ANNONS
Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
6D/II har väldigt bra egenskaper på höga ISO. Där brukar Canon många gånger vara klassledande. Tror en 6DmkII blir perfekt för dig då (precis som 6D mkI:an).

Ja vi bor i den mörka Norden ofta bra med att kunna höja Iso en del, samtidigt som bara lite snabbare tid också blir möjligt och kan göra stor skillnad för skärpan.

Fast de flesta brukar inte betrakta en andraplats som en vinst, snarare som förste förlorare ;) Leica M9 var före Sony A7 ... :)

Vem kan tänkas bli först med spegellös FF gällande Canon/Nikon. Canon har legat i träning med sin M-serie och har nu erfarenhet av Dualpixel tekniken med början från 70D. Om intresset från Canon varit lika med noll, så hade dom väl kunnat struntat i M-kamerorna och friskat på mera med sin mindre 100D ( nu släppt en 200D med en väl enkel autofokus ) om nu det skulle ha varit säkrare/tryggare, mera förtjänst för företaget heller någon annan orsak.

Som Canonanvändare säger testet mig ingenting, det måste finnas tusentals kameror med en viss variation som klarar detta. Det måste vara mer mätbara siffror och då räcker inte en HD-bild till på Youtube. Det blir för ytligt och subjektivt av testaren. Fina singlebilder kan jag ta med min iPhone :)
Iphone har ju bara pyttesensor, denna video är trevligare än alla träliga hands on där de sitter i 10 minuter och babblar utan att ha kameran igång..

Iphone har ju bara pyttesensor, denna video är trevligare än alla träliga hands on där de sitter i 10 minuter och babblar utan att ha kameran igång..

Det finns ju massvis av recensioner av fotografer som testat förproduktionskameran ute på fält. Alla har nog sagt liknande saker. Det de inte kunnat var ju att mäta DR. De flesta hade heller inte tid eller möjlighet att testa kameran mot den gamla 6d. En som dock hade den möjligheten var Rob Dickinson som bl.a publicerade RAW filerna där man matematiskt kunde konstatera DR och S/N ratio men även när man visuellt jämförde dom såg man det tyvärr redan.

Jag var en av dom som hade hoppet uppe och förbokat 6d mk2. Tyvärr är den nu avbokad.
Jag förstår Canon, men ogillar deras strategi.

/Stefan

Som Canonanvändare säger testet mig ingenting, det måste finnas tusentals kameror med en viss variation som klarar detta. Det måste vara mer mätbara siffror och då räcker inte en HD-bild till på Youtube. Det blir för ytligt och subjektivt av testaren. Fina singlebilder kan jag ta med min iPhone :)

Vadå säger ingenting, hon visade ju flera bildexempel.

Vadå säger ingenting, hon visade ju flera bildexempel.

Det är inget personligt :) Men jag vidhåller, testet säger mig ingenting. Att Canon bygger bra objektiv vet alla. Om man tar fågelbilderna i videon och istället använder teleobjektivet på ett annat Canonhus, så tror ingen skulle kunna se någon skillnad i Youtube-testet.

Att fota under goda ljusförhållanden fixar alla kameror idag och allmänbilderna från landskapet och torget säger mig ingenting, jag skulle kunna ta samma bilder med min Iphone och ingen skulle förmodligen se någon skillnad i filmen.

Tycker fortfarande att de är ett subjektivt test och ur ett kameraperspektiv ett ytligt test, och mer som en reklamfilm för Canon. Flickan säger att hon är "very impressed", att 6DII har ett bra dynamiskt omfång och ger mycket detaljer i landskapsbilderna (vilket inte framgår i filmen).

För mig känns det inte trovärdigt :)

Bilagor

• Screen Shot 07-24-17 at 01.17 AM.jpg
    Screen Shot 07-24-17 at 01.17 AM.jpg
    28.2 KB · Visningar: 181
Nu är jag inte spekulant på en EOS 6D II av andra skäl, men jag har svårt att bli upprörd över grafen. Över cirka ISO 900-1000 så är de tre småbildskamerorna i praktiken likvärdiga.

Nu är jag inte spekulant på en EOS 6D II av andra skäl, men jag har svårt att bli upprörd över grafen. Över cirka ISO 900-1000 så är de tre småbildskamerorna i praktiken likvärdiga.

Men som intresserad vill du väl ha relevanta svar, och inte bara höra "I'm so impressed". Det blir ungefär som när bilförsäljaren säger att det är en "jättefin bil". Jag menar att det är skillnaderna som är intressanta, annars kan man sitta still med den kamerautrustning man redan har.

Alla moderna kameror är bra idag, det är på marginalen det skiljer, därför blir olika statement avgörande. Flickan skulle istället ha sagt, att 6DII har lika bra DR som vilken Canon som helst dom senaste fyra åren, eller sedan Digic 5+ eller någonting ditåt?

Tycker att man inte nog kan betona vikten av relevant information när det gäller nya kameramodeller. "I'm very happy" funkar inte på mig. Utan marginalerna i prestandan och priset är viktiga faktorer, även ekosystem, service osv.

