också. Däremot så är inställningen enligt sportsshooter ett steg åt det långsamma hållet (-1) och inte som du skriver åt det snabba hållet. Detta påverkar hur snabbt den börjar följa ett nytt "mål" om något skymmer sikten, t.ex. någon passerar emellan det man vill fota och en själv. Har man det på snabb byter den fokus direkt, lite långsammare så hänger den kvar till någon passerat. Har provat både snabbare och långsammare, men detta är funkar ganska bra... :) För mig är bäst att tillägga.

Gällande sidan 6 så har den lurat mig (lätt användarfientligt när man skall ställa in, prova). Det Du väljer är vilka olika metoder "AF area" du kan välja mellan. Välja gör du efter att du tryckt på "matrisknappen" dvs samma som du zoomar in med och sedan trycker på M-Fn vid avtryckaren. Själv har jag numera bara tre alternativ ikryssade och bara två om jag skall fota inomhus (vanlig och utökad).

Hur du gör inställningen kan jag knappt beskriva skriftligen, som sagt prova, återkom om du inte får det att fungera.

Lycka till!
/Martin
 
Hej Sara,
* under alla siffrorna längst ner tror jag betyder att du har ändrat, de blir blå också. Däremot så är inställningen enligt sportsshooter ett steg åt det långsamma hållet (-1) och inte som du skriver åt det snabba hållet. Detta påverkar hur snabbt den börjar följa ett nytt "mål" om något skymmer sikten, t.ex. någon passerar emellan det man vill fota och en själv. Har man det på snabb byter den fokus direkt, lite långsammare så hänger den kvar till någon passerat. Har provat både snabbare och långsammare, men detta är funkar ganska bra... :) För mig är bäst att tillägga.

Gällande sidan 6 så har den lurat mig (lätt användarfientligt när man skall ställa in, prova). Det Du väljer är vilka olika metoder "AF area" du kan välja mellan. Välja gör du efter att du tryckt på "matrisknappen" dvs samma som du zoomar in med och sedan trycker på M-Fn vid avtryckaren. Själv har jag numera bara tre alternativ ikryssade och bara två om jag skall fota inomhus (vanlig och utökad).

Hur du gör inställningen kan jag knappt beskriva skriftligen, som sagt prova, återkom om du inte får det att fungera.

Lycka till!
/Martin

Tack för ditt svar, jag satte utökad AF-Punkt och Enpunkts-AF. Jag fattar inte riktigt varför man skall ha mer än 1 ? var väljer man vilken av dom man har bocka i som man skall använda under fotning ?

Detta fattade jag inte heller !

Picture Style - Standard (but sharpness upped to 4)

Tack för hjälpen !
 
De du bockat för kan du sedan välja mellan när du fotograferar. Det gör du genom att trycka in AF-valknappen (baksidan, längst upp till höger) och sen bläddrar du bland metoderna med M-Fn.

Att man kan vilja ha mer än en metod valbar är för att man kanske vill ha olika metoder beroende på var man fotograferar, nära eller långt borta, exempelvis.
 
De du bockat för kan du sedan välja mellan när du fotograferar. Det gör du genom att trycka in AF-valknappen (baksidan, längst upp till höger) och sen bläddrar du bland metoderna med M-Fn.

Att man kan vilja ha mer än en metod valbar är för att man kanske vill ha olika metoder beroende på var man fotograferar, nära eller långt borta, exempelvis.

Skrattar åt mig själv ! Det är mkt i huvudet just nu. Självklart visste jag var man bytte af.

En sista fråga bara. Om man har fokus i mitten spelar det någon roll för bild kvalitén om man kör med enpunkts fokus eller utökad fokus ?
 
Så länge kameran klarar att fokusera på det som du tycker är intressant spelar det ingen roll hur många fokuspunkter du har aktiva. Bildkvalitén blir densamma.
Men om vi nu antar att du fotograferar rörliga mål, och det är ju hockeyspelare ibland, då lär du använda Servo AF och tänker dig att kameran kontinuerligt ska uppdatera skärpeinställningen mot spelaren. För att det ska fungera vill det till att du har fokuspunkten som används på spelaren och ingen annanstans. Men om du då använder en enstaka punkt, och råkar veva iväg kameran så den punkten är utanför spelaren en stund, då kommer kameran troligen att ge upp och istället fokusera på det som punkten nu täcker. Förmodligen är det bakgrunden, i detta fall exempelvis sargen, en domare, publiken eller nåt annat ointressant. Om du istället använder en utökad punkt, då har den ensamma punkten i mitten fått hjälppunkter runt omkring, punkter som kan ta över fokuseringen när huvudpunkten uppenbarligen lämnat motivet.
Detta kan också vara bra om den ensamma punkten råkar hamna mitt på en vit tröja, då en av de extra punkterna kanske kan hitta en kant på tröjan, någon logotyp eller nåt annat att haka på.

Huruvida det här är bra eller dåligt finns det olika åsikter om. En del tycker det är bra, men andra hävdar att det finns bara en punkt som går att använda, och det är den i mitten. En gång i tiden var det åtminstone tekniskt korrekt, och för vissa kameror är det fortfarande så, men det blir allt mer vanligt att även punkter utanför mitten har likadana prestanda.

För 7D gäller att 16 av de 19 punkterna är likvärdiga. Den högst upp, i mitten och längst ner har bättre förmåga att mäta in extremt felfokus, alltså när ett teleobjektiv är fokuserat i andra änden av inställningsområdet, jämfört med avståndet till motivet samt har något bättre precision än övriga punkter.
Dessutom så består mittpunkten av två separata korsformade fokuspunkter, där det andra korset har 2-3 gånger bättre precision än standard, men det kräver då objektiv med största bländare om minst f/2,8.

Det är förstås så, att utvärderingen av extra fokuspunkter tar någon tid för kameran, så tror man sig om att klara att hålla en punkt på rätt ställe hela tiden, så är det nog bäst. Det klarar inte jag, så jag kör ofta med utökad punkt när jag fotograferar sport.

När det gäller bildstilar och skärpning så ställer du lättast in det genom att trycka på knappen för bildstil (under MENU). Med något av hjulen väljer du bildstilen du vill ha. Sen trycker du på INFO. Då får du upp fyra olika skalor med inställningar. Den första är för skärpning, och går att ställa in mellan 0 och 7.
 
Jag redigerade inlägget samtidigt som du svarade.

Denna fattar jag inte hur man ställer in

Picture Style - Standard (but sharpness upped to 4)

Du har fått massor med bra info här och hur man ställer in detta sades ju helt tydligt ovan. Jag tänkte bara flika in att dessa inställningar endast har med kamerans JPEG-generering att göra. Om du fotar RAW (och inte använder Canons DPP för JPEG-generering) så har de här inställningarna ingen betydelse.
 
Och även om du faktiskt använder DPP för att redigara RAW så kan du ändå ändra inställningen från vad den var i kameran till något annat.
 
Så länge kameran klarar att fokusera på det som du tycker är intressant spelar det ingen roll hur många fokuspunkter du har aktiva. Bildkvalitén blir densamma.
Men om vi nu antar att du fotograferar rörliga mål, och det är ju hockeyspelare ibland, då lär du använda Servo AF och tänker dig att kameran kontinuerligt ska uppdatera skärpeinställningen mot spelaren. För att det ska fungera vill det till att du har fokuspunkten som används på spelaren och ingen annanstans. Men om du då använder en enstaka punkt, och råkar veva iväg kameran så den punkten är utanför spelaren en stund, då kommer kameran troligen att ge upp och istället fokusera på det som punkten nu täcker. Förmodligen är det bakgrunden, i detta fall exempelvis sargen, en domare, publiken eller nåt annat ointressant. Om du istället använder en utökad punkt, då har den ensamma punkten i mitten fått hjälppunkter runt omkring, punkter som kan ta över fokuseringen när huvudpunkten uppenbarligen lämnat motivet.
Detta kan också vara bra om den ensamma punkten råkar hamna mitt på en vit tröja, då en av de extra punkterna kanske kan hitta en kant på tröjan, någon logotyp eller nåt annat att haka på.

Huruvida det här är bra eller dåligt finns det olika åsikter om. En del tycker det är bra, men andra hävdar att det finns bara en punkt som går att använda, och det är den i mitten. En gång i tiden var det åtminstone tekniskt korrekt, och för vissa kameror är det fortfarande så, men det blir allt mer vanligt att även punkter utanför mitten har likadana prestanda.

För 7D gäller att 16 av de 19 punkterna är likvärdiga. Den högst upp, i mitten och längst ner har bättre förmåga att mäta in extremt felfokus, alltså när ett teleobjektiv är fokuserat i andra änden av inställningsområdet, jämfört med avståndet till motivet samt har något bättre precision än övriga punkter.
Dessutom så består mittpunkten av två separata korsformade fokuspunkter, där det andra korset har 2-3 gånger bättre precision än standard, men det kräver då objektiv med största bländare om minst f/2,8.

Det är förstås så, att utvärderingen av extra fokuspunkter tar någon tid för kameran, så tror man sig om att klara att hålla en punkt på rätt ställe hela tiden, så är det nog bäst. Det klarar inte jag, så jag kör ofta med utökad punkt när jag fotograferar sport.

När det gäller bildstilar och skärpning så ställer du lättast in det genom att trycka på knappen för bildstil (under MENU). Med något av hjulen väljer du bildstilen du vill ha. Sen trycker du på INFO. Då får du upp fyra olika skalor med inställningar. Den första är för skärpning, och går att ställa in mellan 0 och 7.

Tack för ett långt välskrivet och bra inlägg, då jag har lite inlärningproblem (Dysleksi) kan det vara svårt att ta till sig mycket info, men denna gick rätt in ! Jag har också fösökt att läsa mig till D7:an AF i Manualen, men inte blivit klokare för det.

.
Jag kommer säkert med någon följd fråga när detta väl har satt sig

Tack så mycket.

//Mats
 
Du har fått massor med bra info här och hur man ställer in detta sades ju helt tydligt ovan. Jag tänkte bara flika in att dessa inställningar endast har med kamerans JPEG-generering att göra. Om du fotar RAW (och inte använder Canons DPP för JPEG-generering) så har de här inställningarna ingen betydelse.
Jag fotar aldrig med JPEG. jag har inte ändrat denna inställning.
Så fotar du bara RAW och inte använder Canons DPPbehöver du inte ändra denna Sara.
 
Så länge kameran klarar att fokusera på det som du tycker är intressant spelar det ingen roll hur många fokuspunkter du har aktiva. Bildkvalitén blir densamma.
Men om vi nu antar att du fotograferar rörliga mål, och det är ju hockeyspelare ibland, då lär du använda Servo AF och tänker dig att kameran kontinuerligt ska uppdatera skärpeinställningen mot spelaren. För att det ska fungera vill det till att du har fokuspunkten som används på spelaren och ingen annanstans. Men om du då använder en enstaka punkt, och råkar veva iväg kameran så den punkten är utanför spelaren en stund, då kommer kameran troligen att ge upp och istället fokusera på det som punkten nu täcker. Förmodligen är det bakgrunden, i detta fall exempelvis sargen, en domare, publiken eller nåt annat ointressant. Om du istället använder en utökad punkt, då har den ensamma punkten i mitten fått hjälppunkter runt omkring, punkter som kan ta över fokuseringen när huvudpunkten uppenbarligen lämnat motivet.
Detta kan också vara bra om den ensamma punkten råkar hamna mitt på en vit tröja, då en av de extra punkterna kanske kan hitta en kant på tröjan, någon logotyp eller nåt annat att haka på.

Huruvida det här är bra eller dåligt finns det olika åsikter om. En del tycker det är bra, men andra hävdar att det finns bara en punkt som går att använda, och det är den i mitten. En gång i tiden var det åtminstone tekniskt korrekt, och för vissa kameror är det fortfarande så, men det blir allt mer vanligt att även punkter utanför mitten har likadana prestanda.

För 7D gäller att 16 av de 19 punkterna är likvärdiga. Den högst upp, i mitten och längst ner har bättre förmåga att mäta in extremt felfokus, alltså när ett teleobjektiv är fokuserat i andra änden av inställningsområdet, jämfört med avståndet till motivet samt har något bättre precision än övriga punkter.
Dessutom så består mittpunkten av två separata korsformade fokuspunkter, där det andra korset har 2-3 gånger bättre precision än standard, men det kräver då objektiv med största bländare om minst f/2,8.

Det är förstås så, att utvärderingen av extra fokuspunkter tar någon tid för kameran, så tror man sig om att klara att hålla en punkt på rätt ställe hela tiden, så är det nog bäst. Det klarar inte jag, så jag kör ofta med utökad punkt när jag fotograferar sport.

När det gäller bildstilar och skärpning så ställer du lättast in det genom att trycka på knappen för bildstil (under MENU). Med något av hjulen väljer du bildstilen du vill ha. Sen trycker du på INFO. Då får du upp fyra olika skalor med inställningar. Den första är för skärpning, och går att ställa in mellan 0 och 7.

Tack så mycket Anders !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.