ANNONS
Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Slarvigt skrivet av mig! Det skulle självklart stå drygt 21k för en 6DII, eftersom diskussionen handlar om nya 6DII.

Tycker fortfarande det är en väldigt dyr uppgradering med så mycket osäkerhet runt produkten. Om sensorn i praktiken ger samma bilder i visningsformat som 6D, då blir det mycket pengar för en något bättre AF (80D) vikbar skärm, Wi-fi och GPS.

Vill man ändå ha en kamera med ca 25 Mp, vikbar skräm, Wi-fi och en dynamisk sensor. Då tycker jag jag Sony A7 smäller väldigt högt för pengarna för drygt 8k.

Satt jag på en 6D och funderade på en upgrade, då skulle jag gå på en A7 och behålla 6D, som fortfarande är en fin kamera. Då får man också en sensor som ger ett väldigt fint omfång på låga ISO, för mig vore det givet :)

Presenterar man sina bilder på webben, då räcker 24-25 Mp väldigt långt. Det ger också en hanterbar filstorlek i förhållande till visningsformatet?

Håller med - om sensorn i 6DII skulle visa sig ha ungefär samma prestanda som 6D så ter sig uppgraderingen dem emellan väl dyr. (WiFi och GPS har förresten redan 6D.)

Håller med - om sensorn i 6DII skulle visa sig ha ungefär samma prestanda som 6D så ter sig uppgraderingen dem emellan väl dyr. (WiFi och GPS har förresten redan 6D.)

Ok :) Då blir det väldigt mycket pengar för inte så mycket mer. Man kanske bör vänta in kameran tills folk får testa den ordentligt. Nu är det mycket rykten i omlopp. Det finns säkert fler features som jag inte har räknat upp.

Den svenska kronans försvagning spelar säkert också roll när det gäller priset?

Blev lite peppad av mitt eget förslag och kollade på en A7 idag :) En svaghet är adaptern så att Canons objektiv funkar, nu verkar det finnas rimliga lösningar (såg det i en annan tråd). Tycker Canon bygger väldigt prisvärda gluggar, som exempel, en A7 med Canon 24-70 4L finns att få för 17k som kit. En perfekt resekamera till rimliga pengar med bra prestanda.

Bra att det finns adaptrar (då objektivutbudet inte är det bästa/lika stort), men att förlita sig på att s.k. intelligenta adaptrar med AF fungerar 100% med Canon eller Sigmaobjektiv är nog inte något för absolut alla, och alla situationer (bara att läsa alla trådar här på Fs så inser man att det är rätt komplext, och med mycket spretigt resultat gällande olika objektiv, och AF-funktionalitet som stöds eller inte).

Är inte AF viktigt (eller inte till 100%), så är det dock säkert en utmärkt lösning. Man får då en grymt fin kombination av ett jättefint kamerahus med kanonfina Sonysensorer, och ett stort utbud av bra fina Canonglas till vettiga priser (även om Nikons, och i många fall faktiskt även Sonys egna nativeobjektiv som finns, är i ungefär samma prishärad).

Vill man ha stört chans till konsekvent välfungerande AF med smartaadaptrar så är det nog Sonys egna man skall köra (finns ju en hel massa fina och utmärkta Minolta och Sony A-mountglas).

Bra att det finns adaptrar (då objektivutbudet inte är det bästa/lika stort), men att förlita sig på att s.k. intelligenta adaptrar med AF fungerar 100% med Canon eller Sigmaobjektiv är nog inte något för absolut alla, och alla situationer (bara att läsa alla trådar här på Fs så inser man att det är rätt komplext, och med mycket spretigt resultat gällande olika objektiv, och AF-funktionalitet som stöds eller inte).

Är inte AF viktigt (eller inte till 100%), så är det dock säkert en utmärkt lösning. Man får då en grymt fin kombination av ett jättefint kamerahus med kanonfina Sonysensorer, och ett stort utbud av bra fina Canonglas till vettiga priser (även om Nikons, och i många fall faktiskt även Sonys egna nativeobjektiv som finns, är i ungefär samma prishärad).