Jag fotar Canon och tycker inte stort DR är helt avgörande för det jag fotar. Men jag skulle aldrig lägga 20k på en 6D, det känns inte prisvärt. Som exempel, vill man ha runt 25 Mp, kanske fotar för webben. Då skulle jag kolla på en Sony A7 24 Mp full frame för drygt 8k. Hänga på en konverter och få en DR på 14 bas-ISO mot 9 för 6DII. Det känns mer som bang for the bucks :)

Vill bara korrigera mig själv. Canon 6D ligger förmodligen runt DR 12 och inget annat. Grafen ovan visar fel, sedan kan det stämma inbördes att 5DMKIV har en bättre DR?

Sorry that...

Ja att i princip alla kameror i dag klarar att ta likvärdiga bilder, även M43 med sin mindre sensor klarar sig ofta fint, har uppfattat det så att man på sensorsidan nått en viss topp redan för några år sedan. Canon gjorde sin förändring med signalerna analog/digital ( inget bra på att förklara just det ) vilket då visade sig först med 80D och bättre DR vid bas-iso.

Det vore synnerligen konstigt om inte en 5 år nyare kamera hade blivit bättre på flera saker, samtidigt mycket märkligt och av vilken orsak som 6D2 ser ut att ha samma DR vid låga ISO-tal som kameran den ersätter. Har någon läst några förklaringar från Canon.

Tycker att man inte nog kan betona vikten av relevant information när det gäller nya kameramodeller. "I'm very happy" funkar inte på mig. Utan marginalerna i prestandan och priset är viktiga faktorer, även ekosystem, service osv.

Jag fotar Canon och tycker inte stort DR är helt avgörande för det jag fotar. Men jag skulle aldrig lägga 20k på en 6D, det känns inte prisvärt. Som exempel, vill man ha runt 25 Mp, kanske fotar för webben. Då skulle jag kolla på en Sony A7 24 Mp full frame för drygt 8k. Hänga på en konverter och få en DR på 14 bas-ISO mot 9 för 6DII. Det känns mer som bang for the bucks :)

En Canon 6D går att få för ca 12500kr och en Sony A7 för ca 8500kr. Fortfarande en prisskillnad men inte så stor som skrivs ovan. Vilken man väljer om det står mellan dem är förstås upp till var och en.

Sony A7RII nämns i annat inlägg. Den kostar enligt Prisjakt ca 30000kr. Är väl mer att jämföra med Canon 5DIV vad gäller pris.

En Canon 6D går att få för ca 12500kr och en Sony A7 för ca 8500kr. Fortfarande en prisskillnad men inte så stor som skrivs ovan. Vilken man väljer om det står mellan dem är förstås upp till var och en.

Sony A7RII nämns i annat inlägg. Den kostar enligt Prisjakt ca 30000kr. Är väl mer att jämföra med Canon 5DIV vad gäller pris.

Nja, för en astrofotografer som äger en astromoddad 6D är knappast en A7 ett alternativt "uppgradering" istället för att köpa 6D mk2.
För mig är A7R2 med en MC-11 bättre köp som landade på 22k istället för 21k för 6d mk2.
Men det innebär lite till i kostnad som en fjärrutlösare, 4 extra batterier, dubbelladdare. Eventuellt astromodd (en kostnad som även hade innefattat 6d mk2).
Sen hålla tummarna att Sony dödar Pacman helt.

/Stefan

Nja, för en astrofotografer som äger en astromoddad 6D är knappast en A7 ett alternativt "uppgradering" istället för att köpa 6D mk2.
För mig är A7R2 med en MC-11 bättre köp som landade på 22k istället för 21k för 6d mk2.
Men det innebär lite till i kostnad som en fjärrutlösare, 4 extra batterier, dubbelladdare. Eventuellt astromodd (en kostnad som även hade innefattat 6d mk2).
Sen hålla tummarna att Sony dödar Pacman helt.

/Stefan

Nja, jag tolkade nog inte in astromoddning som en komponent i inlägget jag refererade till tidigare där Sony A7 ställdes mot Canon 6D. Måste erkänna att det gick mig helt förbi. Det gällde snarare att en Canon 6D kostar ca 12500kr, inte 20000kr.

Grattis till bra pris på A7RII. Jag kollade Prisjakt, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3184902 och där ligger huset strax under 30000kr. Jag tyckte att det var lite väl mycket att jämföra med Canon 6D/6DII därav min tidigare kommentar. Får du den för 21000 inkl MC-11 blir saken en annan förstås.

Slarvigt skrivet av mig! Det skulle självklart stå drygt 21k för en 6DII, eftersom diskussionen handlar om nya 6DII.

Tycker fortfarande det är en väldigt dyr uppgradering med så mycket osäkerhet runt produkten. Om sensorn i praktiken ger samma bilder i visningsformat som 6D, då blir det mycket pengar för en något bättre AF (80D) vikbar skärm, Wi-fi och GPS.

Vill man ändå ha en kamera med ca 25 Mp, vikbar skräm, Wi-fi och en dynamisk sensor. Då tycker jag jag Sony A7 smäller väldigt högt för pengarna för drygt 8k.

Satt jag på en 6D och funderade på en upgrade, då skulle jag gå på en A7 och behålla 6D, som fortfarande är en fin kamera. Då får man också en sensor som ger ett väldigt fint omfång på låga ISO, för mig vore det givet :)

Presenterar man sina bilder på webben, då räcker 24-25 Mp väldigt långt. Det ger också en hanterbar filstorlek i förhållande till visningsformatet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar