Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

canontjej

Medlem
Hej på er!
Har funderat på att byta från 400D till 60D, ni som vet kan väl berätta vad ni tycker om 60D'n?
För jag är inte 100% säker ännu, och skulle gärna vilja höra eran åsikt om kameran!
Tack på förhand.

- Lina -
 
En bra kamera om man inte vill lägga ner pengar på en 7D.
Det jag gilllar mest är att du har två hjul att styra slutartid och bländare m.m när man kör manuellt.
 
Jag bytte upp mig från samma, hade 400d tidigare. 60D är bättre på varenda punkt. Större skönare grepp, dubbla scrollhjul, toppdisplay, större sökare, trådlös blixtstyrning, bättre batteritid, snabbare sekvenstagning, snabbare autofokus, vikbar skärm med extremt mycket bättre upplösning, allmänt fler funktioner och inte minst bättre bildkvalitet. Både färgmässigt, pixelmässigt och brusmässigt.

Ingen anledning att tveka egentligen, såvida du inte vill gå upp till 7D som förstås är ännu bättre. Men om du inte nödvändigtvis behöver 8 bilder/sek och något bättre autofokus ser jag ingen större anledning att lägga flera tusen extra. Bättre lägga slantarna på bra optik.
 
Stod själv inför valet att byta ut min 400 mot en 60 men tvekade och valde i stället en 550a, Blev pengar över till ett 17-85
Åke
 
ingen nämner att med ljuskänsliga objektiv till 60Dn så ger den bättre bildkvalitet vid filmning än videokameror för runt 15k.
grym vid filmning vid lågt ljus med knappt nåt brus alls!
dock så är det svårare att filma med en 60D eftersom man måste använda manuell fokus.
det är nåt man lär sig med tiden.
sen är det nästan ett måste att skaffa en kamerarigg om man ska filma för att undvika skakningar.
möjligheterna finns där.

720P med 60FPS för slowmotion scener.

manuell justering av ljudnivån för video (saknas på 7Dn)

ex
http://www.youtube.com/watch?v=LIwUqXZYyok
http://www.youtube.com/watch?v=RrSJcQvhV0Q

jag har haft 60Dn i en månad och är super nöjd.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.