Vill man ha stört chans till konsekvent välfungerande AF med smartaadaptrar så är det nog Sonys egna man skall köra (finns ju en hel massa fina och utmärkta Minolta och Sony A-mountglas).

Det vore en dröm att kunna korsbefrukta systemen :) Tror också att Sonys eget system är den bästa bildlösningen. Men sitter man redan med ett system och även måste investera i nya glas, då tar det liksom mer emot, det blir större pengar.

Men går det att använda ett A7-hus för nästan inga pengar och använda dom gluggar man redan har, så vore det inspirerande. Kan inget om adaptrar, men såg att Sigma har en för 2500 spänn. vet dock inte hur den funkar. Som exempel, om man fotar med största bländare f5,6. Borde då inte toleransen öka?

Ja det släpps adaptrar från alla möjliga tillverkare i dag, är väl rena djungeln med adaptrar kan man tycka, måste väl betyda något tycker man när så många ger sig in i adapter branschen, är dom billiga att tillverka och man ser möjlighet att tjäna pengar, börjar A7 kamerorna att bli populära heller vad är det som driver dom.

Ja det släpps adaptrar från alla möjliga tillverkare i dag, är väl rena djungeln med adaptrar kan man tycka, måste väl betyda något tycker man när så många ger sig in i adapter branschen, är dom billiga att tillverka och man ser möjlighet att tjäna pengar, börjar A7 kamerorna att bli populära heller vad är det som driver dom.

Finns väl bara 2 mer stabila elektroniska 3e parts adaptrar, Metabones och Sigma.
Sen var vi Sony egna som endast är inriktade till sina egna objektiv.
Sen finns det såklart en uppsjö icke elektroniska adaptrar som är till för att anpassa en drös olika system till E-mount såklart. Beror ju på vad man har för objektiv hemma.
Sen hittade jag en intressant som man kan sätta fast 52mm filter.

Själv satsade jag på en Sigma MC-11 som ska fungera utmärkt med mina Sigma, Tamron och Canon objektiv.

/Stefan.

Manuella adaptrar finns det ju gott om, och är normalt inget problem om man köper från erkända tillverkare (om man inte saknar AF-möjlighet).

Har själv ett gäng (tex. för Leica M till Fuji X, Leica M till m43 och Nikon F till Fuji X).

Intelligenta adaptrar som fungerar 100% tillförlitligt har jag bara sätt inom samma tillverkare (tex. Canon EF-adapter till EOS-M, Sony A-mount till E-mount eller Nikon 1 till Nikon F).

Såg fram emot 6D II med den vinklingsbara skärmen och hade väl mer eller mindre ställt in mig på samma kvalitet på sensorn som hos 5D IV.

Jag kör idag en Sony A7 med Metabones adapter (med Canon 16-35 f4) som funkar fint förutom långsam af så därför kör jag manuell af. Lite trött på det nu så därför hade det varit grymt med en Canon att ersätta den med. Jag hade lagt en bokning på en 6D II men bokade av när testbildetna visade på dålig DR vid låga iso (det och vinklingsbar skärm är eg mina enda önskemål).
Hade jag inte haft så mycket objektiv hade jag nog köpt en Nikon D750 men det blir för dyrt att byta.

Funderar på upplägget med en 80D istället eller ev en M5 och hoppas på att det räcker till.

Det blir då till att sälja Sony A7 och adaptern. Kanske tom någon i denna tråden som är intresserad av att köpa ?

Funderar på upplägget med en 80D istället eller ev en M5 och hoppas på att det räcker till.

Det blir då till att sälja Sony A7 och adaptern. Kanske tom någon i denna tråden som är intresserad av att köpa ?

Funderade med ett tag på M5. Men det är knappast någon "uppgradering" heller från en 6D. Om du varit beredd på att betala 21k för en 6d mk2 så varför inte 27k för en A7R2 från svensk butik?

/Stefan

Funderade med ett tag på M5. Men det är knappast någon "uppgradering" heller från en 6D. Om du varit beredd på att betala 21k för en 6d mk2 så varför inte 27k för en A7R2 från svensk butik?

/Stefan

Jag är trött på adaptrar helt enkelt. Sen vill jag ha en kamera som funkar ok med af och det gör inte A7 med Metabones adapter. Möjligt att A7RII funkar bättre med af?

Enligt de testbilder jag sett så har 80D/M5 snyggare/lägre brus om man lyfter skuggorna än vad 6D har och det är främst det jag vill åt.

Jag är trött på adaptrar helt enkelt. Sen vill jag ha en kamera som funkar ok med af och det gör inte A7 med Metabones adapter. Möjligt att A7RII funkar bättre med af?

E

Jag har dock inte sett några recensioner som säger att AF funkar super duper med A7. Det är först med A7R2 som de fungerar bra med. Kolla upp Jason Laniar.

/Stefan

Enligt de testbilder jag sett så har 80D/M5 snyggare/lägre brus om man lyfter skuggorna än vad 6D har och det är främst det jag vill åt.

Låter som 5D Mark IV kan vara något för dig. Den ger större omfång än 80D/M5 och förstorar inte heller bruset så dramatiskt som tidigare generationer vid skuggupplättning.

Låter som 5D Mark IV kan vara något för dig. Den ger större omfång än 80D/M5 och förstorar inte heller bruset så dramatiskt som tidigare generationer vid skuggupplättning.

Jag har redan en 5D IV och är grymt nöjd med den. Men den har ingen vinklingsbar skärm och därför hade en 6D II med liknande bildkvalitet varit grymt!

Har i dagsläget 4 hus (5D IV, 2st 5D III och en Sony A7) och hade planerat att byta ut en 5D III och A7 mot en ny 6D II men det kullkastades rejält när nya 6D inte verkar motsvara mina förväntningar.

Jag har redan en 5D IV och är grymt nöjd med den. Men den har ingen vinklingsbar skärm och därför hade en 6D II med liknande bildkvalitet varit grymt!

Har i dagsläget 4 hus (5D IV, 2st 5D III och en Sony A7) och hade planerat att byta ut en 5D III och A7 mot en ny 6D II men det kullkastades rejält när nya 6D inte verkar motsvara mina förväntningar.

Nu är Sonys premiumgrejer inte direkt gratis, men varför inte köpa en Sonyglugg till det hus du redan har. Då får du vikbar skärm och stort dynamisk omfång?

Nu är Sonys premiumgrejer inte direkt gratis, men varför inte köpa en Sonyglugg till det hus du redan har. Då får du vikbar skärm och stort dynamisk omfång?

Har funderat på det men det känns surt när jag har en fin 16-35 för Canon. Sen ska det ju till blixtar mm för att göra det komplett. Sen är jag inte helt sugen på att köra två olika system. A7 var egentligen en nödlösning tills Canon släppte en FF med vikbar skärm.

Har funderat på det men det känns surt när jag har en fin 16-35 för Canon. Sen ska det ju till blixtar mm för att göra det komplett. Sen är jag inte helt sugen på att köra två olika system. A7 var egentligen en nödlösning tills Canon släppte en FF med vikbar skärm.

Tänker på samma sätt med dubbla system. Men eftersom du har halva inne, så är klivet inte lika stort :) Å andra sidan har 5DMKIV fint omfång men inte vikbar skärm. Vänta in 6DII och se vad som händer, det är mycket snack och jag tycker det är märkligt att Canon tar fram Digic 7 med sämre omfång än tidigare generationer?

Det kan vara så enkelt så att 6Ds sensor var ett misstag från 1a början.
Ett fel de försöker reparera.

/Stefan

Precis, och ytterligare ett skäl att ha lite is i magen. Jag skulle avvakta och se vad som händer, alternativt köra på en A7 lösning :)

Du får gärna återkoppla på din Sigma-adapter när du testat den ordentligt.

Har en polare som fick sin förra veckan. Han säger den är rapp som fan om man väljer rätt typ av AF. Finns ju flera lägen. Vi är 3 som förbokat 6d mk2 som alla äger en 6d. Nu kommer vi äga varsin a7r2 istället med mc-11.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar