Vad är det som bestämmer att en kamera kan betecknas som en yrkeskamera eller inte??
Vad bestämmer att en eldriven borr ifrån Bosch är ett hemmaverktyg eller ett proffsverktyg?
(Svar: normalt är det tillverkaren som definierar detta, men sedan finns normalt vissa egenskaper som kännetecknar yrkesverktyg; tålighet, MTBF, förväntad livslängd på komponenter. Gällande foto så är det tex. normalt bättre vädertätning, slutare som är gjorda för betydligt fler exponeringar, mekanisk konstruktion och tålighet gällande kamerahusuppbyggnad, mer avancerade serviceprogram och support, gällande konnektivitet så Ethernet och WiFi med FTP t.ex.)
Tycker också specarna pekar på en entusiastkamera men fick intrycket av att 6DI/II anses vara en prokamera i tråden? Vill man jämföra med en promodell, ska den väl också jämföras korrekt?
Kan enbart instämma 100%.
Att det är några i tråden som blandat samman en renodlad instegskamera och amatörkamera, med en professionell yrkesserie, har inget med verkligheten att göra.
Jag tror de blandar samman priset (som ökar kraftigt med ökad sensoryta) med vad som anses vara mest köpt av amatörer och proffs, eller vad de tror att tillverkarna konstruerar och marknadsför de som. De har dock fel enligt bägge definitionerna.
Det är ingen yrkeskamera per se. MEN vad jag har fattat det som så använde många yrkesfotografer den och det var det jag menade med mitt inlägg.
Inte många jämfört med antalet privatpersoner och amatörer som köper de.
De konstrueras och tillverkas med privatpersoner som målgrupp, men Canon kan ju inte lagligt hindra någon ifrån att köpa och använda de professionellt. Däremot så kan de exkludera amatörkamerorna ifrån den service, garantier och support som de normalt ger till yrkesfotografer.
Det finns som sagt yrkesfotografer som använder mobilkameror eller Instax till att fotografera med, med det blir ju inte yrkeskameror för det.
Bara för att en som är snickare till yrket någon gång skulle köra med en elborr ifrån Bosch som är en konsumentmodell, så innebär det varken; 1. att de flesta användare är yrkesanvändare, eller 2. att det automatisk blir ett proffsverktyg för den sakens skull.
Så enkelt är det.
Hur många fotar vid bas-ISO? Jag gör det sällan.
Jag, för det mesta.