Annons

Canon Eos 7D AF

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Jag fotar ishockey och skulle behöva lite hjälp med AF på en Canon 7 D.

Vilka är dom bästa inställningar för att fota ishockey, jag kör med Utökad AF punkt och Evaluerade ljusmätning, i en annan tråd fick jag tips om att köra med spotmätning. Nu har jag fått en rund ring i rutan som irriterar mig ! skall den vara där ?
eller kör man bara spotmätning för att ställa in ljuset och sedan väljer något annat ?
Jag har fokus på tummen och har stängt av fokus på avfyraren.

Det finns ju hur många inställningar som helst för AF ! Gärna lite tips vad ni har för inställningar
och hur ni jobbar med AF när ni fotar hockey.

Jag använder Utökad AF punkt och har skickat upp den så långt upp det går dvs jag har bara 3
punkter, jag försöker att träffa hjälmen med den översta punkten, hur gör ni ?

Jag är inte teknisk för 5 öre så förklara gärna så man förstår :)

Jag har läst manualen, men blir inte klokare för det.
 
Vart du lägger fokus är helt upp till dig.. men se till att använda af-servo, så att den följer ditt motiv hela tiden.. om du låser fokus hinner spelaren röra sig ur fokus innan du tryckt av!

Har en länk som kan vara till stor hjälp.. inte bara för af-inställningar. en videoguide på 30 minuter just för ishockeyfoto!

http://froknowsphoto.com/better_ice_hockey/
 
När jag valde spotmätning fick jag en rund ring i sökaren, skall den vara där ? Kan man ta bort den ?
Det är ju ganska irriterande att ha den där när man fotar.

I min kommer det upp fyra tunna kvartscirklar som ser ut som en ring runt fokuspunkten. Det är för att du ska veta var du mäter exponeringen med spotmätning.
 
1. på ishockey brukar jag enbart använda mittpunkten.
En viktig orsak till detta är att mittpunkten är den känsligaste, snabbaste, och mest exakta.

2. Personligen brukar jag använda "tum-AF".
Finns en del om det här i forumet sedan tidigare.
Så är någon nyfiken på just det rekommenderar jag sökfunktionen ;)

3. Inställningarna från Sportsshooter är de bäst lämpade för ishockey.

4. När jag fotograferar ishockey använder jag helt manuella inställningar för exponeringen.
(Slutartid 1/800 om ljuset tillåter det, och bländare 2,8).
Pga att isen reflekterar väldigt mycket ljus, och dessutom reflekterar ljuset ojämt.
Så finns det ingen ljusmätningsmetod som kommer att mäta rätt, utan en stor andel bilder blir felexponerade (vanligast ordentlig underexponerade).

5. Använd "manuell" vitbalans. Det som på 7D kalla "egen vitbalans".
Ta en bild på en helvit del av isen, och sätt vitbalansen från den bilden.

6. Jag brukar alltid fotografera i RAW, detta eftersom RAW tillåter mer justeringar av exponeringen i efterhand (manuell inställning är det bästa valet, men ljuset brukar variera en del, så viss efterjustering behövs ofta).

Om någon är nyfiken på resultatet av mitt sätt att jobba kan ni kolla här:
http://sportskjutaren.blogspot.se/search/label/ishockey
 
1. på ishockey brukar jag enbart använda mittpunkten.
En viktig orsak till detta är att mittpunkten är den känsligaste, snabbaste, och mest exakta.

2. Personligen brukar jag använda "tum-AF".
Finns en del om det här i forumet sedan tidigare.
Så är någon nyfiken på just det rekommenderar jag sökfunktionen ;)

3. Inställningarna från Sportsshooter är de bäst lämpade för ishockey.

4. När jag fotograferar ishockey använder jag helt manuella inställningar för exponeringen.
(Slutartid 1/800 om ljuset tillåter det, och bländare 2,8).
Pga att isen reflekterar väldigt mycket ljus, och dessutom reflekterar ljuset ojämt.
Så finns det ingen ljusmätningsmetod som kommer att mäta rätt, utan en stor andel bilder blir felexponerade (vanligast ordentlig underexponerade).

5. Använd "manuell" vitbalans. Det som på 7D kalla "egen vitbalans".
Ta en bild på en helvit del av isen, och sätt vitbalansen från den bilden.

6. Jag brukar alltid fotografera i RAW, detta eftersom RAW tillåter mer justeringar av exponeringen i efterhand (manuell inställning är det bästa valet, men ljuset brukar variera en del, så viss efterjustering behövs ofta).

Om någon är nyfiken på resultatet av mitt sätt att jobba kan ni kolla här:
http://sportskjutaren.blogspot.se/search/label/ishockey

Grymt fina bilder !
Om man använder mittpunkten, blir inte skärpan sämre i ansiktet då ?
Hur gör du för att se att du har fått rätt exponering ?
Använder du exponerings mätaren i sökaren ?
Vitbalanserar du strax innan isen spolas ?
Gör du det i varje periodvila eller om du flyttar dig ?
Jag fotar oftast från läktaren, fungerar det lika bra att ta ett foto på isen när står långt ifrån och zoomar som att stå i fotobåset och fota isen på nära håll ?
Brukar du överexponera bilderna ?
Om du gör det, vilken metod använder du ?

Tack på förhand.
 
Det fungerar lite olika vid de olika metoderna.

Plocka fram kamerans manual - där står exakt hur det är.

Läste manualen en gång till :) vad jag kan se så står det inget om spotmätning och utökad fokuspunkt. Verkar inte som det fungerar ihop. Är det så ?

Ni som kör med spotmätning vad kör ni med ? Jag vill att ansiktet skall vara så skarpt som möjligt, men jag har läst här på FS att många använder den mittersta fokuspunkten, bli inte ansiktet oskarpt då ?
 
Läste manualen en gång till :) vad jag kan se så står det inget om spotmätning och utökad fokuspunkt. Verkar inte som det fungerar ihop. Är det så ?

Ni som kör med spotmätning vad kör ni med ? Jag vill att ansiktet skall vara så skarpt som möjligt, men jag har läst här på FS att många använder den mittersta fokuspunkten, bli inte ansiktet oskarpt då ?

Spotmätning mäter ljuset i centrum. Av fokuspunkterna kan du välja vilken som helst men det är enbart den i centrum, utökad eller inte, som överensstämmer med spotmätningen.

Väljer du evaluerande ljusmätning mäts ljuset mer med hänsyn till vilken fokuspunkt du valt, utökad eller inte.

Ska du fota inomhussport ska du ställa in exponeringen manuellt och välja den fokuspunkt, utökad eller inte, som stämmer bäst med din komposition men har du ett ljusstarkt 2.8-objektiv så är fokuspunkten i centrum bäst och då får du komponera i efterhand genom att ta med mer av motivet när du tar bilden
 
Använder samma utrustning som du gör och kör alltid med manuell exponering. 1/500 - 1/800 f 2.8 och justerar ISO efter ljuset i hallen. Brukar bli mellan 2000 och 3200. Använd dig av histogrammet för att se till att du har rätt exponering. Jag tycker ofta att hockeybilder är lite underexponerade och det som gör bilderna attraktiva i mitt tycke är när isen är vit. Jag fotar i RAW och har vitbalansen i Auto. Justerar den senare i Lightroom och applicerar på hela sessionen. Finjusterar även exponeringen, brusreducering och färgmättnad där om det behövs.

Exempel på mina bilder finns här: http://jefo.se/?page_id=4087
 
Använder samma utrustning som du gör och kör alltid med manuell exponering. 1/500 - 1/800 f 2.8 och justerar ISO efter ljuset i hallen. Brukar bli mellan 2000 och 3200. Använd dig av histogrammet för att se till att du har rätt exponering. Jag tycker ofta att hockeybilder är lite underexponerade och det som gör bilderna attraktiva i mitt tycke är när isen är vit. Jag fotar i RAW och har vitbalansen i Auto. Justerar den senare i Lightroom och applicerar på hela sessionen. Finjusterar även exponeringen, brusreducering och färgmättnad där om det behövs.

Exempel på mina bilder finns här: http://jefo.se/?page_id=4087

Riktigt fina hockeybilder, det är sådana jag vill kunna fota !

Brusreducerar du dina bilder ?
Hur gör du det i så fall ?
Jag har testat att dra lite i dom spakarnas Lightroom men tycker inte att det blir bra,
Jag brukar dra upp luminance lite, men dom andra spakarna tycker jag att det inte händer något med när jag drar i dem.

Jag har legat på typ Iso 1000 för att jag varit för rädd att bilderna skall bli gryniga.
Jag skall testa att köra med 1/800 istället för 1/500 och dra upp iso.

Jag brukar kolla på exponeringsmätaren i displayen och lägga mig mellan 1:an och 2:an men ändå blir bilderna underexponerade.
Jag fattar inte vad det beror på ?

När du kör med auto vitbalans blir det inte konstigt när du synar inställningarna i Lightroom eller vad du nu använder ?
 
Riktigt fina hockeybilder, det är sådana jag vill kunna fota !

Brusreducerar du dina bilder ?
Hur gör du det i så fall ?
Jag har testat att dra lite i dom spakarnas Lightroom men tycker inte att det blir bra,
Jag brukar dra upp luminance lite, men dom andra spakarna tycker jag att det inte händer något med när jag drar i dem.

Jag har legat på typ Iso 1000 för att jag varit för rädd att bilderna skall bli gryniga.
Jag skall testa att köra med 1/800 istället för 1/500 och dra upp iso.

