Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan väl säga instegsmodell till fullformat. En bra början?

Exakt.

Kameror med fullformatssensorer kostar normalt bra mycket mer än kameror med APS-C-sensor.

(I sin tur kostar kameror med MF-sensor bra mycket mer än FF-kameror.)

Även Ferrari och Porsche har instegsmodeller ibland sina bilar och sitt produktutbud.

Därav att man nog inte skall jämföra 6D eller 6DII främst med varken yrkeskameror, men inte heller med vad APS-C- eller m43-kamerahus kostar. Det blir fel åt bägge hållen.

De närmaste konkurrenter som 6D eller 6DII först och främst bör jämföras med är nog motsvarande DSLR:er från Nikon eller Pentax.

Man kan även jämföra med Sony SLT, och även spegellöst som A7II, men då är vi inne på helt annan teknik. Både gällande funktionalitet att fotografera (säger inget att det är sämre, eller bättre, utan de klassiska för/nackdelarna med DSLR vs. spegellöst) och att tillverkningskostnaderna förmodligen är lägre för spegellöst då de inte behöver samma avancerade spegelmekanik i slutarpaketet.

Skulle vi ändå kika på A7II, som intressant nog också är Sonys nuvarande instegsmodell till fullformat, så var den inte så extremt mycket billigare vid lansering (ca 18-19 kkr om jag minns ungefär någorlunda rätt, men ta det inte som en absolut sanning då mitt minne säkert kan svika mig).

Det sagt så håller jag lite med PMD och många av er andra här att det känns som om 6DII kanske ändå (trots att butikspriser med tiden säkert sjunker under listpris, trots sjunkande förtroende för svensk/europeisk valuta och trots att priserna generellt gått upp pga. sjunkande försäljningsvolymer) är något lite högt prissatt.

Dels är det tveksamt om Moores lag gäller fortfarande, och dels passar inte bildsensorer in så bra i den lagen. Spegelreflexkameror innehåller dessutom en hel del mekanik och sådan följer inte Moores lag.

Det var många år sedan Moores lag, som avser densiteten för halvledare, slutade gälla. Dagens förbättringar är inkrementella och högst marginella jämfört med tidigare (då de var exponentiella).

Sensorer är just inget annat än en form av halvledare (lite förenklat).

Det var många år sedan Moores lag, som avser densiteten för halvledare, slutade gälla. Dagens förbättringar är inkrementella och högst marginella jämfört med tidigare (då de var exponentiella).

Sensorer är just inget annat än en form av halvledare (lite förenklat).

Moores lag innebär att antalet transistorer på en given yta dubbleras ungefär var 18:e månad. Den gällde för små chipytor.

Bildsensorer "lider" dock av att det inte går att göra dem alltför små. En småbildsensor måste vara 24x36mm för att vara en småbildsensor. Det gör att yield är lägre än för "vanliga" halvledarchips, och att kostnaden inte sjunker lika fort för dem. Detta har diskuterats till leda i forumet genom åren.

Min reflektion var att förväntningar på sjunkande priser på kameror är orealistiska. Jag tror att vi nu och i framtiden kan förvänta oss en ganska stabil prisnivå, eller kanske något stigande ett tag. I ljuset av det är EOS 6D II kanske inte för högt prissatt, men det är ändå för mycket pengar för att jag ska vara intresserad.

Moores lag innebär att antalet transistorer på en given yta dubbleras ungefär var 18:e månad. Den gällde för små chipytor.

Bildsensorer "lider" dock av att det inte går att göra dem alltför små. En småbildsensor måste vara 24x36mm för att vara en småbildsensor. Det gör att yield är lägre än för "vanliga" halvledarchips, och att kostnaden inte sjunker lika fort för dem. Detta har diskuterats till leda i forumet genom åren.

Min reflektion var att förväntningar på sjunkande priser på kameror är orealistiska. Jag tror att vi nu och i framtiden kan förvänta oss en ganska stabil prisnivå, eller kanske något stigande ett tag. I ljuset av det är EOS 6D II kanske inte för högt prissatt, men det är ändå för mycket pengar för att jag ska vara intresserad.

Det är ju dock bara en av de tusentals komponenter som ingår i en spegelreflexkamera. Rationalisering och automatisering gör väl att även kostnaden för alla dessa andra delar sjunker, om än mindre dramatiskt. Däremot är det väl också så att de vunna framstegen kanske lika ofta materialiseras i jämnare kvalitet, fler funktioner etc. så att priset av den anledningen inte sjunker. 6D mk ii har ju t.ex. pekskärm, bluetoth, wifi, gps, orienteringssensorer, nyare bildprocessor etc så sett till det får man ju väsentligt mer än föregående generationer.

Ja, priset på EOS 6D II är för högt. Det tycker jag med, så jag kommer inte att köpa någon.

Om då EOS 5D IV också är för dyr, och man inte tycker att det högre priset är motiverat av mervärde, så återstår bara att titta på konkurrenternas kameror. Det är därför jag tycker att man bör bedöma prestanda hos EOS 6D II i förhållande till dess konkurrenter, och inte i förhållande till andra och dyrare Canonkameror.

Jag funderar mycket kring att utöka med ett nytt system. Problemet blir all merkostnad för kringutrustning samt nya objektiv. För att slippa det är jag beredd på att huset saknar en hel del. 6d mkii saknar dock tyvärr för mycket.

Varför är de obehagliga? Bara för att de är ovanliga?

Äger sin riktighet, respekten för ett kamera märke är olika, att säga i mot farsan för 50 år sedan krävde ett jäkla starkt mod, för där låg örfilen nära till hands. Nu är det väl inte så illa för att man gnäller över saknade specar hos kameror, men jag är säker på att gnäller tillräckligt många, så brukar förändringar till slut komma

Jag vet inte om vi canonägare är mer trogna än t.ex. nikonägarna, men för den som investerat mycket i canonutrustning genom åren så blir det kostsamt att skaffa en helt annan utrustning som motsvarar den man redan har. Jag har inte mycket canonutrustning själv..några få gluggar och den gamla 6D:n. Sedan har jag tankar på att skaffa ett andrahus..förmodligen en APS-C kamera för fågel-/djurfoto.

Hade jag valt en Canon 7D2 skulle det ha kostat mig ca 15000 kr (för det är vad det huset kostar med minneskort), men skulle jag göra ett byte till Nikon och räkna med att jag får 14000 kr för mina nuvarande grejer..ja då skulle jag ändå få lägga ut ca 50 000 kr ytterligare för att få motsvarande utrustning som jag har idag. Det är ganska mycket för en som bara har fotografering som hobby. Visst..nikonhusen är på papperet lite bättre än vad jag har nu, men jag skulle nog inte ta så mycket bättre bilder misstänker jag. Å framför allt..inte en j-kel skulle förmodligen se någon skillnad på tidgare canonbilder och bilderna tagna med den nya nikonutrustningen! Det har jag svårt att tro i alla fall. Sedan vet man ju inte vad som väntar bakom nästa hörn..kanske en 7D3 som överglänser Nikon D500 på det mesta utom möjligen DR!?

Så..är det då värt att vara "otrogen" Canon?

Spelar inte pengarna någon som helst roll kan man givetvis byta lite hur som helst när man vill, köra med dubbla system osv..men för dem allra flesta av oss är just pengar en del av det man får ta hänsyn till vid eventuella övergångar till andra kameramärken eller uppgraderingar till nyare canonhus!

Du får vända på det, det är inga fel alls att vara trogen ett kamera märke och objektiven köps efter hand, problemet uppstår om man uppfattar att Canon är så medvetna om att så många har låst in sig ( Canon säljer dubbelt så många kameror som Nikon )- att man helt enkelt väljer att undvika vissa finesser som man utan problem skulle kunna erbjuda sina kunder för man köper nästa nya modell i alla fall.

EOS5DMKIII används fortfarande av yrkeseliten för den har så många bra egenskaper, allt är inte bara sensorn, men det var också den kameran som Canon kunde erbjuda om man inte ville gå på 1DX.

Exakt.

Kameror med fullformatssensorer kostar normalt bra mycket mer än kameror med APS-C-sensor.

(I sin tur kostar kameror med MF-sensor bra mycket mer än FF-kameror.)

Även Ferrari och Porsche har instegsmodeller ibland sina bilar och sitt produktutbud.

Därav att man nog inte skall jämföra 6D eller 6DII främst med varken yrkeskameror, men inte heller med vad APS-C- eller m43-kamerahus kostar. Det blir fel åt bägge hållen.

De närmaste konkurrenter som 6D eller 6DII först och främst bör jämföras med är nog motsvarande DSLR:er från Nikon eller Pentax.

Man kan även jämföra med Sony SLT, och även spegellöst som A7II, men då är vi inne på helt annan teknik. Både gällande funktionalitet att fotografera (säger inget att det är sämre, eller bättre, utan de klassiska för/nackdelarna med DSLR vs. spegellöst) och att tillverkningskostnaderna förmodligen är lägre för spegellöst då de inte behöver samma avancerade spegelmekanik i slutarpaketet.

Skulle vi ändå kika på A7II, som intressant nog också är Sonys nuvarande instegsmodell till fullformat, så var den inte så extremt mycket billigare vid lansering (ca 18-19 kkr om jag minns ungefär någorlunda rätt, men ta det inte som en absolut sanning då mitt minne säkert kan svika mig).

Det sagt så håller jag lite med PMD och många av er andra här att det känns som om 6DII kanske ändå (trots att butikspriser med tiden säkert sjunker under listpris, trots sjunkande förtroende för svensk/europeisk valuta och trots att priserna generellt gått upp pga. sjunkande försäljningsvolymer) är något lite högt prissatt.

Nu är jag dåligt insatt gällande sportbilar men har svårt att tro det finns flera instegsmodeller inom samma märke jämförbart med att ha två instegsmodeller för dslr? Fördelen med bilar dock är att du kan betala till för extrautrustning. Hade varit trevligt om det gått att lägga till några tusen på 6d mkii och så slängde Canon in bättre af-täckning ;).

Jämförelser mellan aps-C och fullformat fungerar dåligt när det är sensorer från samma tillverkare som jämförs. Däremot är ju inte sensorn i Fuji x-t20 långt efter Canons fullformat tex. Brus upp till 6400 verkar i stort lika kontrollerat och dr ligger troligen bättre till än i 6d mkii. Med ett 56 1.2 lär ingen bli besviken gällande kort skärpedjup heller. Det är iallafall en möjlig lösning utan att helt spräcka budget. Var på väg att köpa ett x-t2 hus med en 18-55 för 10000kr häromdan. Tyvärr fick jag släppa det när inte tiden fanns att köra och hämta i Uppsala.

Nu är jag dåligt insatt gällande sportbilar men har svårt att tro det finns flera instegsmodeller inom samma märke jämförbart med att ha två instegsmodeller för dslr? Fördelen med bilar dock är att du kan betala till för extrautrustning. Hade varit trevligt om det gått att lägga till några tusen på 6d mkii och så slängde Canon in bättre af-täckning ;).

Jämförelser mellan aps-C och fullformat fungerar dåligt när det är sensorer från samma tillverkare som jämförs. Däremot är ju inte sensorn i Fuji x-t20 långt efter Canons fullformat tex. Brus upp till 6400 verkar i stort lika kontrollerat och dr ligger troligen bättre till än i 6d mkii. Med ett 56 1.2 lär ingen bli besviken gällande kort skärpedjup heller. Det är iallafall en möjlig lösning utan att helt spräcka budget. Var på väg att köpa ett x-t2 hus med en 18-55 för 10000kr häromdan. Tyvärr fick jag släppa det när inte tiden fanns att köra och hämta i Uppsala.

Instegsmodell till proffsklassen, instegsmodell till fullformatskameror. Det är ändå begrepp som används och inget konstigt med det tycker jag.

Anledningen till att digitala kameror länge blev billigare med åren torde snarare bero på en växande marknad, men nu växer inte marknaden.

På senare år har kameratillverkarna kompenserat lägre volym med högre marginaler, och det har de lyckats bra med. Det ska vi nog vara glada för, eftersom det gör det lönt att fortsätta utveckla ny teknik. Det vore tråkigt om utvecklingen stannade av.

Min reflektion var att förväntningar på sjunkande priser på kameror är orealistiska. Jag tror att vi nu och i framtiden kan förvänta oss en ganska stabil prisnivå, eller kanske något stigande ett tag.

Instämmer helt. Något stigande tror jag är en ganska möjlig och realistisk förväntning.

Hade varit trevligt om det gått att lägga till några tusen på 6d mkii och så slängde Canon in bättre af-täckning ;).

