martinot
Aktiv medlem
Man kan väl säga instegsmodell till fullformat. En bra början?
Exakt.
Kameror med fullformatssensorer kostar normalt bra mycket mer än kameror med APS-C-sensor.
(I sin tur kostar kameror med MF-sensor bra mycket mer än FF-kameror.)
Även Ferrari och Porsche har instegsmodeller ibland sina bilar och sitt produktutbud.
Därav att man nog inte skall jämföra 6D eller 6DII främst med varken yrkeskameror, men inte heller med vad APS-C- eller m43-kamerahus kostar. Det blir fel åt bägge hållen.
De närmaste konkurrenter som 6D eller 6DII först och främst bör jämföras med är nog motsvarande DSLR:er från Nikon eller Pentax.
Man kan även jämföra med Sony SLT, och även spegellöst som A7II, men då är vi inne på helt annan teknik. Både gällande funktionalitet att fotografera (säger inget att det är sämre, eller bättre, utan de klassiska för/nackdelarna med DSLR vs. spegellöst) och att tillverkningskostnaderna förmodligen är lägre för spegellöst då de inte behöver samma avancerade spegelmekanik i slutarpaketet.
Skulle vi ändå kika på A7II, som intressant nog också är Sonys nuvarande instegsmodell till fullformat, så var den inte så extremt mycket billigare vid lansering (ca 18-19 kkr om jag minns ungefär någorlunda rätt, men ta det inte som en absolut sanning då mitt minne säkert kan svika mig).
Det sagt så håller jag lite med PMD och många av er andra här att det känns som om 6DII kanske ändå (trots att butikspriser med tiden säkert sjunker under listpris, trots sjunkande förtroende för svensk/europeisk valuta och trots att priserna generellt gått upp pga. sjunkande försäljningsvolymer) är något lite högt prissatt.