Jag brukar kolla på exponeringsmätaren i displayen och lägga mig mellan 1:an och 2:an men ändå blir bilderna underexponerade.
Jag fattar inte vad det beror på ?

När du kör med auto vitbalans blir det inte konstigt när du synar inställningarna i Lightroom eller vad du nu använder ?

Jag brusreducerar i Lightroom. Har byggt färdiga importmallar för olika ishallar som jag besöker frekvent och applicerar dessa direkt vid import. Skicka mig ett PM så kan jag maila min mall så kan du kolla.

Exponeringen gör jag uteslutande med hjälp av histogrammet. Burkar ta ett par testbilder under uppvärmningen och utvärdera vilka inställningar som råder för dagen. Jag vill alltid se till att det finns info hela vägen ut i högerkanten på histogrammet vilket representerar vitt. Saknas info där blir isen grådassig och bilderna brukar då bli underexponerade. Brukar stanna i hemmahallen på ISO 2500, 1/640 och f2,8 i hemmahallen.

Vad gäller VB så spelar den ingen roll iom att jag alltid korrigerar VB i Lightroom. Har du ett gråkort kan du alltid fota det när du bestämt exponering och sedan sätta VB efter det. Detta förutsatt att du fotar RAW. Fotar du JPG kan du ta en bild av gråkortet och använda den som Egen VB i kameran. Jag personligen tycker det är lättare att göra den justeringen i efterhand.
 
Grymt fina bilder !
Om man använder mittpunkten, blir inte skärpan sämre i ansiktet då ?
[/QUOTE]
Nejdå.
Såvida du inte kommer extremt nära.
Men är det så nära så brukar jag ändå ha mittpunkten mot just ansiktet.
Hur gör du för att se att du har fått rätt exponering ?

Kamerans histogram.
Använder du exponerings mätaren i sökaren ?
Vitbalanserar du strax innan isen spolas ?

Före eller efter isen spolas har mindre betydelse.
Sedan finjusterar jag vitbalansen i efterhand om det behövs.
Men det är lättare att göra en korrekt bedömning av exponeringen om vitbalansen är vettigt rätt från början.
Vitbalansering gör jag bara en gång per match, och i Kinnarps Arena använder jag en gammal vitbalansering som jag sparat i kameran eftersom jag är där väldigt ofta och jobbar (praktiskt taget alla HV71:s hemmamatcher).

Brukar du överexponera bilderna ?

Nej, däremot så har isen en förmåga att bli ganska vit/utfrätt för att resten av bilden (framför allt spelarnas ansikten) inte skall bli för ljusa.
Därför drar jag lite i reglagen i efterhand för att försöka få fram täckning i isen.
(Men exakt hur jag gör det skriver jag inte om just här).

Tycker det blir snyggt så, ett exempel på vad jag menar:
http://www.dn.se/sport/ishockey/farjestad-har-kopplat-greppet
 
Grymt fina bilder !
Om man använder mittpunkten, blir inte skärpan sämre i ansiktet då ?
Nejdå.
Såvida du inte kommer extremt nära.
Men är det så nära så brukar jag ändå ha mittpunkten mot just ansiktet.


Kamerans histogram.


Före eller efter isen spolas har mindre betydelse.
Sedan finjusterar jag vitbalansen i efterhand om det behövs.
Men det är lättare att göra en korrekt bedömning av exponeringen om vitbalansen är vettigt rätt från början.
Vitbalansering gör jag bara en gång per match, och i Kinnarps Arena använder jag en gammal vitbalansering som jag sparat i kameran eftersom jag är där väldigt ofta och jobbar (praktiskt taget alla HV71:s hemmamatcher).



Nej, däremot så har isen en förmåga att bli ganska vit/utfrätt för att resten av bilden (framför allt spelarnas ansikten) inte skall bli för ljusa.
Därför drar jag lite i reglagen i efterhand för att försöka få fram täckning i isen.
(Men exakt hur jag gör det skriver jag inte om just här).

Tycker det blir snyggt så, ett exempel på vad jag menar:
http://www.dn.se/sport/ishockey/farjestad-har-kopplat-greppet

Tack Daniel för att du tog dig tid att svara på mina frågor.
Ska kanske iväg i helgen och fota ishockey och då skall jag prova att ha fokuspunkten mitt i bilden. Har jag fel om jag tror att jag skall köra med spotmätning och Spot AF eller ska jag köra med en punkts AF ?

Jag har aldrig testat att göra en egen vitbalasering mot isen, men skall testa även detta.

Mina bilder blir aldrig utfrätta utan snarare underexponerade. Jag får jobba på det. tror att jag måste skicka upp Iso:n brukar köra med fast Iso på 1000.
Får man fråga vilken Iso du brukar ligga på ?

Under November skall jag ner till Kinnarps Arena och fota en match, kan du ge mig lite insider tips
om inställningar, så vore jag tacksam.

Den bilden du länkade på är ju as grym !!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.