Kan bara instämma helt.

(Skulle själv önskat liknande möjlighet på mina kameror från Nikon, Fuji och Panasonic.)

Låter som en helt grym kanondeal!

Var det Blocket eller Fotosidan du såg den på?

Nu verkar det som om min kamera har skickats. Nu mot slutet med alla diskussioner som varit kring dynamiskt omfång och föråldrad sensorteknik var jag bra nära att dra tillbaka min förhandsbokning och köpa en gammal 6D istället. Det var tanken från början men så fick jag nys om att de skulle släppa en ny och uppdaterad och då höll jag mig några veckor, och mycket riktigt. Tråkigt att den inte verkar bli samma guldkorn som originalet verkar ha varit och är för många. Själv kan jag inte motivera en 5D IV då jag endast fotar som hobby.

I slutändan behöll jag min order då jag tror att jag kan leva med begränsningarna som sensorn verkar ha. Fotar inte ofta den typen av bilder och i värsta fall får jag väl använda mig av flera bilder och sätta ihop till en. Eller skicka tillbaka den. Det svider mer att den inte har 4K-video. Även om jag inte filmar supermycket hade det varit kul att ha möjligheten och det känns betydligt mer framtidssäkert. Jag menar, min iPhone 7 har det, varför inte en dubbelt så dyr, renodlad kamera? Men men.

Hur som helst, har en 80D sedan tidigare så är det någon som vill ha några jämförelser eller synpunkter så är det bara att hojta. 👍🏻

Nu är man så van på Sony sidan att det som kan vara bra med deras kameror, det står bara för vad Sony fanboys anser, alltså utan något värde alls, fanboys av Canon har historiskt klarat sig betydligt bättre, ambassadörer nämns inte i princip när det kommer till C/N, men tas upp ofantligt mycket mera när det gäller Sony kameror. .

Ursäkta OT, men det där är rent skitsnack! Canonfolk har alltid klagat på att Nikon är bättre behandlat i forum och media, och Nikonfolket likadant (fast tvärtom då förstås). Sonyfolket klagar på att ALLA alltid är emot dem. Från de som kör M43, Pentax och Fuji hörs inte längre så mycket klagomål.

Om du läser äldre trådar ordentligt ser du att det är långt från första gången Canonägare klagar på en ny modell.

Det svider mer att den inte har 4K-video. Även om jag inte filmar supermycket hade det varit kul att ha möjligheten och det känns betydligt mer framtidssäkert. Jag menar, min iPhone 7 har det, varför inte en dubbelt så dyr, renodlad kamera? Men men.

Logiken är omvänd. Ju mindre sensor desto enklare att få till 4K video. Det är en utmaning att få till kylning för en snabb småbildssensor som klarar 4K. Sony har bekant haft en del problem med överhettade kameror och Nikon D5 var till en början begränsad till 3 minuters filmning.

Logiken är omvänd. Ju mindre sensor desto enklare att få till 4K video. Det är en utmaning att få till kylning för en snabb småbildssensor som klarar 4K. Sony har bekant haft en del problem med överhettade kameror och Nikon D5 var till en början begränsad till 3 minuters filmning.
Där ser man, det visste jag faktiskt inte! Tänkte dock mest på att telefonen gör så mycket mer än att bara vara en kamera, till halva priset. Digitalkamerans enda uppgift är att fota och eventuellt också filma. Men som sagt, inte superviktigt.

Ursäkta OT, men det där är rent skitsnack! Canonfolk har alltid klagat på att Nikon är bättre behandlat i forum och media, och Nikonfolket likadant (fast tvärtom då förstås). Sonyfolket klagar på att ALLA alltid är emot dem. Från de som kör M43, Pentax och Fuji hörs inte längre så mycket klagomål.

Om du läser äldre trådar ordentligt ser du att det är långt från första gången Canonägare klagar på en ny modell.

Ja det är sant att det i äldre trådar var mera väsen mellan Canon/Nikon, det kunde bli riktigt hett där bort i mellan. Det är inte heller så att ALLA Sonyägare tycker att alla är i mot dom, långt i från faktiskt.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite perverst (for lack of a better word) när en kameraägare tycker att en kritiker av märket på ägarens kamera har något emot kameraägaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar